Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 juni 2007, 22:39
Essi Essi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Offerte

Hallo collega's,

Ik ben nieuw hier, maar ik heb al wel twee vragen. Alles wat ik over het maken van een offerte heb kunnen lezen op jullie mooie site heb ik volgens mij gelezen, maar ik kan niet vinden waar je neerzet wanneer de betaling plaats moet vinden en op welke manier.

Woensdag ga ik een offerte maken, omdat ik iemand ga coachen. Dit ga ik doen op de werkplek. Het is de bedoeling dat de persoon die ik ga coachen beter gaat functioneren op zijn werk.

De coaching gaat een aantal dagdelen duren.

Ook wil ik een zin in de offerte zetten waarin ik duidelijk wil maken, dat er sowieso een betaling plaats moet vinden ongeacht de uitkomst van de coaching. Ik wil natuurlijk dat de persoon die ik coach zich positief verbetert, maar wat als het niet positief uitpakt?

Snappen jullie mijn vragen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten van Essi
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juni 2007, 01:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Offerte

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essi Bekijk bericht
waar je neerzet wanneer de betaling plaats moet vinden en op welke manier.
Dat kun je beter niet in de offerte zetten, maar in je algemene voorwaarden.

Citaat:
Ook wil ik een zin in de offerte zetten waarin ik duidelijk wil maken, dat er sowieso een betaling plaats moet vinden ongeacht de uitkomst van de coaching.
Dat kan strikt genomen niet onder Nederlands recht. Je hebt als leverancier altijd een zekere verantwoordelijkheid voor het geleverde. In de dienstverlening is dat onvermijdelijk ongrijpbaar: de klant kan altijd ontevreden zijn over geleverde diensten en het is moeilijk aan te tonen aan wie dat ligt.

Ik weet niet of het verstandig is hierover überhaupt iets op te nemen. Misschien staat het Nederlands recht wel aan jouw kant.

In praktische zin lijkt het me vooral verstandig een traject te faseren, waarbij het ingaan van een volgende fase acceptatie van de voorgaande fase betekent. Maar ik heb geen ervaring met coachingsdiensten.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 juni 2007, 08:32
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Essi,
Mijn betalingsvoorwaarden staan, zoals Rene al aangeeft, in de Algemene voorwaarden en in de offerte verwijs ik naar de Algemene voorwaarden, die ik met de offerte mee stuur.

In mijn algemene voorwaarden staat de volgende zin:

"Het honorarium is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht."

In hoeverre dit rechtskracht heeft, zoals Rene aangeeft weet ik niet, maar misschien heb je er wat aan.

Wim


Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 juni 2007, 16:18
Essi Essi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Beste Rene en Wim,

Hartelijk dank voor jullie schrijven. Hier heb ik zeker iets aan.

Algemene voorwaarden heb ik nog niet, maar de zin van Wim ga ik in mijn offerte zetten. Moet alleen nog een plekje bedenken waar in de offerte ik dit zal zetten. Ik denk ergens onderaan.

Hebben jullie ook nog een suggestie hoe ik het volgende kan omschrijven. Ik ga vier dagdelen coachen en dan wil ik een eindgesprek met alle partijen hebben. Na dit eindgesprek wil ik een factuur sturen, zodat ik betaald word.

Hoe zou ik dit kunnen formuleren?

Alvast weer bedankt voor jullie reacties.

Hartelijke groet van Essi
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 juni 2007, 17:43
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Mijn taalgebruik is niet zo wervend (iets te lang in een wat ambtelijke wereld gezeten) zou het als volgt omschrijven:

"Het coachen wordt gegeven op vier dagdelen. Daarna volgt een eindgesprek met ........
U ontvangt na afloop van het gehele coaching traject mijn factuur."

Misschien hoeft deze laatste zin niet eens. Het zal de opdrachtgever duidelijk zijn dat de factuur er aan komt.

Wim

(Zou daarna toch zo snel mogelijk algemene voorwaarden op gaan stellen)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 juni 2007, 17:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essi Bekijk bericht
Ik ga vier dagdelen coachen en dan wil ik een eindgesprek met alle partijen hebben. Na dit eindgesprek wil ik een factuur sturen, zodat ik betaald word.
Wat is precies je bedoeling hiermee? Waarom een eindgesprek, alvorens te factureren? Is dat eindgesprek onderdeel van het inhoudelijk coachingtraject, of is het een zakelijke evaluatie?
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 19 juni 2007, 17:56
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Hoi,

Ik zou dit ook in je Algemene Voorwaarden zetten! Als je ze nog niet hebt, zeker snel maken, want ze zijn echt heel belangrijk.

Dat er een factuur komt na het eindgesprek, is volgens mij ook een overbodige boodschap. De opdrachtgever weet wel dat hij een factuur kan verwachten na het aflopen van de opdracht.

Succes!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 juni 2007, 15:01
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Ik weet niet wanneer je begint, maar kijk anders eens op BusinessCompleet. Hier kun je modellen downloaden waaromheen je je eigen voorwaarden kunt vormen. Dit kost je misschien een uurtje en het is direct voor elkaar. Vervolgens (zo doe ik het) kun je een offerte maken met er onder informatie als: Op al onze aanbiedingen zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing etc.

Let er op dat "dat is toch logisch?" nog heel veel gezeur op kan leveren als het puntje bij het paaltje komt. Er zijn altijd "slechte" klanten en dan kun je uiteindelijk in je recht staan, maar zul je er heel veel gezeur om kunnen krijgen.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 juni 2007, 18:45
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aspon Bekijk bericht
Essi,
"Het honorarium is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht."
Bedoel je hier de hoogte van jouw honorarium of de verplichting tot (tijdige) betaling van het in rekening gebrachte bedrag?
En wat is de uitkomst van de verleende opdracht? Het recht beschouwt de de klant/consument over het algemeen als zwakkere partij. Dus als die niet akkoord is met de geleverde werken (= de uitkomst van een opdracht?) heb je een ontevreden klant die niet zal willen betalen.

Als je hier al iets mee zou willen, zou ik stellen dat bij (schriftelijk) akkoord gaan met de offerte het werk wordt geleverd volgens je algemene voorwaarden en dat bij geschillen het nederlands recht van toepassing is.

Ik herhaal in een offerte altijd kort de gemaakte betalingsafspraken (binnen 14 dagen, btw, etc) en verwijs daarnaast naar de AV.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 juni 2007, 20:41
Essi Essi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Betalingsvoorwaarden in offerte?

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb de voorwaarden gevonden op de site van BusinessCompleet. Wat een grote lappen tekst. Hoe haal ik daar nu de dingen uit die voor mij belangrijk zijn en hoe giet ik die in een tekst die op mij van toepassing is? Dit omdat elke coaching die ik doe anders is. Het zijn geen standaard opdrachten die ik doe. Hebben jullie suggesties en hoe groot is jullie tekst over de voorwaarden?

Erix, hoe zien jouw Algemene voorwaarden eruit. Ik zou ze graag zien, want dan kan ik mij een beeld vormen. En Sofie naar die van jou ben ik ook benieuwd. Zijn er mensen die hun Algemene Voorwaarden hier neer zouden willen zetten, zodat ik kan zien hoe die eruit zien en daardoor ideeën kan krijgen. Nu is het nog allemaal nog abstract en ik wil het heel graag concreet maken.

Hoop op jullie reactie.

Hartelijke groet van Essi
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Offerte afwijzen? Thomas Omgaan met opdrachtgevers 8 8 september 2009 21:36
Offerte anke Omgaan met opdrachtgevers 16 23 juni 2007 16:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon