Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Bekijk resultaten enquête: Hoe handel je ten aanzien debiteur(en)beheer?
Niets, ik laat de zaken op hun beloop. 0 0%
Ik verzorg zelf de herinneringen/aanmaningen. 10 100,00%
Wordt gedaan door de accountant/boekhouder. 0 0%
Ik heb een overeenkomst met een incassobureau. 0 0%
Anders 0 0%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 februari 2007, 16:11
rood-llusn rood-llusn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2007
Berichten: 10
Standaard Debiteurenbeheer

Hallo,

ik vraag mij af hoeveel freelancers er worstelen met hun debiteur(en) en wat zij zoal bedacht hebben om daar niet continue mee bezig te (hoeven) zijn?
Het is algemeen bekend dat debiteuren de, vrijwillig met een freelancer, aangegane verplichtingen niet altijd even serieus nemen en zeker niet als het op betalen aankomt. Dat is lastig, want je wilt wel dat de factuur (tijdig) wordt betaald (je hebt tenslotte ook je eigen en bedrijfskosten) en niet dat je moet gaan (in)vorderen. Met (in)vorderen kun je immers je (weliswaar slecht betalende) klant(en) verliezen.

Ik ben benieuwd naar (jullie) creatieve oplossingen op dit punt.

Groeten,

Ronald van der Zant
Roodbms
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2007, 11:47
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Debiteurenbeheer

grrr, slecht betalende opdrachtgevers...
Ik hanteer de voorwaarden van de NVJ (wordt naar verwezen op iedere factuur/herinnering) en daarin staan wel wat mogelijkheden opgesomd die er voor moeten zorgen dat wanbetalers over de brug komen.

Ik stuur in de regel 2 herinneringen en daarna ga ik bellen. Ik vraag naar de financiele administratie en vraag of de facturen in goede orde zijn ontvangen en zoja, wanneer er betaald gaat worden. Soms stuur ik mijn opdrachtgever een mailtje (bijvoorbeeld wanneer ik weet dat deze niet zelf voor de verwerking van betaling zorg draagt).

Bij langer lopende opdrachten is het aanmanen lastig: op een zeker moment moet je overwegen of je met opschorting van de werkzaamheden wilt gaan dreigen (met alle risico's van dien). Je zit in dat soort situaties in een extreem afhankelijke positie. Hebben anderen hier ervaring mee? Hoe ga je er mee om?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2007, 21:37
rood-llusn rood-llusn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Debiteurenbeheer

Beste Erix,

bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp stuur je geen aanmaning en overweeg je (wel eens) opschorting van de werkzaamheden. Dat lijkt me inderdaad lastig want dan verlies je in elk geval inkomen. Het is misschien handiger de klant nadrukkelijker op de overeenkomst/verplichtingen te wijzen? Wordt de factuur overigens altijd betaald? Heeft men lak aan de gestelde betalingstermijn? Hoeveel tijd vergt het herinneren/bellen/bezoeken/e-mailen (per factuur)? Heb je de indruk dat de voorwaarden van de NVJ een positieve invloed hebben?

Een van mijn opdrachtgevers komt de door de eigen organisatie opgestelde overeenkomst vrijwel nooit na. En zeker niet op het punt van tijdig betalen, terwijl er geen klacht over het handelen van mijn kant, zoals omschreven in de overeenkomst, (mogelijk) is. Ik vind deze situatie erg vervelend en weet niet goed hoe deze te verbeteren.

Groeten,

Ronald van der Zant
Roodbms
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 februari 2007, 23:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Debiteurenbeheer

Ik heb jarenlang voor verschillende (semi-)overheidsorganisaties gefreelancet en die betaalden vrijwel nooit op tijd. Altijd pas na 7, 8 weken. Nou ja, ze betaalden wel. En bovendien waren ze voorspelbaar. Wat maakt het dan uit, ik vond het wel prima.

Mijn beleid: 4 weken betaaltermijn, 4 weken coulance, dan 4 weken streng, daarna juridisch (en dan is het geen klant meer).
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 februari 2007, 16:33
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Debiteurenbeheer

Citaat:
Bij langer lopende opdrachten is het aanmanen lastig: op een zeker moment moet je overwegen of je met opschorting van de werkzaamheden wilt gaan dreigen (met alle risico's van dien). Je zit in dat soort situaties in een extreem afhankelijke positie. Hebben anderen hier ervaring mee? Hoe ga je er mee om?
Ik heb eens, vol bewondering, een collega afgeluisterd die telefonisch de opdrachtgever meldde (vlak voor aanvang van een training) niet te gaan starten voordat ze haar geld kreeg. Vervolgens is het bij haar telefonisch overgemaakt. Zo'n held ben ik (nog) niet maar ik heb wel meegeprofiteerd van haar heldendom: de week erop hadden ook de andere freelancers hun geld te pakken .
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon