Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 februari 2009, 20:20
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Intracommunautaire aankoop via Ebay: geen factuur?

Via Ebay heb ik een nieuw Dell beelscherm gekocht voor £372,81 GBP (excl. VAT). Doordat ik mijn Nederlands BTWnummer had doorgegeven kon ik het beeldscherm kopen zonder de BTW/VAT te betalen. Dit bedrag heb ik via Paypal overgemaakt. Omgerekend was dit een bedrag van €425,88 EUR.

Echter nu heb ik van de verkoper geen factuur ontvangen met daarop zijn naam etc. Nu zit ik dus met twee problemen:

a) aangezien ik geen echte factuur heb, kan ik de monitor niet wegschrijven als zakelijke aankoop
b) als de belastingdienst een controle zou doen, dan zou blijken dat mijn aankoop niet als zakelijke aankoop is verwerkt en zou ik ook nog problemen kunnen krijgen met de BD.

Heeft iemand ervaring hiermee of tips hoe dit het beste aan zou kunnen pakken? Ik heb de desbetreffende verkoper al een paar keer gemaild maar ik krijg geen bericht meer van hem terug.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 februari 2009, 22:16
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Intracommunautaire aankoop via Ebay: geen factuur?

hmm goeie maar ... als je aangeeft dat verkoper niets van zich laat horen denk ik dat je een beetje vast zit ...

mail m desnoods een template ofzo waar ie wat van snapt en enkel zijn gegevens moet invullen?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 maart 2009, 11:05
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Re: Intracommunautaire aankoop via Ebay: geen factuur?

Ik heb verschillende pogingen gedaan maar ik krijg geen contact meer met de verkoper, en heb zodoende dus ook geen factuur.

Hoe moet ik dit nu oplossen? Kan ik nu problemen met de belastingdienst ontvangen? Vind het een beetje een nare situatie.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 maart 2009, 14:24
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Intracommunautaire aankoop via Ebay: geen factuur?

Mmmm, moeilijk. Ik heb geen enkele ervaring met e-Bay (en dat wil ik graag zo houden, maar da's puur persoonlijk), dus op dat vlak kan ik je niet van dienst zijn.

Vanuit praktisch oogpunt zie ik als enige mogelijkheid dat je het beeldscherm in privé koopt. Je mist dan weliswaar de mogelijkheid om de aankoop als bedrijfskosten te kunnen boeken, maar dat mis je voor iedere zakelijke aankoop die je niet kunt verantwoorden.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 maart 2009, 14:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Intracommunautaire aankoop via Ebay: geen factuur?

Je hebt toch wel een transactiebevestiging van e-bay en een transactie/betalingsbevestiging van paypal, creditcard of een bank? Dan zou ik die twee dingen printen en als factuur in mijn boekhouding doen.

Natuurlijk is de hoofdregel dat je een factuur moet hebben. Maar dat je die bij een internationale internetaankoop hier of daar een keer niet krijgt zal een belastinginspecteur (als het ooit tot een detailcontrole komt) je dat niet heel erg kwalijk nemen, lijkt me, zeker als je geen btw terugvraagt.

Ik heb ook allerlei zakelijke inkopen in mijn boekhouding met alleen geprinte bevestigingswebpagina's en/of bevestigingsmailtjes, die soms nu eenmaal niet aan de Nederlandse factuurvereisten voldoen. Soit.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 maart 2009, 14:47
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Re: Intracommunautaire aankoop via Ebay: geen factuur?

Dan zorg ik gewoon dat ik de communicatie hiervan bundel en dan al bewijs gebruik als er ooit een controle komt. Fijn is anders, maar ik heb het mogelijke dat ik kon doen, gedaan. Als hij niet reageert kan ik verder niks meer.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingdienst, ebay, factuur, intracommunautair

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Factuur KvK vermeldt geen BTW Ger Belasting 6 24 februari 2009 22:46
factuur naar UK; wel of geen VAT/BTW? cleverway Belasting 7 17 december 2008 21:18
Tekst ivm geen btw op factuur bij VAR-ROW SndrS Al die andere praktische dingen 2 4 maart 2008 16:20
Geen btw op de factuur: toch terugvragen? Life Creations Administratie 1 27 november 2006 12:32
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon