Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2007, 10:34
Thomas Thomas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2006
Berichten: 5
Standaard Offerte afwijzen?

Is het gebruikelijk om na het opvragen van een aantal offertes om ook op de afgewezen offertes te reageren? Het lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal, maar doet iemand hier dat ook? En zoja, wat zeg/schrijf je dan?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2007, 11:42
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Je bedoelt: je krijgt een afwijzing (al dan niet beargumenteerd) en wat doe je er mee?

Het hangt sterk af van de mate waarin een afwijzing is onderbouwd. "We besluiten het toch maar zelf te doen", "..door iemand anders": het besluit is genomen, je kunt vragen naar de motieven (prijs?).

Ben je bereid te laten weten dat de prijs of de condities bespreekbaar zijn?

Ikzelf kies er voor niet verder op afwijzingen in te gaan (het zijn er tot nu toe gelukkig niet zo veel ), ik steek mijn tijd liever in het werk dat er meestal wel ligt.
Wanneer een afwijzing telefonisch komt, is er meestal wel ruimte voor een gesprekje over de redenen, maar ik wil niet de indruk achterlaten dat ik enorm om nieuw werk verlegen zit.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2007, 12:04
Thomas Thomas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Bedankt voor je reactie! Ik bedoelde toch wel een afwijzing sturen. Voor een klant ga ik een huisstijl ontwerpen, en omdat mijn klant de prijs van mijn vaste leverancier wat aan de hoge kant vond heb ik bij 3 andere leveranciers offertes opgevraagd. Nu blijkt dat mijn vaste leverancier toch de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Het lijkt me netjes om de 3 bedrijven een reactie te sturen, maar wat zet je daar dan in? Toch bedankt voor je opmerking, want dat is me nu ook duidelijker geworden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 februari 2007, 12:13
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Zelf een offerte afwijzen , dat hangt wat mij betreft af van of er persoonlijk (bv face2face of telefonisch) contact is geweest. Zoja, dan stuur ik een mailtje met 'helaas' of ik bel even. Als ik via e-mail offertes opvraag en binnenkrijg, laat ik het aan de aanbiedende partij over of ze nog contact willen opnemen (het is hun business....).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 februari 2007, 12:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Ik heb wel bij en namens opdrachtgevers offertetrajecten gedaan en dan lieten we altijd wat weten bij de afwijzing, al was dat soms een oppervlakkige standaardbrief.

Als er veel zorg en aandacht was besteed aan de offerte dan belde ik even op om het uit te leggen. Ik waardeer zo'n goede offerte wel en wie weet kun je later nog eens wat voor elkaar betekenen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 maart 2007, 13:34
Thomas Thomas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Dat hangt wat mij betreft af van of er persoonlijk (bv face2face of telefonisch) contact is geweest. Zoja, dan stuur ik een mailtje met 'helaas' of ik bel even.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Al was dat soms een oppervlakkige standaardbrief.
En wat stond er dan in zo'n helaas-mailtje en/of in de standaardbrief? Ik vind het zelf netjes om iets te laten weten,
omdat ik dat zelf ook op prijs zou stellen als ik een offerte had gemaakt. ('Wat gij niet wilt dat u...')
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 maart 2007, 13:38
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Ik geef bij "afgewezen" offertes altijd een redelijk neutrale reactie waarin ik ze bedank voor de offerte en waarin ik aangeef dat ik diverse offertes heb opgevraagd en contact opneem als ik met hen verder wil gaan. Dan weten ze waar ze aan toe zijn en hoef je geen duidelijke afwijzing te geven.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 september 2009, 20:14
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Zelf heb ik niet zo veel te maken met offertes van andere bedrijven. Een enkele keer als ik samen met iemand een klus zou aannemen onder mijn verantwoordelijkheid vraag ik een andere freelancer mij even een offerte te sturen waarop ik mijn eigen offerte vervolgens kan baseren. Vanzelfsprekend zou desbetreffende freelancer 't van me horen als de klus vervolgens niet doorgaat, maar meestal ben ik in die voorkeurspositie dat de klant eigenlijk al wel weet met mij (of ons) in zee te willen en is dat dus niet nodig.

Hoewel het me zelden gebeurt dat mijn offerte wordt afgewezen, vind ik het altijd wel prettig even van de klant te horen of de offerte akkoord is of niet. Hoewel ik een geldigheidsduur hanteer van drie weken, doe ik meestal als ik na 1-2 weken nog niks gehoord heb even een belletje of mailtje of ze al meer weten en of er misschien nog vragen zijn. Tot nu toe heb ik altijd (nou ja, de offertes zijn op één hand te tellen...) netjes een mailtje of telefoontje gehad als men besloten heeft met iemand anders in zee te gaan oid.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 september 2009, 21:36
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: Offerte afwijzen?

Ik zie je telkens zeggen: "Ik vind het zelf wel netjes om te doen".

Dan kun je dat toch gewoon doen. Niet teveel van je eigen normen en waarden afwijken is erg belangrijk bij het runnen van een bedrijf denk ik.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon