Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 29 maart 2006, 09:19
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Betalingsherinnering

en dat geheel zonder bijbedoelingen
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #22  
Oud 29 maart 2006, 10:19
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingsherinnering

Mmmh, ik gebruik geen algemene voorwaarden, heb ze wel ergens in een file liggen maar heb ze werkelijk nog nooit hoeven toepassen (in ruim vijf jaar tijd). Ik verwijs er ook niet naar. Nu ik zelf freelancers inhuur, geef ik ze bij iedere opdracht wel een briefing inclusief auteursinstructies mee. Daarin leg ik een aantal zakelijke en auteursrechtelijke regels uit.

Mijn eigen opdrachten? Ik denk dat ik tot nu toe heb samengewerkt met uitstekende opdrachtgevers, want er gaat eigenlijk nooit iets mis. Als een opdrachtgever ontevreden is (wat ook hoogst zelden voorkomt), wordt er binnen het afgesproken honorarium een verbeterslag toegepast. M.a.w. het risico ligt ook bij mij: als ik slecht werk lever, ontstaat er een probleem.

Voorwaarden gaan wat mij betreft dus niet alleen over de verplichtingen van de opdrachtgever (zoals afnemen, betalen etc.). Over die andere helft, de verplichtingen van de opdrachtnemer, heb ik hier nog niet zo veel gehoord.....
Met citaat reageren
  #23  
Oud 29 maart 2006, 11:36
katsarchitecten's schermafbeelding
katsarchitecten katsarchitecten is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 31
Cool Re: Betalingsherinnering

in de voorwaarden die ik van toepassing verklaar (DNR 2005, zie vorige post) staan de rechten en plichten van/ tussen opdrachtgever én architect omschreven.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 29 maart 2006, 14:41
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Betalingsherinnering

erix,
Als je je voorwaarden nodig hebt, namelijk als iets misgaat en er hoge claims tgen jou worden ingediend, is het te laat: als je je voorwaraden niet van toepassing hebt verklaard én ter hand gesteld bij het sluiten van de overeenkomst, zijn ze niet van toepassing.

Dit is precies wat er altijd misgaat: ALGEMENE VOORWAARDEN ZIJN ER VOOR ALS HET MISGAAT, als alles goed gaat heb je er niets aan.
Het is om deze reden dat de meeste ondernemers op dit punt door schade en schande wijs worden.

Maar misschien ben jij wel die geluksvogel die tot zijn pensioen nooit in een proces verwikkeld raakt.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #25  
Oud 29 maart 2006, 14:44
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingsherinnering

@Olaf:
Ik snap. Het is wat dat betreft net een verzekering. Is het voldoende als je op je factuur en offerte verwijst naar de algemene voorwaarden en er bij zet dat deze op het web te vinden zijn? Of moet je ze verplicht deponeren bij de KvK? En hoe doe je dat?
Met citaat reageren
  #26  
Oud 29 maart 2006, 15:08
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Betalingsherinnering

Als je in de tekst van de offerte zet dat je algemene voorwaarden van toepassing zijn en je vraagt als opdracht bevestiging een handtekening voor accoord waarbij je aangeeft dat het "voor accoord" ziet op de offerte, de toepasselijkheid van de voorwaarden en de ontvangst/kennisneming van die voorwaarden, zit je goed.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #27  
Oud 29 maart 2006, 16:56
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Betalingsherinnering

@ Erix,

Als je algemene voorwaarden wilt hanteren, moet je ze inderdaad bij de KvK deponeren. Hoe doe je dat? Je stelt ze op, mailt ze aan de KvK met het verzoek ze te deponeren en betaalt de rekening.
De KvK heeft een CD-Rom waar een voorbeelddocument voor alg.vw staat.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 29 maart 2006, 16:59
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Betalingsherinnering

je hoeft niet te deponeren om er een wettig beroep op te kunnen doen, het staat allen wel sjiek. en professioneel
Ik zelf heb mijn voorwaarden bij de rechtbank gedeponeerd, dat mag namelijk ook.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #29  
Oud 29 maart 2006, 18:36
katsarchitecten's schermafbeelding
katsarchitecten katsarchitecten is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 31
Cool Re: Betalingsherinnering

in mijn geval hoef ik, of beter gezegd, kan ik ze niet deponeren bij de KvK omdat ik daar niet ongeschreven sta. De DNR 2005 wordt uitgegeven via de BNA (Bond van Nederlandse Architecten), waar ik lid van ben. De beroepsgroep architecten is niet verplicht zich bij de KvK in te schrijven. (wel verplicht geregistreerd in het architectenregister)
Met citaat reageren
  #30  
Oud 5 april 2006, 18:56
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Betalingsherinnering

@ kats

Dus jij hebt je niet bij de KvK ingeschreven? Alleen omdat het niet hoeft, of zitten er andere nadelen aan (voor jou)? Of heeft het met de financiële bijdrage te maken?

Voor mij heeft het inschrijven bij de KvK een voordeel, omdat ik daarmee voor de buitenwereld vastleg hoe de bevoegdheden zijn geregeld (ik zit in een BV). En dan ook nog de algemene voorwaarden die in de zakelijke dienstverlenign wel handig zijn.
Ik had het denk ik ook gedaan als het niet verplicht was geweest.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon