Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 juli 2009, 12:24
PKDS's schermafbeelding
PKDS PKDS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Berichten: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar PKDS
Standaard Bedrijf trekt opdracht in. En nu?

Al enige tijd werk ik met veel plezier voor een leuk bedrijf. Tot 1 week geleden heb ik ook nooit anders begrepen dat mijn werk in zeer goede aarde is gevallen en iedereen zeer tevreden was over mijn werkzaamheden.
Tot een ineens week geleden. Ik ging naar een eerder geplande meeting om de voortgang van huidige opdracht te bespreken. Tevens kennismaking met nieuwe collega die vanwege veranderde werkzaamheden van huidige coördinator (door "veranderde economisch klimaat"), haar taken zou over nemen.
Tijdens dit gesprek kreeg ik volkomen "out of the blue" te horen dat de nieuwe creative director mijn werk "niet mooi" vind.. Kleine noot: hij was eerder grootaandeelhouder/ financieel man.

Al met al, mijn gedachte -na 15 jaar in het vak heb ik vaker hetzelfde zien gebeuren- : de verkoopresultaten vallen tegen en ze zoeken een zondebok.

Enerzijds natuurlijk mijn risico, hoort erbij als ondernemer, echter had ik staande afspraken. Bij elkaar uitkomend op een bedrag van ong. 40.000 bruto.

Er lopen nu m.i. verschillende zaken:
1) Inkomstenderving door deels per email, deels mondeling besproken opdrachten die nu niet meer doorgaan. Ook heb ik juist vorige week toegangskaarten/ticket/hotel geboekt voor een beurs in buitenland die noodzakelijk is te bezoeken gezien de opdracht. Tevens al wat dagen vóórwerk gedaan, zijnde inspiratie op doen, grote lijnen uitzetten etc.
2) De lopende opdracht is dus niets meer mee gedaan. Ik heb wel de factuur klaar liggen, zal tevens aan bieden deze netjes naar hun wens uit te werken zodat zijn hiermee nog wel gewoon verder kunnen.

Ik heb verscheidene opdrachten afgelopen periode afgezegd vanwege de komende werkzaamheden voor dit dit bedrijf. Op deze korte termijn gaat het voor mij natuurlijk onmogelijk zijn vervangende opdrachten te vinden. (te meer ik momenteel bijna 15w zwanger ben, maar dat ter zijde)
Ik heb natuurlijk al gemeld dat hier sprake is van inkomstenderving, bedrijf zegt toe dat "ze zich aan fin. verplichtingen zullen houden". Ergens aankomende week zal daaromtrent contact met mij worden opgenomen voor een voorstel van hun kant.

In de tussentijd wil ik mijzelf natuurlijk zo goed als mogelijk hierop voorbereiden en beslagen ten ijs komen.
Ik ben nu bezig met een financieel overzicht, alles wat ik tot dusver geinvesteerd heb, tevens correspondentie van afgelopen jaren waaruit alle tevreden geluiden blijken.

Heel graag lees ik dan ook ervaringen of evt. advies van jullie kant, vast dank!!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juli 2009, 17:04
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Bedrijf trekt opdracht in. En nu?

Dag Patricia,

Een afspraak om een opdracht te maken is natuurlijk nog niet het maken van een opdracht, of je moet zwart op wit hebben dat het risico niet volledig bij jou ligt, dan kun je hen daarop wijzen en een afkoopsom bedingen. Ook ben je, tenminste dat veronderstel ik, een zzp-er en dus geen werknemer bij dat bedrijf. Het is wijs om ervoor te zorgen dat je niet financieel afhankelijk bent van omzet bij één opdrachtgever, hoewel dat soms moeilijk is (echt, ik weet wat het is). Als deze opdrachtgever inderdaad aan zijn financiële verplichtingen gaat voldoen, je dus gaat betalen voor het werk dat je al hebt gedaan, is de situatie voor zover ik zie gewoon afgehandeld, hoe vervelend dat ook klinkt.

Ik zou de kosten die je al gemaakt hebt voor de opdracht die niet doorgaat gewoon verhalen op de opdrachtgever. Het uitwerken van de lopende opdracht (of ervoor zorgen dat de overdracht zo netjes mogelijk verloopt) lijkt me ook een logische. En verder is het einde verhaal. Bij wisseling van de wacht is dit vaak een onvermijdelijke gang van zaken. Die heeft dus niks met jou te maken en alles met de politiek binnen het bedrijf. Het hoeft zelfs niet te liggen aan bezuinigingen of het zoeken naar zondebokken, een nieuwe man/vrouw aan het roer zal zo snel mogelijk zijn of haar stempel willen drukken op een organisatie en daar ben jij nu toevallig de dupe van. Handel het dan ook zo netjes mogelijk af, dan is hun herinnering aan jou een goede en wie weet wat daar nog ooit eens uit voort kan komen. Netjes betekent overigens niet dat je over je heen laat lopen, maar dat wel dat je niet koste wat kost die volledige 40.000 euro binnen wilt halen en dat je je gewoon aan de regels van het spel houdt en er op staat dat zij dat ook doen.

Verder: 15 weken zwanger is natuurlijk niet het einde van de wereld. Hoewel vervelend, kun je het ook zien als een kans om nieuwe dingen te doen. Je hebt nog 20 weken om die te verwezenlijken (en geloof me, in 20 weken zwangerschap kan veel gebeuren!).

Het klinkt nu allemaal wat hard zoals ik het hier nu opschrijf, maar ik kan me je frustratie levendig voorstellen. Het vervelende is alleen dat dit inderdaad echt het risico van ondernemen is.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 juli 2009, 19:31
PKDS's schermafbeelding
PKDS PKDS is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Berichten: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar PKDS
Standaard Re: Bedrijf trekt opdracht in. En nu?

Hallo Mieke, dank voor je inzichten.
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, ik vind je niet hard en deel je gedachten mbt ondernemerschap en risico's grotendeels.
Ook wil ik het absoluut gewoon netjes afhandelen en is mij er alles aan gelegen bijv. alle reeds lopende klussen af te maken. Dat is door mijn plaatsvervangster ook gevraagd, met wie ik overigens een prima contact heb. Ik heb het gister nogmaals aangeboden, echter de kans wordt mij (ons) niet geboden.

Echter verwacht ik geen soepel en netjes traject met de betreffende directeur, wellicht dat dat meer de gedachte achter mijn post is (blijkbaar een duidelijk leesbare frustratie -ai-).
Zo heeft deze man ook zelf gezegd dat ze moeten bezuinigen en het verder "liever in huis" houden.
Tevens vind ik het zacht gezegd nogal vreemd dat ik eind mei bij hen wordt uitgenodigd om de "succesvolle collectie" te bespreken, waarbij nog verteld wordt dat echt iedereen uit het bedrijf wel iets zelf ook heeft gekocht en ineens de grootaandeelhouder zichzelf omtovert tot "creative director" en zegt dat het "lelijk is" en uitlatingen doet in de trant als "met een perfecte maat 36 snap je de markt van de Nederlandse vrouw niet".

Het gaat in dezen ook niet om een enkel ontwerp of uitwerking van het eoa, maar 3 volledige collecties incl. beursbezoek, concept, dessins, ontwerpen etc. Alles al in voorbereidende -schets-fase. Veel werk heb ik al in conceptfase in potlood geschetst, maar is voor een buitenstaander moeilijk te gebruiken. De honoraria voor die reeds gewerkte dagen wil ik bijvoorbeeld wel vergoed zien en zowel BW als mijn Algemene Voorwaarden steunen dit. De reeds geboekte reizen kan ik natuurlijk eventueel afzeggen.

Verder is het helaas nog steeds een feit dat in mijn branche grote aversie heerst tegen zwangeren. Helaas heb ik om dezelfde reden veel te veel ervaren vakgenotes zien verdwijnen in het magazijn of een assistentenfunctie, bijvoorbeeld. Eenvoudigweg omdat je naar hun zeggen niet meer de gewenste belastbaarheid hebt.
Ikzelf heb geenszins het idee dat ik niets meer kan, ik wil ook ontzettend veel, echter ben ik wel van seizoensgebonden werk bij een bedrijf afhankelijk. En de leuke klussen, zeker binnen mijn forté, zijn al maanden geleden vergeven. Dat frustreert mij (klaarblijkelijk duidelijk leesbaar ;-) ) enorm. Ik heb maanden geleden voor deze periode een aantal spannende aanbiedingen gehad en die laten gaan, gezien de leuke werkzaamheden bij deze klant.

Al met al, zoals je ook al aan geeft, een leerzame situatie.
Nu in elk geval tijd voor een grondige update van mijn website die al 2 jaar op zich liet wachten ;-)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 juli 2009, 10:52
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Bedrijf trekt opdracht in. En nu?

Dag Patricia,

OK, wat je nu aangeeft zijn duidelijk branche-specifieke zaken die ik niet kon weten. Heel vervelend dat ze nog zo discrimineren! Ik kan me voorstellen dat je niet op de barricades wilt gaan staan om daar verandering in te brengen, zeker nu niet. Wat betreft die seizoensgebonden opdrachten kun je naar mijn idee wel wat mee, want dat kunnen ze niet ontkennen. Ik zou het in ieder geval aankaarten. Ik zou als ik jou was voor de zekerheid wel met een advocaat hier over praten. Heb je een goede rechtsbijstandsverzekering?

Overigens: hoewel ik dat met dat zwanger zijn niet zal meemaken (voordeel is b.v. dat ik niet op locatie hoef te werken), heeft mijn branche ook wat vooroordelen (illustratoren worden vaak ondergewaardeerd: ze maken per slot van rekening "gewoon plaatjes") en het is mij gelukt om daar boven te staan, hoewel ik er af en toe nog steeds tegen aanloop, ondanks het feit dat ik een zeer specifiek en kennisintensief product heb. Het is bij mij een kwestie van me niet laten intimideren door dat soort probeersels.
Is het alleen bij zwangeren of gaat het daarna door? Is er een belangenvereniging die daar wat mee zou kunnen doen?
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Schatting aantal uren voor deze opdracht? Janna Omgaan met opdrachtgevers 0 19 februari 2009 21:49
Diverse 'opdrachtgevers' bieden dezelfde opdracht aan.... Fallon Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 7 januari 2009 21:40
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon