Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 juni 2009, 10:45
dubbelmanm dubbelmanm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 15
Standaard Heronderhandelen tarief

Hoi,

Hoe ga ik dit aanpakken. Klus bij opdrachtgever zou 1 juli wegens recessie aflopen. Eerder al werd tarief met 10 procent verlaagd.

Verder zijn alle jaarcontractanten eruit gezet en ook een groot aantal vast aangestelde redacteuren mocht vertrekken. Nu ziet hoofdredacteur in dat er iets te drastisch gesnoeid is en dat hij handen te kort komt. En heeft mij gevraagd terug te komen.

Er is straks veel te veel werk en ik krijg nu nog maar 32 euro per uur. Wel heb ik gegarandeerd werk voor drie dagen per week tot het einde van dit jaar. Ik heb eigenlijk geen zin meer voor dit tarief te werken. Vond aanvankelijk 34 euro al te weinig, maar had ook gewoon werk nodig dus ben toen akkoord gegaan.

Ik zit er over te denken om het tarief omhoog te gooien. Zij hebben een probleem, ik ben ingewerkt en voor een detacheerder is hij minstens 45 euro per uur kwijt en dan hebben ze iemand met weinig ervaring.
Waar zal ik op inzetten?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 juni 2009, 12:33
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Heronderhandelen tarief

De eerste vraag die ik mezelf zou stellen: zou hij je ook inhuren tegen een hoger tarief? Wie weet vraagt hij meer mensen en grijp je dan naast de opdracht. Tenzij je natuurlijk sowieso niet meer voor dat bedrag zou werken, dan probeer je gewoon je hogere tarief en anders houdt het op!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 juni 2009, 13:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Heronderhandelen tarief

Beste dubbelman,

Ik merk in de hele interim markt dat de tarieven onderdruk staat, ik werk o.a. voor een inkoopbureau en een van hun standaard acties als ze bij een opdrachtgever de uitgaven gaan aanpakken is alle interim/uitzend/detacheringsorganisaties een brief sturen datze de prijzen moeten verlagen de gevraagde verlagingen liggen tussen de 10 en 20%. Dus wat betreft is de tariefsdaling gezien de markt niet heel gek.

Ik denk dat het in jou situatie niet gek is terug te gaan naar het tarief voor de 10% verlaging of zelfs nog iets hoger.
Je bent accoord gegaan om ze tegemoet te komen en vervolgens gooien ze je er toch uit. Dat schaad m.i. de vertrouwensrelatie, Dat is voor mij al snel reden om te zeggen dan vervallen alle eerdere afspraken. Het gat tussen 32 euro en 45 euro die jij noemt is vrij groot. Dus daar moet ruimte liggen als die detaheerder dat echt kost.

Je zou brutaal kunnen zijn en 40 euro vragen en zeggen dat dit de prijs van de detacheerder is minus (ruim) 10% prijsverlaging. Als eerste tegenbod, maar geef duidelijk aan dat er ruimte is voor onderhandelen anders haken ze waarschijnlijk af. Dat is een risico, maar ja als jij met de pest in je lijf voor 32 euro gaat werken is dat ook niet alles..

Bepaal in elk geval voor je zelf wat wel en niet acceptabel is voordat je gaat (verder) praten. Dat onderhandelt wat lekkerder..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 juni 2009, 14:08
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Heronderhandelen tarief

Andere onderhandel taktieken die je zou kunnen toepassen zijn


- licht een tariefsstijging toe als risico toeslag omdat ze bij iedere nieuwe bezuinigingsronde als eerste de klappen op mag vangen of vraag andere garanties, zo als hieronder benoemd

- 32 euo per uur accepteren als de 3 dagen per week worden gegarandeerd, als ze dit niet halen in 1 maand dan geld het oude tarief zonder korting.

- je doet een hoger tarief met minder uren, bij 40 euro verdien je in 2,5 dag net zo veel als bij 32 euro in 3 dagen, zo blijft er meer tijd voor andere (mogelijke) opdrachten.

- je neemt een voorwaarde op dat als jij een opdracht kan krijgen tegen een beter tarief dat je dan minder bij hun gaat werken.. bijv nog maar 2 dagen.

- probeer een tijdelijke korting af te spreken voor bijvoorbeeld 3 maanden zodat je daarna weer je oude tarief mag berekenen. Vaak is er de eerste 2 maanden grote focus op de besparingen maar die aandacht ebt dat weer weg, als jij geen tijdelijke korting afspreekt moet je daara veel moeite doen om alsnog je tarief omhoog te krijgen. Door een tijdelijke korting, dwing je hen over 3 maanden weer bij jou aan te kloppen in plaats van andersom..

Je kunt niet altijd maar als bezuiningings instrument dienen. Je moet ergens de grens trekken, maar ja dat verschilt per persoon en is vooral gerelateerd aan hoe lang je je kan veroorloven zonder opdracht(en) te zitten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 juli 2009, 11:40
dubbelmanm dubbelmanm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 15
Standaard Re: Heronderhandelen tarief

Top dank voor alle goede tips. Ik ga er zeker mee aan de slag en ik laat de uitkomst nog wel weten
Groeten Marieke
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 juli 2009, 22:00
dubbelmanm dubbelmanm is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 15
Standaard Gelukt

Hoi goed nieuws... het is gelukt. Voor de nieuwe opdracht krijg ik 45 euro per uur. Gegarandeerd vier maanden werk, 3 dagen per week, 8 uur per dag. Niet slecht. Ik heb eigenlijk helemaal niet hoeven onderhandelen... dus ik heb de tips niet eens nodig gehad. haha
groetjes marieke
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 juli 2009, 02:37
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Heronderhandelen tarief

Je hebt de tips misschien niet nodig gehad, maar misschien voelde je je wel stevig in je schoenen staan na het 'klankborden' hier?

Hoe dan ook een mooie prestatie, gefeliciteerd!!

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 juli 2009, 10:49
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Heronderhandelen tarief

Dat is goed nieuws, gefeliciteerd.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 juli 2009, 11:23
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Heronderhandelen tarief

Ha, zo zie je maar, zelfs mijn "brutale schatting" van 40 euro bleek ook al te voorzichtig Soms moet je gewoon je eigen tarief aanhouden ook al komen ze met een stagiars tarief, er lopen helaas ook onder de opdrachtgevers de nodige gelukszoekers..
Ik heb laatst ook tegen een opdrachtgever gezegd "If you pay peanuts, you get monkeys" nadat ie zat te klagen over een andere (relatief goedkope) interimmer. . Daarna geen klachten meer gehad over mijn tarief..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Btw tarief VS? carsten888 Belasting 4 25 januari 2012 11:36
Wat is een gangbaar tarief voor hergebruik foto's? Constance Omgaan met opdrachtgevers 2 6 juni 2009 12:55
Tarief voor overdracht auteursrecht op tekst Sjaak Omgaan met opdrachtgevers 0 5 september 2008 17:21
BTW Tarief DBA Belasting 3 18 januari 2008 09:24
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 00:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon