Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juni 2007, 14:25
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Als beginnend (en parttime) ZZP'er loop ik tegen het volgende probleem aan:

Mijn nieuwe werkgever (3 dagen per week) wil een concurrentiebeding opnemen in het arbeidscontract, geldig tot 9 maanden na beeindiging contract, voor vergelijkbare werkzaamheden en voor alle concurrende bedrijven in geheel NL.

Voor een freelancer is dit natuurlijk niet zo gunstig, dus kunnen jullie mij tips geven over hoe ik dit kan aanpakken? Kan ik bv. eisen dat het concurrentiebeding niet in het contract komt of wellicht kan ik 'verzachtende' omstandigheden op laten nemen? Hoe gaan andere parttime ZZP'ers om met deze restrictie?

Alvast bedankt! Groet Gemma
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juni 2007, 20:28
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Een concurrentiebeding moet schriftelijk zijn overeengekomen. Dat kan in de arbeidsovereenkomst, maar ook in een aanvullende overeenkomst.

De termijn en de grootte van de regio waar je gaat werken, is afhankelijk van het bedrijf, het aantal concurrenten, enz. Daar zijn geen harde gegevens voor.
Wel vind ik de 9 maanden nog redelijk, maar een regio van heel Nederland vind ik veel te ver gaan. Het betekent in jouw geval dat je 9 maanden nergens anders in Nederland jouw werk kan doen!

Als je werkgever in het hele zuiden van het land zeer actief werkzaam is, dan zou een concurrentiebeding voor de zuidelijke regio reeel zijn. Maar als hij daar één van de velen is, dan wordt meestal met een straal van x km volstaan. Als ik even in mijn geheugen graaf, kom ik afstanden met een straal van 50 kilometer tegen.

Via de rechter kun je verzoeken het concurrentiebeding te matigen, als hij te beklemmend is.

Wim
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 juni 2007, 23:01
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Eh, ik zou als zzp'er never nooit een concurrentiebeding tekenen. Wel heb ik standaard in mijn overeenkomst een geheimhoudingsclausule opgenomen. Maar als ik met 30 jaar ervaring een klus voor een bedrijf ga doen c.q. bij een werkgever in dienst zou treden (onwaarschijnlijk maar OK) moet dat bedrijf mij vervolgens niet beknotten in het inzetten van mijn ervaring als zzp'er!
Het mag als zij mij na afloop van mijn opdracht c.q. dienstverband nog 9 maanden lang mijn gemiddelde declaraties/loom per maand betalen!
Dat je nieuwe werkgever niet wil dat je in dienst treedt bij een ander bedrijf.... dat is vaak de realiteit maar accepteer zo'n beding nooit als het gaat om freelance opdrachten want dan hol je je eigen werkzaamheden c.q. omzet uit!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 juni 2007, 01:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gemma Bekijk bericht
Als beginnend (en parttime) ZZP'er loop ik tegen het volgende probleem aan:

Mijn nieuwe werkgever (3 dagen per week) wil een concurrentiebeding opnemen in het arbeidscontract
Ik zou het feit dat je als ZZP'er wil werken bespreken met de nieuwe werkgever en er een beding van proberen te maken dat jou niet hindert. Zijn jouw diensten als freelancer concurrerend met die van jouw werkgever?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 juni 2007, 01:44
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Oeff Rene, nog laat hier vandaag! Begon al ongerust te worden
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 juni 2007, 11:01
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Bedankt voor jullie adviezen! Mijn diensten als freelancer zijn inderdaad concurrerend (m.n. webcommunicatie), hoewel mijn opdrachtgevers (vooralsnog) uit een geheel andere branche komen dan mijn nieuwe werkgever. Mijn werkgever is er overigens van op de hoogte dat ik ook freelance en stimuleert dat zelfs.

Hij heeft me echter ook laten weten niets te willen veranderen aan het concurrentiebeding omdat ie bang is dat ik er met z'n bedrijfsgeheimen vandoor ga (hoewel dat apart is afgevangen via een geheimhoudingsplicht, lijkt me...). Al met al is hij zeer geïrriteerd dat ik voorstelde om enkele wijzigingen in het contract aan te brengen en dat heeft de arbeidsverhouding dus bij voorbaat al een beetje verstoord. Niet zo'n lekker begin maar een goede les voor de volgende keer .
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 juni 2007, 14:02
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gemma Bekijk bericht
Mijn werkgever is er overigens van op de hoogte dat ik ook freelance en stimuleert dat zelfs.
Eh... klinkt inderdaad wel stimulerend zo'n concurrentiebeding.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gemma Bekijk bericht
Al met al is hij zeer geïrriteerd dat ik voorstelde om enkele wijzigingen in het contract aan te brengen en dat heeft de arbeidsverhouding dus bij voorbaat al een beetje verstoord. Niet zo'n lekker begin maar een goede les voor de volgende keer .
Lekkere werkgever die meteen geirriteerd is als je over contractvoorwaarden wil praten... weet je zeker dat je daar wil werken? Je bent gewaarschuwd...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 juni 2007, 14:34
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Je hebt gelijk hoor! Mijn alarmbellen zijn ook afgegaan en mondeling werd alles wat mooier voorgespiegeld dan later contractueel bleek.... Jammer, maar er is vast iets mooiers te vinden onder de horizon .
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 juni 2007, 15:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gemma Bekijk bericht
er is vast iets mooiers te vinden onder de horizon .
Freelancen!
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 juni 2007, 10:08
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding

Ik kan niet duidelijk opmaken of je nu wel of niet met die werkgever in zee bent gegaan, maar ik geloof dat er sowieso gevallen zijn waarin het concurrentiebeding (in ogen van een rechter) niet geldig is, bijvoorbeeld wanneer het betekend dat je je voornaamste werkzaamheden (dus waar je voor geleerd hebt of wat je altijd gedaan hebt) niet kunt uitvoeren als je niet bij die werkgever blijft. Daar lijkt dit me ook (deels) onder te vallen.

Als het hem puur om de bedrijfsgeheimen gaat, dan moet hij óf een geheimhoudingsclausule opnemen in je contract óf, als hij bang is dat je zijn bedrijfsgeheimen voor je eigen praktijk gaat gebruiken, je helemaal niets vertellen. Of beter nog, niet aannemen als hij weet wat je aspiraties zijn.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding, parttime freelancen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Luisteren naar je onderbuikgevoel Janny Omgaan met opdrachtgevers 10 12 december 2006 10:07
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon