Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 februari 2007, 12:41
renzmenz renzmenz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 3
Standaard overdracht intellectuele eigendom

Ik ben ontwerper en een nieuwe opdrachtgever wil de intellectuele eigendomsrechten van elk nieuw ontwerp overnemen. Dat is ook nodig voor het bedrijf, dus ik heb daar alle begrip voor. Alleen ik weet niet goed hoe ik daar een prijs voor moet bepalen. Heeft iemand daar ideeën over?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2007, 13:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: overdracht intellectuele eigendom

Waarom niet gewoon uren x tarief, waarbij je alle uren rekent die je (ooit) in het betreffende ontwerp gestoken hebt?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 februari 2007, 14:05
renzmenz renzmenz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 3
Standaard Re: overdracht intellectuele eigendom

Dat spreekt voor zich en dat is zoals ik het iedere keer doe, maar dat is wanneer de opdrachtgever niet het intellectuele eigendom wil overnemen. Ik vraag me af hoe ik daar een aparte, aanvullende, prijs voor kan bedenken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 februari 2007, 14:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: overdracht intellectuele eigendom

Ik draai het om. Als een opdrachtgever al je uren betaalt, dan heeft hij recht op al het resultaat van jouw werk. Wanneer je (een deel van) de intellectuele eigendomsrechten voor jezelf wilt houden om het werk later nog een keer te kunnen exploiteren dan heeft de opdrachtgever n.m.m. recht op korting.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 februari 2007, 17:35
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: overdracht intellectuele eigendom

Wat is er afgesproken over de rechten van je producties?
Volgens mij hoort normaal gesproken bij een opdracht dat de opdrachtgever het gebruiksrecht krijgt. Wanneer je bv een huisstijl ontwikkelt, kan je zelf bijna onmogelijk exclusief eigenaar blijven van het ontwerp (dat betekent dat de afnemer telkens toestemming zou moeten vragen?).

Draai het nogmaals om: bij en na een opdracht kan je afspreken dat je het vervaardigde product zelf mag blijven gebruiken voor promotionele/marketingdoeleinden (bv plaatsen op je website of in je portfolio). Wat zou je er anders mee moeten?

Wellicht helpt het als je aangeeft wat je product inhoudt en waarom je zelf het IP zou willen behouden dan wel zou willen laten afkopen (bovenop de reeds betaalde honoraria voor vervaardiging). Wat wil je er later mee kunnen doen?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 februari 2007, 12:49
renzmenz renzmenz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 3
Standaard Re: overdracht intellectuele eigendom

Het betreft ontwerpen van een breed assortiment aan artikelen die in winkels komen te liggen. Dit doe ik in opdracht van een bedrijf dat deze artikelen levert. Deze artikelen worden grootschaals gereproduceerd en worden door winkels, warenhuizen in Europa en Nederland afgenomen. Het is ook zeker dat dit gebeurt, omdat de ontwerpen vaak zijn afgestemd op de vraag van de klant.
We hebben afgesproken dat de rechten volledig door mij worden afgestaan, juist omdat ik met de ontwerpen naar 'de concurrent' zou kunnen gaan om ze daar te verkopen, om zelf de producten te produceren om ze vervolgens te verkopen, etc. Mijn opdrachtgever moet er zeker van kunnen zijn dat de door mij geleverde stijl bij hun in handen blijft, omdat ook de klant dat wenst.

Zijn daar geen standaard maniertjes voor om te bepalen wat die rechten zouden moeten kosten?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 februari 2007, 13:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: overdracht intellectuele eigendom

Het lijkt me, als je daar geen aanvullende afspraken over hebt gemaakt, dat het lastig wordt om na de factuur voor het afleveren van de ontwerpen nog een keer een factuur te sturen voor de verkoop van het IP (tenzij het bedrijf daar zelf om vraagt).

Ik lees tussen de regels door dat het een commercieel interessant verhaal kan zijn. Als de (commerciele) belangen echt aanzienlijk zijn, zou ik eerst juridisch advies inwinnen (merkenrecht, IP) en niet gaan aanrommelen met een extra factuur.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon