Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 januari 2006, 22:49
forumbeheerder forumbeheerder is offline
Administrator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 90
Cool Zeg je nee of zeg je af?

Wat doe je als al het werk tegelijk op je afkomt? Durf jij ‘nee’ te zeggen? Maak je al je zakelijke vrienden blij door je werk door te schuiven?

Zeg je je vakantie af en werk je gewoon een tijd de weekends door?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2006, 11:07
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Zeg je nee of zeg je af?

Ik vind dat heel erg lastig, want ik vind het meeste werk ook leuk, dus ik ben al snel geneigd om ook in het weekend en 's avonds nog een uurtje te 'pakken'. Vakanties MOET je gewoon boeken, gewoon een ticket kopen en dan ga je tenminste. Anders merk je ineens dat je sjagrijnig wordt van het harde werken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 februari 2006, 18:28
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Unhappy Re: Zeg je nee of zeg je af?

Nou, ik ben dus op vakantie geweest. Dat was heel fijn, maar het lijkt alweer een eeuwigheid geleden en ik ben weer net zo hard aan het buffelen als daarvoor. En natuurlijk zeg ik niks af en ja die workshop doen we ook, en de administratie kan best op zondagochtend. Sporten? Ja wel belangrijk natuurlijk, maar eerst nog even wat kunnen strepen van mijn klussenlijst....Maar ik klaag niet hoor, ik ben DANKBAAR.

Isabelle
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 maart 2006, 20:25
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Zeg je nee of zeg je af?

Ik antwoord tegenwoordig niet meer "druk" als mensen vragen hoe het gaat, want ik word moe van mezelf ;-) als ik dat mezelf steeds hoor zeggen.
Nooit druk, wel (bijna) altijd bezig!

Ik denk dat je het van de situatie af moet laten hangen of je "ja" of "nee" zegt op iets. Of je het je kan permitteren, of je lekker veel energie hebt en dus nog wel wat erbij kan nemen, of dat je het wel aanneemt maar duidelijk aangeeft wanneer je er aan zou kunnen werken. Als ze je echt "zien zitten" en jouw diensten willen dan hebben de meeste mensen wel geduld.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 maart 2006, 19:47
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Zeg je nee of zeg je af?

Precies. Zo doe ik het dus.

Isa
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 maart 2006, 14:51
Janny ter Meer Janny ter Meer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 maart 2006
Berichten: 4
Smile Re: Zeg je nee of zeg je af?

Soms zeg ik nee', soms schakel ik hulptroepen in (oftewel, ik vraag iemand anders de tekst te redigeren, kan niet altijd, maar soms wel), en vaak zeg ik 'ja' om vervolgens in de zenuwen te zitten omdat ik me afvraag of ik het wel allemaal af krijg.
Kennen jullie de trits 'poen, pret en prestige'? Sommige opdrachten doe je voor de poen, andere voor de prestige, en weer andere voor de pret. De kunst is daar een mooi evenwicht in te vinden.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 maart 2006, 11:18
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Zeg je nee of zeg je af?

Als ik vind dat iets bij mij past, probeer ik zo min mogelijk "nee" te zeggen. De belangrijkste reden is dat opdrachtgevers mij om hulp vragen en ik ze niet wil laten zakken.
Indien ik zelf echt de ruimte niet heb om voldoende tijd aan de vraag te besteden (en dat ook aan de kwaliteit te meerken zal zijn), probeer ik toch mee te denken aan een oplossing. Vaak probeer ik dan te bemiddelen zodat er (via mij) een passende oplossing wordt gevonden voor de opdrachtgever.

Met deze houding hoop ik te realiseren dat deze opdrachtgever ook in de toekomst het eerst aan mij denkt als er een klus te vergeven is.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 maart 2006, 16:29
paul paul is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2006
Berichten: 4
Wink Re: Zeg je nee of zeg je af?

Ik huur geen hulp in om het vlees elke week te snijden.Maar nee zeggen blijft moeilijk, zeker als je je werk leuk vindt. Ik ben pas sinds kort op "eigen benen" (samen met nog drie partners) en ik merk dat ik het lastig vind om volledig de baas te zijn over mijn eigen tijd. Dat is gewoon wennen. Ik was altijd gewend om te rennen voor een baas en nu ren ik ik voor mijzelf...en dus af en toe hoef ik niet te rennen. Dat is een openbaring! En de tijd die dat oplevert steek ik in mijn gezin (er gewoon eens zijn als er om drie uur toneel-voorstelling is op school).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 maart 2006, 10:13
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Zeg je nee of zeg je af?

Ik kan geen nee zeggen.

Ik procedeer veel, en procedures lopen lange tijd. Tijdens een procedure zit je lang te wachten op de tegenpartij die "aan zet is".
Meestal heb ik tussen de zeventig en honderd lopende zaken.
Als daarin allemaal tegelijk wat gedaan moet worden wordt ik gek! Dat gebeurt gelukkig bijna nooit, regelmatig wordt het zelfs even stil - meestal is dat voordat alles weer tegelijk komt.
Ook al is het erg druk, het lukt het altijd wel om een intake te doen en de zaak op te starten.

Soms kost het je je avonden en/of een deel van je weekend, maar ik kan het niet uitstaan om leuke nieuwe klanten of zaken te laten lopen. Ik vind het nog steeds een eer om gevraagd te worden.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 maart 2006, 20:05
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Zeg je nee of zeg je af?

Citaat:
Soms kost het je je avonden en/of een deel van je weekend, maar ik kan het niet uitstaan om leuke nieuwe klanten of zaken te laten lopen. Ik vind het nog steeds een eer om gevraagd te worden.
Natuurlijk is het een eer om gevraagd te worden. Maar ik wil wel kunnen garanderen dat ik kwaliteit kan leveren. En dat betekent dat ik op de gewenste periode dagdelen bijde opdrachtgever moet kunnen zijn. En als ik geen tijd heb, dan zal ik niet zelf "ja" zeggen ... daar verpest ik een goede relatie mee.

Zie jij dat anders, of is het wellicht omdat het bij jou om de inzet van een aantal uur gaat en je het werk niet ter plekke hoeft te doen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon