Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 oktober 2008, 16:30
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard Auto privé of zakelijk

Ik rijdt momenteel al mijn zakelijke kilometers met mijn privé auto.
Dit zijn er rond de 15 á 20000 per jaar. Privé rijdt ik hooguit 10.000Km per jaar. Dat is dus de helft.
Ik heb dit jaar wederom nogal wat reparatiekosten gehad aan mijn auto. Vorige maand nog 2100 euro. Ik kan daar zakelijk dus niets mee, omdat ik al 19 cent per km schrijf.

Nu is mijn vraag dus: Wat is de omslag om beter zakelijk te kunnen rijden?
En watvoor auto, qua waarde en leeftijd?
Ik heb nu bijvoorbeeld een seat toledo uit 2001. Bijna 8 jaar oud dus. Als ik die zakelijk ga rijden dan krijg je dus bijtelling. Dit gaat over de nieuwwaarde toch? Hij kostte nieuw rond de 25000 euro. In principe kun je dan misschien beter een jongere auto rijden met dezelfde nieuwwaarde, of zie ik dit verkeerd?

Als je een andere auto op de zaak koopt en je ruilt je oude in, hoe zit het dan met btw en bpm etc.?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 oktober 2008, 00:06
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Auto privé of zakelijk

Met bijgaand bestandje kun je een beetje spelen met getallen, wijst zich vanzelf.
Overigens kun je ook een (nieuwe) auto voor de IB prive houden en voor de OB op de zaak zetten. Je kunt dan de BTW op de aanschaf aftrekken en moet jaarlijks een percentage BTW weer bijtellen voor het privegebruik maar je hebt geen bijtelling voor de IB en kunt gewoon de kosten van zakelijk kilometers blijven declareren aan de zaak.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xls modelautokostenkeuze-2.xls‎ (36,0 KB, 89x gelezen)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2008, 09:44
thamburg thamburg is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2008
Berichten: 1
Standaard Re: Auto privé of zakelijk

Kan je mij uitleggen hoe je een privé auto uit de IB houdt (geen bijtelling), maar wel btw op de aanschaf kan terugvorderen?

Volgens mij werkt het als volgd:

Auto zakelijk: alle BTW is terug te vorderen. Wel jaarlijks een BTW-correctie toepassen (12%) ivm privé gebruik (tenzij < 500 km privé). De auto is verplicht ondernemingsvermogen.

Auto privé: De aanschaf BTW is niet terug te vorderen, maar je kunt jaarlijks wel 75% van de BTW op brandstof en onderhoud terugvorderen. (>75% als uit je administratie een gunstiger verhouding zakelijk/privé km te onderbouwen is).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 oktober 2014, 13:35
Martin.k Martin.k is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2014
Berichten: 4
Standaard

Beste Marjan,

Ik zie dat het bericht uit 2008 is, is deze sheet nog actueel?

Alvast bedankt,

Martin
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 oktober 2014, 13:13
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Dag Martin,

Zelf heb ik 'm al jaren niet meer gebruikt maar, behalve eventuele andere bijtellingspercentages voor de IB vanwege milieuvriendelijke auto's, denk ik dat je de sheet nog kunt gebruiken als indicatie.

Met vriendelijke groet,
Marjan
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 oktober 2014, 13:26
Martin.k Martin.k is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2014
Berichten: 4
Standaard

Ha Marjan,

Bedankt voor je reactie, ik zal eens wat dieper in de sheet duiken om te zien welke percentages er gebruikt zijn en of deze nog actueel zijn.

Groet
Martin
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 oktober 2014, 17:17
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat houd je tegen om deze berekening door je boekhouder te laten maken? Als je praat over nieuwe auto's, bijtelling, etc dan praat je al snel over serieuze bedragen waarbij een foutieve berekening al snel veel kan kosten.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 oktober 2014, 14:41
Martin.k Martin.k is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2014
Berichten: 4
Standaard

Ha Eric,

Het is nog een beetje vroeg om een boekhouder in te schakelen, het gaat me op dit moment vooral om het beeldvorming. Iemand vertelde me pas dat het aantrekkelijk kan zijn een bedrijfsauto voor je bedrijfje privé aan te schaffen wat mij nogal vreemd voorkwam vanwege BTW en BPM.
Maar je hebt gelijk; voor er spijkers met koppen geslagen worden en er geld uitgegeven wordt ga ik een boekhouder/accountant inschakelen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur verkoop zakelijk auto Diamond Administratie 2 30 september 2008 00:55
Auto importeren uit Duitsland: BPM, BTW, zaak of privé? Greef Belasting 0 1 juni 2008 10:52
Prive cq (short) lease of nieuwe auto ? Verwijderd account Administratie 10 10 januari 2008 13:01
Zakelijk auto verkopen Diamond Al die andere praktische dingen 1 9 januari 2008 21:54
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 22:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon