Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 februari 2009, 11:41
houbeltje houbeltje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2008
Berichten: 9
Stuur een bericht via Skype™ naar houbeltje
Standaard Voortijdige contractbeëindiging

Beste leden van dit forum,

Mijn contract van 3 maanden, van 1 januari tot en met 31 maart 2009, is met inachtneming van een opzegtermijn van 4 weken, per 2 maart opgezegd. Dit betekent dus dat ik eerder op zoek moet naar een nieuwe klus. De reden van opzegging is dat er te weinig werk is. Dus een verkeerde inschatting van de opdrachtgever. In mijn contract staat dat de enige reden van voortijdige beeindiging overmacht is. Overmacht staat omschreven als bijvoorbeeld faillissement van de opdrachtgever.
Kan ik een claim indienen wegens inkomstenderving?

Groet,
Bert
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 februari 2009, 12:46
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Kun je precies aangeven wat er precies staat in de overmacht clausule in je contract? Dat maakt het voor diegenen die hier meer over weten waarschijnlijk makkelijker om te antwoorden.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 februari 2009, 13:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door houbeltje Bekijk bericht
Kan ik een claim indienen wegens inkomstenderving?
Dat niet, lijkt me. Wat je eventueel kan doen is stellen dat de opzegging niet geldig is, dat het contract gewoon doorloopt, vervolgens facturen sturen en die incasseren.

Of de opzegging inderdaad niet geldig is hangt af van wat er precies in het contract staat.

Hoe dan ook beschadigt dit natuurlijk wel de relatie met deze klant en wordt het een onaangenaam traject.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 februari 2009, 13:14
houbeltje houbeltje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2008
Berichten: 9
Stuur een bericht via Skype™ naar houbeltje
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Ook dit is al weer te voortijdig verzonden, maar hieronder dus de echte tekst:

Artikel 6 Overmacht
6.1 Ingeval van overmacht wordt de nakoming van de verplichtingen die voortvloeien of verband houden met de uitvoering van deze overeenkomst voor de betreffende partij geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van zodanige overmacht, zonder dat partijen wederzijds tot enige schadevergoeding dienaangaande zijn gehouden.
6.2 In geval van overmacht zal hiervan schriftelijk aan de wederpartij mededeling worden gedaan, onder overlegging van de nodige bewijsstukken.
6.3 Onder overmacht wordt uitdrukkelijk niet verstaan het niet of niet tijdig nakomen door een derde van de verplichtingen die deze derde jegens één der partijen op zich heeft genomen, tenzij de derde in kwestie aantoont dat het niet of niet tijdig nakomen van diens verplichtingen is te wijten aan overmacht.

Artikel 7 Duur en beëindiging van de overeenkomst van opdracht
7.1 Deze overeenkomst treedt in werking op de datum zoals vermeld in bijlage 1. De overeenkomst zal worden aangegaan voor de duur van het projekt zoals vermeld in Bijlage 1 en eindigt na voltooiing van het project.
7.2 Elk der partijen heeft het recht deze overeenkomst zonder dat een schriftelijke ingebrekestelling of tussenkomst van de rechter vereist is, met onmiddelijke ingang geheel of gedeeltelijk tussentijds te beëindigen:
- iedere partij, ingeval de wederpartij een beroep doet op overmacht en de overmachtperiode langer dan drie maanden heeft geduurd of zodra vaststaat dat de langer dan drie maanden zal duren;
- iedere partij, ingeval door de wederpartij surseance van betaling is aangevraagd of in staat van faillissement is verklaard of wel beroep doet op de Wet Schuldsaneringg Natuurlijke Personen.
7.3 Voorts heeft elk der partijen het recht deze overeenkomst zonder rechtelijke tussenkomst, geheel of gedeeltelijk, met onmiddelijke ingang tussentijds te beëindigen, ingeval de wedrpartij enige verplichting die voortvloeit uit en/of samenhangt met deze overeenkomst niet nakomt, welke niet-nakoming van zo ernstige aard is, dat van de wederpartij voortzetting van deze overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 februari 2009, 13:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door houbeltje Bekijk bericht
6.2 In geval van overmacht zal hiervan schriftelijk aan de wederpartij mededeling worden gedaan, onder overlegging van de nodige bewijsstukken.
Heb je een brief of e-mail ontvangen waarin ze zich op overmacht beroepen, en waar bewijsstukken bij zitten?

Citaat:
De overeenkomst zal worden aangegaan voor de duur van het projekt zoals vermeld in Bijlage 1 en eindigt na voltooiing van het project.
Wat staat er in de bijlage over de duur? Is het project voltooid?
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 februari 2009, 14:23
houbeltje houbeltje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2008
Berichten: 9
Stuur een bericht via Skype™ naar houbeltje
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Het contract is aangegaan voor de duur van 3 maanden (1 jan- 31 maart) met optie op verlenging. Het project is nog niet gereed, verwachting is eind april. Echter, er is een verkeerde inschatting gemaakt van de werkzaamheden. Er is genoeg werk voor 1 man maar niet voor 2. En we zijn wel met 2 man tegelijk ingehuurd.
Ik heb een email ontvangen waarin oa het volgende staat:
>>>
Reden voor dit besluit ligt in beperkte werkaanbod binnen de migratietrajecten en het voornemen om op afdelings niveau het aantal externe medewekers te reduceren.
Ik ga ervan uit dat we jouw inzet tot 2/3 goed kunnen gebruiken in lopende opdrachten en werkzaamheden binnen ons team.
<<<
Lijkt mij niet direct overmacht.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 februari 2009, 10:56
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door houbeltje Bekijk bericht
Het contract is aangegaan voor de duur van 3 maanden (1 jan- 31 maart) met optie op verlenging. Het project is nog niet gereed, verwachting is eind april. Echter, er is een verkeerde inschatting gemaakt van de werkzaamheden. Er is genoeg werk voor 1 man maar niet voor 2. En we zijn wel met 2 man tegelijk ingehuurd.
Ik heb een email ontvangen waarin oa het volgende staat:
>>>
Reden voor dit besluit ligt in beperkte werkaanbod binnen de migratietrajecten en het voornemen om op afdelings niveau het aantal externe medewekers te reduceren.
Ik ga ervan uit dat we jouw inzet tot 2/3 goed kunnen gebruiken in lopende opdrachten en werkzaamheden binnen ons team.
<<<
Lijkt mij niet direct overmacht.
En begrijp ik dan goed dat die andere ingehuurde kracht wel mag blijven? Zijn ze daar meer tevreden over? Of had die een 'strikter' contract?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 februari 2009, 11:08
houbeltje houbeltje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2008
Berichten: 9
Stuur een bericht via Skype™ naar houbeltje
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Die heeft hetzelfde contract maar een lagere uurprijs. Het is dus geen kwestie dat ze niet tevreden zijn over mij maar een echte centenkwestie.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 februari 2009, 11:12
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

En misschien is het wel heel normaal, maar je hebt dus een afspraak voor 3 maanden en daar wil jij je op beroepen. Maar waarom is er dan een opzegtermijn opgenomen in het contract? In de meeste gevallen neem je zo'n termijn helemaal niet op in een contract dat voor een bepaalde tijd is.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 februari 2009, 11:17
houbeltje houbeltje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juni 2008
Berichten: 9
Stuur een bericht via Skype™ naar houbeltje
Standaard Re: Voortijdige contractbeëindiging

Ik zal de hele constructie nog eens nader toelichten. Er zijn 3 partijen. De opdrachtgever, de bemiddelaar en ik. De opdrachtgever heeft een contract afgesloten met de bemiddelaar waarin een opzegtermijn staat van 4 weken. Ik heb een contract afgesloten met de bemiddelaar om bij de opdrachtgever te gaan werken, in dit contract staat GEEN opzegtermijn.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afkoopsom bij voortijdige beeindiging samenwerking? Bart Omgaan met opdrachtgevers 2 22 april 2007 21:30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon