Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 april 2006, 13:23
Lida's schermafbeelding
Lida Lida is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2006
Berichten: 3
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Lida
Standaard vaste baan en freelancen

Hoi,

Ik ben net begonnen als freelancer, en speel het op safe door 2 dagen te blijven werken.
Hebben anderen hier ervaring mee? werkt dit? kun je je energie goed verdelen?
Is er voldoende ruimte om echt iets te maken van het freelancen of betekent dat dat er geen ruimte is voor prive?

Lida
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 april 2006, 14:24
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: vaste baan en freelancen

Ik heb ook jaren gefreelanced naast een baan van 3 dagen per week. Soms was dat schipperen maar omdat ik in eerste instantie een hele aardige, meedenkende manager was het goed te doen. Zo kon ik wat ruilen met mijn dagen en als het nodig was in de ene week 2 dagen werken en in de andere 4. Ook op verschillende dagen werken was mogelijk.

Toen er energievretende zaken in mijn priveleven waren merkte ik wel dat het freelancen erbij in schoot.
Inmiddels ben ik fulltime freelancer (althans nog niet fulltime aan het werk maar dat komt nog wel) mede dankzij overname van het bedrijf.

Wat wel belangrijk is, is je VAR verklaring. Naast een baan krijg je snel een VAR uit overige inkomsten terwijl opdrachtgevers vragen om een VAR-winst uit onderneming, tenminste in mijn vakgbied.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 oktober 2007, 14:39
Peet Peet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 38
Standaard Re: vaste baan en freelancen

Hallo! Ik heb een tijd gewerkt als freelance copywriter, naast een baan van 4 halve dagen. Dit werkte op zich wel, ware het niet dat ik slechts 1 opdrachtgever had en zelfs daar niet vol voor kon gaan, omdat het niet te combineren was met mijn baan.

Inmiddels werk ik 4 dagen in de week als redactioneel webmaster voor een ander bedrijf, omdat mijn vriend destijds nog geen baan had. Dit euvel is inmiddels verholpen. Mijn vriend heeft een baan en dus kriebelt het bij mij ook heel erg om weer te gaan freelancen.

Wat mij echter tegenhoud is inderdaad de onzekerheid van inkomen en dat is met een aanstaande bruiloft en de wens om daarna een huis te kopen (en dus een hypotheek aan te gaan) voor mij nog een drempel dan wel struikelblok. Ik twijfel dus...

Misschien kunnen anderen mij over de streep trekken? Als ik weer ga freelancen, ga ik er dit keer wel helemaal vol voor, want mijn eigen ervaring is dus dat het niet echt te combineren is met een parttime baan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 oktober 2007, 15:15
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: vaste baan en freelancen

Ik ben bij de ING geweest voor een hypotheek. Met mijn verhaal en toekomstbeeld, en een vriendin met buitenlands inkomen (dus ook niet helemaal geldig en geen renteaftrek), kregen wij een hele leuke hypotheek waar me de oren van klapperden. En let: ik was toen 1 maand (!) gestart als Freelancer en had dus alleen de mogelijkheid mijn verhaaltje te doen.

Wat ik begrepen heb is dat er weinig banken zijn die 'grote oren' hebben, maar je zou kunnen overwegen eens bij de ABN of de ING langs te gaan en te vragen naar mogelijkheden, voordat je de knoop doorhakt. Naar mijn ervaring valt het wat hypotheken betreft wel mee, t kost je alleen wat meer moeite.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 oktober 2007, 19:34
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: vaste baan en freelancen

De freelancers die niet geslaagd zijn met een combi van freelancen en een parttime job zal je hier misschien ook niet allemaal treffen.

Starten als freelancer vanuit een baan (die je opzegt) vergt al aardig wat inspanning, doorzettingsvermogen en op een andere manier met vrijheid kunnen omgaan. Combi maken met een baan lijkt me een complicerende factor, omdat je dan twee zaken flexibel op elkaar moet afstemmen. Heb je een werkgever die dat toejuicht, OK.

Interessanter is de vraag waarom je op safe wil spelen. Misschien ben je minder geschikt als ondernemer (just teasing ) want ondernemen is het nemen van (gecalculeerde) risico's.
Je kunr het ook omdraaien: in hoeverre vormt het aanhouden van een 2 daagse baan een bedreiging voor de kans van slagen van je nieuwe business?
Wat zijn de risico's van het moeten verdelen van aandacht en tijd? kan je voldoende flexibel zijn? Stel je onbewust je ondernemingsdoelen niet naar beneden bij? Wanneer ga je wel stoppen met je baan?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 oktober 2007, 15:42
the1stfloor the1stfloor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 8
Standaard Re: vaste baan en freelancen

Via de ING wel makkelijk mogelijk een hypotheek te krijgen? Wow. Ik heb net een poging ondernomen een 2e hypotheek te krijgen bij de rabobank maar werd afgewezen doordat ik nu net 'fulltime' freelancer ben.
Heb een tijd lang 4 dagen per week gewerkt en freelance erbij gedaan en dit ging redelijk (maar 1 klant), met wat drukker worden 2 dagen p.w. gaan werken en dit was goeie combinatie voor mezelf. Af en toe wat lastig met telefoontjes plegen e.d. maar over het algemeen gezien goed te doen.
Ik kan me goed voorstellen dat je 'op safe'wilt gaan, heb zelf ook die keuze gemaakt, sommige mensen veranderen nu eenmaal geleidelijker dan andere (rasondernemers).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wonen in buitenland en Freelancen in Nederland houwe Al die andere praktische dingen 2 14 maart 2006 19:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon