Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2008, 20:36
Annette Annette is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 januari 2008
Berichten: 1
Standaard Wel of geen dienstbetrekking?

Ik ben mij aan het oriënteren op het 'freelancerschap' en stuit vrijwel direct op de volgende vraag. Ik wil graag klussen van ongeveer drie maanden gaan invullen (tussen de 24 en 32 uur per week). Denk hierbij aan zwangerschapsvervanging. Dit betekent dat ik (persoonlijk) de functie van iemand zal vervullen voor een bepaalde periode. In mijn ogen is er een 'gezagsverhouding' voor een bepaalde duur en een 'pesoonlijke' arbeidsverplichting. Interpreteer ik onderstaande verkeerd? En zou ik dus hiermee het gevaar van een 'verkapt' dienstverband riskeren?

Voorwaarden voor dienstbetrekking
Op basis van het civiele recht bent u in dienstbetrekking, als aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
  1. er is sprake van een gezagsverhouding;
  2. er is sprake van een persoonlijke arbeidsverplichting;
  3. er wordt loon betaald.
Bedankt voor jullie antwoorden,

Annette
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 januari 2008, 19:37
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Wel of geen dienstbetrekking?

Op basis van deze gegevens is daar niet zo op te antwoorden. Het probleem zit in de gezagsverhouding. Dat wil met name zeggen of jij je eigen werktijden bepaalt, of je je mag laten vervangen of je bijvoorbeeld mag weigeren om vandaag niet te verschijnen, enz. Als werknemer moet je voldoen aan het 'gezag' van de werkgever. Als dat bij jou ook het geval is, dan lijkt deze vervanging heel veel op een dienstbetrekking en ontstaat er premieplicht en loonheffingplicht. Daarnaast wordt ook gekeken of je je als ondernemer gedraagt. Adverteren, bedrijfsverzekeringen, meerdere opdrachtgevers, enz.

Voor de 'belastingkant' kun je wel een beetje anticiperen, door vooraf te verklaren, dat partijen niet de intentie hebben een arbeidsovereenkomst aan te gaan. Daarover heeft onze Hoge Raad een uitspraak gedaan.
Voor de 'sociale verzekeringspremie kant' kijkt men met name naar de feitelijke situatie achteraf. Intenties in contracten zijn minder van belang.

Verder worden bij de SV-premiekant in een aantal situaties 'personen' die werken, ondanks dat de gezagsverhouding echt ontbreekt, wel als premieplichtig aangemerkt. De zogenaamde fictieve dienstbetrekking.

Je kunt me mailen, als je wilt dat ik wat dieper op jouw specifieke situatie in wil gaan.

Wim
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
gezagsverhouding, loondienst of zelfstandig


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22
Wel of geen btw-nummer? Denise Belasting 1 30 maart 2007 11:28
Wel aanloopkosten maar geen omzet bij eerste btw-aangifte fiekemeijer Belasting 4 11 januari 2007 07:58
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 07:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon