Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 augustus 2007, 21:42
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Opdrachtbevestiging of overeenkomst?

Op dit moment ben ik bezig met het binnen halen van een nieuwe opdracht. In feite is het al rond, echter het moet nog even op papier vastgelegd worden.

Op de website zie ik dat je zoiets hebt als een opdrachtbevestiging en/of een overeenkomst. Wat is het verschil?

Ik werk als freelance software ontwikkelaar als onderdeel van het projectteam van mijn klant. Ik heb ook een adviserende rol en heb uren begroting gemaakt voor mijn werkzaamheden. Maak ik een overeenkomst of een opdrachtbevestiging? of beide? Of haal ik zaken door elkaar.

Alvast bedankt voor de input.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 augustus 2007, 10:52
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Opdrachtbevestiging of overeenkomst?

Een overeenkomst of contract is een afspraak tussen minimaal twee natuurlijke personen of rechtpersonen (de partijen) over wat ze met elkaar of voor elkaar zullen gaan doen (de te leveren prestatie)

Niet meer dan een set afspraken formaliseren op papier waar beide partijen "happy"mee zijn.

Een opdrachtbevestiging is een bevestiging van de opdracht.Dit klint raar maar meer is het niet. Dit kan zijn doordat je per email aangeeft dat de opdracht conform afspraak...... zal worden uitgevoerd. Of via een brief waarin je aangeeft dat conform afpraak ..........zal worden uitgevoerd.

In de business waarin je jij bevindt zal een opdrachtbevsetiging nauwelijk worden verzonden. Het contract of de overeenkomst is de opdracht en de bevestiging.

Succes! Gr Marco
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 augustus 2007, 11:10
NoX NoX is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 10 juni 2007
Berichten: 15
Standaard Re: Opdrachtbevestiging of overeenkomst?

Bedankt en helder...het is uiteindelijk ook een overeenkomst geworden.

Groeten,
Richard
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 september 2007, 21:47
Jos Jos is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 26 augustus 2007
Berichten: 9
Standaard en wat dan te doen bij het volgende?

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik ga groepstrainingen/cursussen geven. Voor het groepsproces (én voor de kosten) kan ik starten vanaf vier cursisten. Moet ik de cursisten een ook overeenkomst laten tekenen? Staat dat dan los van een factuur?
Graag jullie advies!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 september 2007, 08:08
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: en wat dan te doen bij het volgende?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Bekijk bericht
Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik ga groepstrainingen/cursussen geven. Voor het groepsproces (én voor de kosten) kan ik starten vanaf vier cursisten. Moet ik de cursisten een ook overeenkomst laten tekenen? Staat dat dan los van een factuur?
Graag jullie advies!
Tip: ga eens benchmarken: raadpleeg de Algemene Voorwaarden van LOI, ISBW, NTI enz. Meestal is het ondertekenen van een aanmeldingsformulier gekoppeld aan akkoord gaan met de voorwaarden. Daarin is verwerkt de verplichting tot deelname/betaling, tenzij... (annuleringsvoorwaarden). Zo kan je enigszins de schade beperken als van de zes aanmeldingen er maar vier betalen en twee komen opdagen .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 september 2007, 10:06
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: en wat dan te doen bij het volgende?

Beste Jos,

Ik zou de opdrachtgever, wellicht iemand van HRM en/of inkoop, een offerte laten ondertekenen die jij hebt opgesteld.

In de offerte dienen (minimaal) de navolgende zaken worden opgenomen:
a) de context / inhoud van de cursus;
b) het doel, wat wordt er bereikt;
c) welk materiaal / boeken/ of ander zaken ze (mee)krijgen;
d) de deelnemers;
e) de prijzen per deelnemer;
f) of er wel of geen lunch/avond maal aanwezig is. (zit dit in de prijs of niet)
g) over er wel of niet overnacht kan worden ( wat zijn hierbij de kosten, en wie regelt dat/)
h) begin / eind tijd / locatie;
i) een verwijzing naar jou algemene voorwaarden;
j) Betalingscondities; ( bijvoorbeeld 100% voor aanvang cursus)
k) Opzeg en/of annulering condities;

Het geheel stuur je ter ondertekening naar de aanvrager/opdrachtgever. Als je de offerte ondertekent retour ontvangt is de overeenkomst gesloten.

Ik zou de cursisten niet belasten met dit soort zaken. Zij zitten wellicht al vast aan een soort van studieovereenkomst. Het opnieuw ondertekenen van een overeenkomst, geeft wellicht verwarring en ergernis.

Veel succes!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 september 2007, 10:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: en wat dan te doen bij het volgende?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco Wiese Bekijk bericht
Ik zou de cursisten niet belasten met dit soort zaken. Zij zitten wellicht al vast aan een soort van studieovereenkomst. Het opnieuw ondertekenen van een overeenkomst, geeft wellicht verwarring en ergernis.
Het kan natuurlijk ook om open inschrijving gaan, waarbij cursisten zelfstandig deelnemen (?). In dat geval kan je cursisten wel aanspreken op voorwaarden.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 september 2007, 12:01
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: en wat dan te doen bij het volgende?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Bekijk bericht
Staat dat dan los van een factuur?
Eh ja, overeenkomst en factuur staan los van elkaar. Maar je mag natuurlijk pas een factuur sturen nadat de overeenkomst gesloten is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 oktober 2007, 16:05
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: Opdrachtbevestiging of overeenkomst?

Citaat:
Het kan natuurlijk ook om open inschrijving gaan, waarbij cursisten zelfstandig deelnemen (?). In dat geval kan je cursisten wel aanspreken op voorwaarden.
In dat geval zijn de cursisten ook de opdrachtgevers en krijgen ze elk hun eigen factuur. Als hun werkgever betaalt, dan krijgt de werkgever de factuur en de overeenkomst. Als een bedrijf je inhuurt om een training te geven aan een afdeling, dan is de overeenkomst en de factuur voor het bedrijf.

Je kunt de deelnemers nog wel een 'leercontract' laten tekenen (in overleg met de opdrachtgever) maar hierin staan andere dingen beschreven zoals leerdoelen en hoe die te bereiken.

Groet, Maartje
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon