Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2013, 14:36
henk30 henk30 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2013
Berichten: 4
Standaard Communicatie in rekening brengen?

Hallo beste mensen,

Ik heb weinig ervaring als beginnend zzp-er en vraag me af of het gebruikelijk is om communicatie uren in rekening te brengen. Het gaat hierbij om een zeer langlopend project waarbij ik regelmatig schattingen doe als er iets nieuws gemaakt moet worden voor dit project. Ik werk hierbij niet met offertes.

Het gaat hierbij om een klant die alles tot in detail uitlegt wat er gedaan moet worden en daarbij de Desktop Publishing opmaakbestanden ook opent en via "screen sharing" doorneemt wat er gedaan moet worden.

Ik zie dit als werkuren. Echter hier zijn misverstanden over ontstaan tussen mij en de klant. Is het wel eens gebruikelijk om deze uren in rekening te brengen?

Groetjes,
Henk Hovenaar
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 februari 2013, 14:23
Wisp Wisp is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2013
Berichten: 16
Standaard

Zelf ben ik ook beginnend freelancer, dus dit is slechts mijn mening.
Als dit niet van tevoren besproken is ben ik bang dat er niks anders op zit dan proberen om in een goed gesprek de klant te overtuigen om deze kosten voor een gedeelte te betalen en de kosten te delen hiervoor. Je bent tenslotte voor de opdracht/klant bezig, dus wat mij betreft horen deze uren ook erbij. Waarom werk je niet met offertes als ik vragen mag? Zelf zou ik dit opnemen als extra voorwaarden in een offerte namelijk, zo heb je jezelf ingedekt en ben je niet uren aan het werk voor niks.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 februari 2013, 14:52
henk30 henk30 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2013
Berichten: 4
Standaard

Bedankt voor je reactie!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisp Bekijk bericht
Waarom werk je niet met offertes als ik vragen mag?
Het ging vaak om kleine dingen per keer en vaak kwamen er dingen bij of liep het weer geheel anders. Kortom, echt heel lastig om een schatting te maken van de benodigde tijd.

Voortaan dan toch een schatting gaan maken, hoe moeilijk deze ook is? En gewoon altijd een offerte? Toch moet ik de uren dan wel zetten op de offerte lijkt mij. Misschien moet ik dan maar gewoon veel ruimer inschatten. De klant betaald dan waarschijnlijk wel iets meer maar weet wel waar hij/zij aan toe is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 februari 2013, 15:58
Ellen Ellen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2010
Berichten: 18
Standaard

Hallo Henk,

Het lijkt me heel terecht dat je de 'communicatie uren' in rekening brengt, tenminste als het gaat om een bestaande klant die specificaties toelicht. Ik vind het wat anders als het gaat om het verkrijgen van een nieuwe opdracht. Als het gaat om een nieuwe klant die vertelt wat er gebeuren moet (aan meerdere potentiele uitvoerders), dan moet je altijd wat tijd investeren (die je niet in rekening kunt brengen) om de klant te overtuigen dat jij de beste optie bent. Maar als je al op een opdracht zit en de klant gaat zo uitgebreid als jij in je eerste bericht beschrijft de werkzaamheden uitwerken, dan hoort dat m.i. bij de betaalde werkzaamheden.

Maar om de relatie nu goed te houden moet je misschien wat flexibeler zijn. En in de toekomst (zoals je zelf al concludeert) altijd werken met vastgelegde afspraken. Je zou zelfs kunnen overwegen om een offerte te maken die je ruim inschat en erbij te zeggen dat het gaat om een maximum bedrag (of je geeft een minimum en maximum range). Dan kan het voor de klant alleen maar meevallen!

Succes!

Groeten,

Ellen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 augustus 2013, 13:36
henk30 henk30 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2013
Berichten: 4
Standaard

Hartelijk bedankt Ellen!

Citaat:
(of je geeft een minimum en maximum range).
Een top idee, vind ik!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 augustus 2013, 00:33
CrammC's schermafbeelding
CrammC CrammC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2010
Berichten: 33
Standaard

Sowieso van tevoren afspreken dat bijv. het eerste kennismakingsgesprek/korte briefing vrijblijvend is, maar alle nadere (gedetailleerde) briefings en besprekingen per uur betaald dienen te worden. Dan kunnen daar naderhand geen misverstanden over ontstaan. Wat mij betreft vallen dat soort in-depth besprekingen wel onder werkuren, mits de klant daarvan tijdig van op de hoogte is gesteld.
__________________
Colin Cramm Illustratie & Animatie


Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 oktober 2013, 14:26
henk30 henk30 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2013
Berichten: 4
Standaard

Ik moet inderdaad duidelijker zijn van tevoren over het rekenen van uren. Ik was eigenlijk altijd te vrijblijvend geweest. Soms pakt dat niet goed uit.

@CrammC
Helemaal duidelijk, dat moet ik in het vervolg bij het eerste kennismakingsgesprek zeggen en het moet ook op schrift staan. Een a4'tje met werkafspraken naast de 'algemene voorwaarden' lijkt mij ook een goed idee.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klant annuleert opdracht, mag ik gemaakte uren in rekening brengen? thsbde Omgaan met opdrachtgevers 4 9 november 2012 15:51
BTW Moeten niet-ondernemer freelancers met VAR-ROW bij mij BTW in rekening brengen? Fay Belasting 5 23 maart 2010 12:36
BTW Advertentiekosten in rekening brengen binnen EU ameerun Belasting 3 16 april 2009 09:24
Heeel incidenteel freelance, verder uitzendbureau's, hoe in rekening brengen?? Shirose Al die andere praktische dingen 1 9 juli 2007 13:09
Uren kennismaking in rekening brengen bij opdrachtgever? falco Omgaan met opdrachtgevers 7 10 januari 2007 16:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon