Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 20 juni 2007, 20:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essi Bekijk bericht
Zijn er mensen die hun Algemene Voorwaarden hier neer zouden willen zetten, zodat ik kan zien hoe die eruit zien en daardoor ideeën kan krijgen.
De mijne staan online. De delen 2 en 3 zijn toegespitst op softwareontwikkeling, maar afgezien daarvan zijn ze geheel gericht op freelance dienstverlening. Bij de overgang van eenmanszaak naar BV zijn ze niet wezenlijk gewijzigd. Deze voorwaarden heb ik in 1998 zelf geschreven en door een advocaat laten bekijken en verbeteren. Ik weet dus vrij goed wat erin staat en waarom. Als je nog vragen hebt dan roep je maar.
__________________
René
Met citaat reageren
  #12  
Oud 21 juni 2007, 09:26
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Bedoel je hier de hoogte van jouw honorarium of de verplichting tot (tijdige) betaling van het in rekening gebrachte bedrag?
En wat is de uitkomst van de verleende opdracht? Het recht beschouwt de de klant/consument over het algemeen als zwakkere partij. Dus als die niet akkoord is met de geleverde werken (= de uitkomst van een opdracht?) heb je een ontevreden klant die niet zal willen betalen.

Als je hier al iets mee zou willen, zou ik stellen dat bij (schriftelijk) akkoord gaan met de offerte het werk wordt geleverd volgens je algemene voorwaarden en dat bij geschillen het nederlands recht van toepassing is.

Ik herhaal in een offerte altijd kort de gemaakte betalingsafspraken (binnen 14 dagen, btw, etc) en verwijs daarnaast naar de AV.
Erix
Zoals deze zin hier nu staat kun je er vragen bij stellen, maar het vormt een onderdeel van het hoofdstuk 'betalingen' en hier worden mijn honorarium mee bedoeld.

Jij stelt dat het NL recht de klant/consument in het algemeen als zwakkere partij ziet. Volgens mij is dit iets te algemeen . Als het om consumenten gaat ben ik het met je eens. Als het om zakelijke klanten gaat geldt dit volgens mij alleen als het om een beginnend bedrijf tegenover een al jaren bestaand bedrijf gaat, of als het om een klein bedrijf gaat tegenover een zeer groot bedrijf gaat.

Je hebt gelijk dat 'de uitkomst van de verleende opdracht' niet nader omschreven staat, maar ik heb ook nog een artikel over klachten staan, waar men kan reclameren bij ontevredenheid over mijn geleverde kwaliteit.

Wim
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 juni 2007, 09:44
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Offerte

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essi Bekijk bericht
Hallo collega's,
Ook wil ik een zin in de offerte zetten waarin ik duidelijk wil maken, dat er sowieso een betaling plaats moet vinden ongeacht de uitkomst van de coaching. Ik wil natuurlijk dat de persoon die ik coach zich positief verbetert, maar wat als het niet positief uitpakt?
Dat kun je ook verwerken in de omschrijving van het doel van het traject:
Je kunt iemand handvatten bieden om te ... "
Of: een kader bieden...

Lekker vaag, maar jij kunt er niet voor zorg dat iemand die handvatten of het kader ook daadwerkelijk aangrijpt om zich het gebodene eigen te maken.

Wat je ook kunt doen is een tussenevaluatie inbouwen (als het een wat langer durend traject is). Dat betekent dat je even telfonisch overlegt met de opdrachtgever en hem/haar bijpraat lover de voortgang. Stel dat iemand echt hélemaal niets wil, en alleen maar vlucht, dan kun je dat bespreken en eventueel samen een stragie vinden om het trajct op een ander spoort te krijgen.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #14  
Oud 28 juni 2007, 17:06
Essi Essi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Offerte

Mariëlle nog bedankt voor je reactie. Ik laat mijn client van elke coaching een verslag maken en daar geef ik feedback op. Dit verslag gaat naar mijn opdrachtgever, zodat hij gelijk weet hoe het met de coaching gaat.


Ik heb positief nieuws: de offerte is geaccepteerd en ik begin volgende week met de coaching.

Over mijn algemene voorwaarden is niets gezegd. Ben benieuwd of ze die gelezen hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Offerte afwijzen? Thomas Omgaan met opdrachtgevers 8 8 september 2009 21:36
Offerte anke Omgaan met opdrachtgevers 16 23 juni 2007 16:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon