Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 juli 2009, 23:37
mamoman mamoman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 juli 2009
Berichten: 1
Standaard Schatting inkomen: inclusief loondienst of alleen bedrijf?

Hallo,
Ik heb wat vraagtekens, misschien kan iemandmij wat info geven.
feiten:
1. ik werk in loondienst bij een goede werkgever.
2. sinds april 2009 heb ik mij in geschreven bij de kvk en belastingdienst.
Ik moet een schatting doen naar de belastingdienst voor 2009 ????
Moet dat inclusief mijn loondienst deel of alleen wat ik doe, onder mijn bedrijf.


momenteel doe ik in het weekend af en toe een pc repareren, en daar stuur ik dan ook netjes een rekening voor.


alle info welkom, als het kan ook referentie naar tekst of zo !


alvast bedankt
martin
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 juli 2009, 16:05
mvds mvds is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2009
Berichten: 8
Standaard Re: Schatting inkomen: inclusief loondienst of alleen bedrijf?

Als je als freelancer ("resultaatgenieter") of ondernemer voor de inkomstenbelasting ("IB-ondernemer", dus geen BV) bezig bent, vallen je inkomsten uit je klusjes in box 1, waar ook je loon in valt. Het heet dan resultaat uit overige werkzaamheden (ruow) of winst uit onderneming.

Je moet een schatting opgeven van je totale inkomen, dat is dus zowel je loon als je inkomen uit klusjes (als inkomen uit lijfrente-uitkeringen etc etc **).

Een tip: schat het liever hoger dan lager in. Je krijgt toch terug wat je teveel betaald hebt, met rente. Je betaalt anders achteraf wat je te weinig betaald hebt, ook met rente. Het zijn nog net geen icesave tarieven, en het verandert per kwartaal dus is niet precies te voorspellen, maar je hoeft het er niet voor te laten. Eea hangt natuurlijk af van je persoonlijke financiele situatie.

(** klein detail nog: als je over het jaar gezien minder dan 1800 euro aan BTW af hoeft te dragen kan je gebruik maken van de KOR - je hoeft de btw die je ontvangt dan niet, of slechts gedeeltelijk af te dragen. Dit voordeel uit de KOR (van max 1400 euro) wordt daarmee echter wel belastbaar inkomen. Dus bij weinig freelance werk verdien je eigenlijk 19% meer dan je uurtarief ex btw. (en kom je vlak boven 7000 omzet uit dan kan het gunstig zijn nog snel een nieuwe laptop uit te zoeken voor de kerst, mits die echt nodig is voor je business))
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Schatting voor ondernemers: ook inkomen uit loondienst weer opgeven? maco Belasting 6 10 juni 2008 23:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon