Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 februari 2008, 11:37
Marcel- Marcel- is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Beginbalans en afschrijving

Ik ben bezig met de aanmelding van mijn eenmansbedrijf bij de Belastingdienst. Om enkele privégoederen in mijn bedrijf onder te brengen moet ik een beginbalans opstellen.

Op deze webpagina staat een verkorte weergave van een vraag- en antwoordbesluit (van toepassing op resultaat uit overige werkzaamheden, maar ik neem aan ook op een startende onderneming). Hieruit blijkt dat ik (uiteraard) niet de totale aanschafwaarde kan opgeven, maar de aanschafwaarde minus afschrijving. Echter, uit de voorbeelden blijkt dat de grootte van de afschrijving afhankelijk is van wat er in voorgaande jaren bij de BD is opgegeven als beroeps- of studiekosten (bij beroepskosten is de afschrijving in het voorbeeld lager).

Nu heb ik twee jaar geleden een nieuwe computer aangeschaft. Stel dat deze € 1.000 kostte. In het eerste jaar heb ik geen studiekosten afgetrokken, omdat ik nog studiefinanciering ontving. Voor de aangifte van 2007 geef ik wel 30% op als studiekosten.

Voor hoeveel komt die computer nu op de beginbalans: voor € 700, omdat ik maar een keer € 300 heb afgetrokken in de afgelopen twee jaar, of voor € 400, omdat de computer twee jaar oud is en ieder jaar 30% van zijn waarde verliest? Wie weet het antwoord?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 februari 2008, 11:46
Marcel- Marcel- is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 9
Standaard Re: Beginbalans en afschrijving

Ik had natuurlijk ook kunnen bedenken meteen met de Belastingtelefoon te bellen: het antwoord is: toch in drie jaar afschrijven met 10% restwaarde, ofwel een cumulatieve afschrijving van (in dit geval) € 600.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon