Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2008, 16:39
johnnyQQ johnnyQQ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2008
Berichten: 2
Standaard Eigen bedrijf maar toch in dienst

Beste freelancers,

Sinds kort heb ik mijn eigen bedrijf opgestart, nog geen KvK en nog niet opgegeven aan belastingdienst. Wel website al online etc etc.

Nu heb ik een hele leuke vacature op de kop getikt en ben zowaar kandidaat voor de functie. Nu heb ik de optie om mijn loon te ontvangen via mijn onderneming of yellowstone. Ik heb verteld dat ik hierover nog wat dingen uit moest zoeken.

Wat moet ik doen? Een VAR-WUO aanvragen? Helemaal geen KvK/belastingdingen doen voor mijn bedrijf? Het is een full-time job dus ik ben niet van plan om er naast ander werk voor mijn onderneming uit te voeren, tenzij dit uit vriendenkringen komt.

Mvg,

Robert
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2008, 17:02
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Eigen bedrijf maar toch in dienst

Beste JohnnyQQ,

Gezien het feit dat je uit gaat voor een opdracht voor langere tijd bij 1 opdrachtgever en niet de intentie hebt dit te veranderen, kun je wel een aanvraag indienen voor een VAR WUO, maar zal je die waarschijnlijk niet krijgen.

Waarschijnlijk zal je in dit geval een VAR ROW krijgen, wat nog steeds inhoudt dat je voor bijvoorbeeld de omzetbelasting als ondernemer wordt gezien, maar niet voor het UWV en de inkomstenbelasting.
In dat geval moet jouw klant dan ook jouw belastingen en sociale lasten afdragen.

In een dergelijk geval moet je je afvragen waarom je ondernemer zou willen zijn en of het dan niet beter is om bijvoorbeeld te gaan "payrollen" (ik neem aan dat je dit bedoeld met de yellowstone constructie), waarbij je in dienst treed van een tussenpersoon die de administratieve afhandeling voor je doet en je lasten afdraagt. In dat geval ben je ook gewoon verzekerd voor WW en arbeidsongeschiktheid. dat scheelt een heleboel administratieve rompslomp.

mvg

Qwerner
__________________
Helder; Duidelijk
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2008, 17:42
johnnyQQ johnnyQQ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2008
Berichten: 2
Standaard Re: Eigen bedrijf maar toch in dienst

Ik heb net de recruiter gesproken van het detacheringsbureau en die melde mij dat ik een VAR-WUO kon hebben icm de functie die ik ga vervullen. Dat bedrijf behandeld me dan gewoon als freelancer en betaald me per uur. Hij zei ook dat het winstgevender was om het via m'n eigen bedrijf te doen ipv via yellowstone. Al heb ik wel zelf alle administratieve rondslomp.

Klopt dit? Vooral of het winstgevender is is voor mij belangrijk, want ik weet zelf niet hoeveel die premies, aftrekposten, etc allemaal zijn.

Sorry voor m'n onwetendheid, maar ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 november 2008, 15:59
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Eigen bedrijf maar toch in dienst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnnyQQ Bekijk bericht
Ik heb net de recruiter gesproken van het detacheringsbureau en die melde mij dat ik een VAR-WUO kon hebben icm de functie die ik ga vervullen. Dat bedrijf behandeld me dan gewoon als freelancer en betaald me per uur. Hij zei ook dat het winstgevender was om het via m'n eigen bedrijf te doen ipv via yellowstone. Al heb ik wel zelf alle administratieve rondslomp.

Klopt dit? Vooral of het winstgevender is is voor mij belangrijk, want ik weet zelf niet hoeveel die premies, aftrekposten, etc allemaal zijn.

Sorry voor m'n onwetendheid, maar ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.
Dat zou inderdaad wel kunnen, maar dan moet je door de BD wel gezien worden als ondernemer. Aangezien je in je beginpost al aangeeft eigenlijk geen andere dingen ernaast te willen doen tenzij het uit vriendenkring komt (dus: je doet zelf totaal niet aan acquisitie) acht ik de kans erg klein dat je een VAR-WUO zou ontvangen.
Belastingen heb ik zelf geen verstand van, dus daar kan ik je niet mee helpen.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Aankondig start eigen bedrijf Verwijderd account Marketing en acquisitie 5 12 oktober 2017 16:31
Eigen naam of bedrijfsnaam Bas Al die andere praktische dingen 11 12 augustus 2008 14:37
Eigen bedrijf starten als wao´er wordt makkelijker Moderator Nieuws - Voor en door freelancers 1 1 maart 2007 15:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon