Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 mei 2017, 01:29
DSICTFS DSICTFS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 29 mei 2017
Berichten: 1
Question Materiele vaste activa worden gerekend bij belastbare winst?

Goedendag,

Ik ben dit jaar voor mezelf begonnen als ZZP'er en moet daarom voor het eerst mijn inkomstenbelasting als ondernemer invullen over het jaar 2016. Op zich is dit mij tot nu toe goed afgegaan, maar ik loop vast op een klein punt: Als ik naar mijn eigen inzicht de formulieren goed invul, dan worden mijn materiële vaste activa meegenomen bij mijn belastbare winst uit onderneming (voor de inkomstenbelasting) en dit lijkt me onjuist: de materiële vaste activa zijn toch bedrijfseigendom en geen onderdeel van mijn inkomen?

Wat gedetailleerder:
Bij het opmaken van de balans in de jaarstukken moet ik mijn activa en passiva specificeren en ik ben al zover dat ik weet dat het totaalbedrag aan activa en passiva moeten overeenkomen. Gezien er nog niet zoveel gespeeld heeft in mijn bedrijf het afgelopen jaar, is mijn balans aan de activa-kant betrekkelijk simpel: ik heb alleen enkele materiële vaste activa te vermelden (computerscherm e.a.) met een totale waarde van €345, en ik heb nog liquide middelen t.w.v. €2893, dat het bedrag aan BTW is dat op 31-12 nog op mijn zakelijke rekening stond, en welke ik in januari 2017 overgemaakt heb aan de belastingdienst. In totaal komen mijn activa dus neer op €3238.

Aan de passiva kant heb ik volgens mij €345 aan ondernemersvermogen (= de materiële vaste activa) en de te betalen omzetbelasting van €2893 bij kortlopende schulden. Dit levert bij de passiva-kant ook een totaal van €3238 op, wat overeenkomt met de activa-kant, dus tot zover mooi! (Ik ben me er overigens van bewust dat bij de materiële vaste activa eigenlijk alleen middelen moeten worden vermeld die een waarde hoger hebben dan €450, maar betekent dit dat ik mijn huidige, lager gewaardeerde, activa dan nergens hoef te vermelden?)

Wat ik nu vreemd vindt is dat als ik bij de Saldo Fiscale Winstberekening in de aangifte inkomstenbelasting mijn ondernemingsvermogen overneem uit de jaarstukken (€345) en deze samen met de privéontrekkingen (mijn inkomen) winst uit onderneming vormen. In principe maken de zaken die ik gekocht heb voor mijn bedrijf toch geen onderdeel uit van mijn eigen inkomen, of zie ik dat verkeerd? Het lijkt raar dat ik kosten voor enkele zaken die ik nodig heb voor mijn werk eerst heb moeten/kunnen aftrekken van de netto omzet, maar dat ze nu terugkomen als vaste activa en alsnog tot belastbare winst berekend worden.

Tot slot: het is misschien belangrijk om ook nog even te vermelden dat ik tijdelijk naar het buitenland ben geëmigreerd (ik werk wel vanaf waar ik woon voor Nederlandse klanten) en daarom te maken heb met een M-biljet, ook al denk ik niet dat het iets aan dit probleem verandert. Tevens ga ik er vanuit dat mijn boekwaarde begin boekjaar overal €0 moet zijn omdat ik in 2016 ben begonnen met het bedrijf.

Alvast bedankt voor alle inzichten! Volgend jaar schakel ik zeker een boekhouder in, maar het is tot nu toe een leerzame en zo nu en dan leuke ervaring geweest.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 mei 2017, 09:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSICTFS Bekijk bericht
Het lijkt raar dat ik kosten voor enkele zaken die ik nodig heb voor mijn werk eerst heb moeten/kunnen aftrekken van de netto omzet, maar dat ze nu terugkomen als vaste activa en alsnog tot belastbare winst berekend worden.
Het is van tweeën één:
  1. een inkoop is een investering en verschijnt op de balans; de jaarlijkse afschrijving komt bij de kosten
  2. een inkoop betreft kosten die de winst verlagen

Hoezo heb jij inkopen die beide tegelijk zijn?
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
balans, inkomstenaangifte, inkomstenbelasting, winst berekenen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Theateroptredens naast vaste baan, inschrijven bij KvK? John Carter Freelancepraktijk starten 0 16 juli 2011 21:18
Berekening belastbare winst uit onderneming MAEP Belasting 2 1 maart 2010 12:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon