Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 maart 2007, 14:31
rob vogels rob vogels is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Berichten: 7
Standaard Laatste-moment afzeggingen

Goedemiddag,

De afgelopen weken heb ik diverse keren meegemaakt dat een opdrachtgever op het laatste moment afbelt. En dan bedoel ik dat ze dus afbellen 10 minuten voordat ik in de auto stap. Daar heb je dan andere afspraken voor verzet of zelfs afgezegd. Dat kost me dus geld. Zijn hier regels voor en hoe gaan jullie hier mee om?
Ik werk als eenmans-reclamebureau en verhuur me daarnaast als freelance dtp-er. Voor mijn reclame-activiteiten heb ik al de algemene leveringsvoorwaarden van de grafische industrie gedeponeerd bij de kvk. Moet ik bijvoorbeeld nog een set voorwaarden deponeren tbv mijn freelance werk?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 maart 2007, 16:52
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Laatste-moment afzeggingen

Is er op dat moment al iets geleverd of loopt er al een opdracht? Of gaat het om een acquisitiegesprek of kennismaking? Dat onderscheid lijkt me van belang. Als een project al loopt en iemand belt af, dan kan je de gemaakte kosten (voorbereiding, reistijd) eventueel in rekening brengen (afhankelijk van hoe snel je je goodwill wil vergooien .

Bij kennismakingsgesprekken etc. lijkt me dit het typisch geval van pech of ondernemersrisico. Als het vaak voorkomt, kan je ook eens kijken naar de wijze waarop de afspraken tot stand komen en wat ze inhouden (vergelijk het met bijvoorbeeld frequent afgewezen offertes: is iemand dan niet te duur?)

Zit je agenda zo krap in elkaar dat je andere afspraken moet verzetten of afzeggen? Dan klopt er mogelijk iets niet. Acquisitie pleeg je meestal in tijd die over is (niet ingeplande/declarabele uren) en opdrachtgerelateerd overleg of werk plan je toch niet gelijktijdig met andere klussen? Of de zaken gaan zo goed dat je een luxeprobleem hebt: een agenda die voor 200% gevuld is.
Tijd voor personeelswerving...
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 maart 2007, 17:37
rob vogels rob vogels is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Berichten: 7
Standaard Re: Laatste-moment afzeggingen

Nee, nee sorry. Dit gaat om een boeking als freelancer. Men heeft mij geboekt om een dag (of meerdere dagen) op locatie DTP-werk te verrichten. Dat is dus een dag die in de agenda gepland staat en waar ik andere freelance opdrachten voor laat schieten. Freelancen is op dit moment voor mij de hoofdmoot, dat is dus en dag inkomsten missen. Vlak vantevoren (een half uur!) wordt er gebeld dat het niet hoeft. We hebben niets te doen dus je hoeft niet te komen.

Inderdaad ben ik het met je eens: als dit voor een acquisitiegesprek of zo zou zijn dan was het mijn risico.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 maart 2007, 18:50
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Laatste-moment afzeggingen

In dat geval zou ik een factuur sturen voor de hele dag. Er is immers een reservering gemaakt door de opdrachtgever die op het laatstmogelijke moment wordt afgezegd waardoor jij geen kans hebt om andere omzet te regelen.
Zou de "klant" protesteren, dan zou ik vragen of men van plan is je nog vaker in te schakelen. Bij een 'ja' zou ik uit coulance en goodwill het bedrag sterk reduceren. Bij een evident eenmalige klus niet.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 maart 2007, 19:08
rob vogels rob vogels is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Berichten: 7
Standaard Re: Laatste-moment afzeggingen

Dat was inderdaad mijn eerste gedachte ook. Echter: het wereldje is klein en ik ben een beetje bang voor 'mijn naam'. Van de andere kant is over je laten lopen ook niet iets waar je mee bekent wil zijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 maart 2007, 19:28
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Laatste-moment afzeggingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rob vogels Bekijk bericht
het wereldje is klein en ik ben een beetje bang voor 'mijn naam'.
Beschouw het gewoon als zakelijkheid. Als jij normaal gesproken op de overeengekomen dag/tijd klaar staat en je werk goed doet (en dat is een van de betere vormen van reclame), mag je ook normaal zakelijk gedrag verwachten van je opdrachtgevers. (Veel) Te laat afzeggen heeft consequenties, net zoals wanneer jij niet op tijd zou leveren.
Of je een dergelijke factuur ook uitbetaald krijgt is een ander punt
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 maart 2007, 08:38
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Laatste-moment afzeggingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rob vogels Bekijk bericht
Dat was inderdaad mijn eerste gedachte ook. Echter: het wereldje is klein en ik ben een beetje bang voor 'mijn naam'. Van de andere kant is over je laten lopen ook niet iets waar je mee bekent wil zijn.
Waarom zou je bang zijn voor je naam? Je doet toch niets om je voor te schamen? Ik denk dat veel afhangt van de manier waarop je hiermee omgaat. Laat je merken dat je enorm kwaad bent en je 'genaaid' voelt en eis je op hoge poten je geld voor die dag, dan is dat niet goed voor je imago. Leg je daarentegen goed uit waarom je de gemiste uren (deels) factureert dan zal zowel deze opdrachtgever als anderen in het wereldje er begrip voor hebben. Hier geldt ook het principe Wat gij niet wilt dat u geschiedt...
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon