Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 juni 2008, 10:43
Ontherockz Ontherockz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 juni 2008
Berichten: 16
Standaard Beginnersadvies?

Hallo allemaal,
ik neus hier al een tijdje rond en droom er al tijden van om zelfstandig te gaan werken. Ik werk nu 4 dagen per week bij een grafisch bureau in hoofddorp. Aangezien ik vaak opdrachten aangeboden krijg, en mensen dat steeds vaker wit willen regelen, ga ik eindelijk een van de eerste stappen nemen. Nu ben ik al een tijd erg op zoek naar iemand die me daar iets advies over kan geven, maar die zijn nogal moeilijk te vinden. Dus mischien dat jullie wat goedbedoeld advies of interessante tips hebben. Een kvk nummer gaat er komen en een BTW nummer (dit kan je tegelijk regelen bij de kvk toch?) De enige optie voor mij is een eenmanszaak.

Ik kan veel informatie vinden voor mensen die fulltime voor zichzelf gaan of mensen met een forse omzet. In mijn geval gaat het over een paar honderd, op z'n hoogst paar duizend euro per jaar. Ik ben zelf van plan om hiervoor gewoon een zakelijke rekening te openen bij bizzner met daaraan een spaarrekening gekoppeld. Hiervan kan ik dan gewoon mijn zakelijke dingen kopen (drukwerk enz) en mezelf af en toe uitbetalen naar mijn priverekening. Kan dat zo of moet je dit anders regelen?

Verder schrijf je je gewoon in bij de KVK dat je de formulieren afgeeft (opstuurt mischien) of is het slimmer om een soort afspraak te maken dat je ook een gesprek en mischien wat advies krijgt ofzo?
Ik woon namelijk samen en het koophuis staat op naam van mijn partner. We zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract. Ik weet dus niet of dit iets inhoudt voor de belastingen of wat dan ook. aangezien dit huis natuurlijk het vestigingsadres wordt van mijn 'bedrijf'.

Het is dus gewoon bedoeld om een paar opdrachten per jaar netjes af te kunnen handelen. Ik heb dus geen izn in al te veel werk qua administratie, boekhouding en dat soort dingen.

Ik weet dat het klinkt als dommige vragen, maar ben me er echt al een tijdje in aan het verdiepen en kan gewoon geen duidelijke eenduidige antwoorden hierop vinden. Dus hoop ik dat jullie uit ervaring advies of tips hebben.

Alast bedankt,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 juni 2008, 12:18
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Beginnersadvies?

Ik heb mijn zakelijke bankrekening ook bij Bizner (zit automatisch een spaarrekening aan gekoppeld) en regel het idd ook zo (af en toe geld overboeken naar m'n privé rekening).

Als jij graag advies wilt hebben van de KvK, dan raad ik een persoonlijk gesprek aan. En over dat tegelijkertijd inschrijven: als je hier op 't forum zoekt, zul je zien dat dat niet bij iedereen goed is gegaan. Als je er zeker van wilt zijn (lees: meer zekerheid wilt hebben) dat de BD je papieren binnenkrijgt, dan kun je ze beter zelf opsturen.

Als je eigen huis ook de plek wordt waar je je beroep gaat uitoefenen, zul je meestal ook ontheffing van het bestemmingsplan aan moeten vragen bij je gemeente. Wat het voor consequenties heeft in jouw persoonlijke situatie (koophuis, samenwonend zonder samenlevingscontract) weet ik niet. Wellicht dat anderen hier daar op in kunnen springen.

Qua administratie/boekhouding ed.: je zult het helaas toch allemaal bij moeten houden.. Gelukkig heb ik daar mijn boekhouder voor

Oh enneh: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 juni 2008, 12:17
Ontherockz Ontherockz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 juni 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Beginnersadvies?

Hoi,
Hartstikke bedankt voor de tips.
Ik ga volgende week heen voor een kort orienterend gesprek.
Hier zal ik kijken of ik iets wijzer kan worden, aangezien het niet mijn huis is maar het huis van mijn partner... vaag verhaal... Ik denk dat de gemeente hier ook wel wat meer over weet.

Tuurlijk houdt ik mijn administratie goed bij, maar het lijkt me toch niet dat ik voor die paar duizend euro per jaar dure programma's aan moet gaan schaffen. Ik houdt de btw en 1 derde apart voor de belasting dan kan er volgens mij weinig mis gaan.

groetjes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juni 2008, 13:20
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Beginnersadvies?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ontherockz Bekijk bericht
Hoi,
Hartstikke bedankt voor de tips.
Ik ga volgende week heen voor een kort orienterend gesprek.
Hier zal ik kijken of ik iets wijzer kan worden, aangezien het niet mijn huis is maar het huis van mijn partner... vaag verhaal... Ik denk dat de gemeente hier ook wel wat meer over weet.

Tuurlijk houdt ik mijn administratie goed bij, maar het lijkt me toch niet dat ik voor die paar duizend euro per jaar dure programma's aan moet gaan schaffen. Ik houdt de btw en 1 derde apart voor de belasting dan kan er volgens mij weinig mis gaan.

groetjes!
Dure programma's aanschaffen hoeft idd niet, zolang alles maar goed wordt bijgehouden Zijn zat goedkope(re) programma's die prima hun werk doen (als startend ondernemer heb je vaak veel functies van de duurdere programma's niet nodig).
Ik heb er gewoon voor gekozen om meteen een boekhouder aan de arm te nemen. Hoef ik me er verder niet zo druk om te maken en kan ik me bezig houden met de dingen die ik wel leuk vind
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juni 2008, 13:25
Ontherockz Ontherockz is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 juni 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Beginnersadvies?

Hey Illutic,
Dat is inderdaad ook nog een optie.
ik zie trouwens dat je ook actief bent bij logomatch.
Grappig, ik ook!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 juni 2008, 13:30
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Beginnersadvies?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ontherockz Bekijk bericht
Hey Illutic,
Dat is inderdaad ook nog een optie.
ik zie trouwens dat je ook actief bent bij logomatch.
Grappig, ik ook!
Ik kom die logomatchers ook overal tegen!! Ik ben er idd al een tijdje actief
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon