Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 februari 2011, 19:38
ErikN ErikN is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 21
Standaard Tactische winstverdeling

Hallo allemaal,
ik heb een vraag over de verdeling van de winst i.c.m. de inkomstenbelasting. Ik heb een vof met 1 ander persoon, de ene vennoot zal in april starten, de ander blijft tot het eind van het jaar in loondienst. Degene die niet in loondienst is en volledig met de onderneming start zal in principe de winst krijgen omdat diegene daarvan ook moet leven Nu las ik dat de inkomstenbelasting en alle aftrek daarvan per persoon gaat. Stel nu dat de winst hoger is dan verwacht, is het dan slim om de winst gelijkmatiger te verdelen omdat iedere vennoot afzonderlijk bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek kan toepassen?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 februari 2011, 19:59
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je kunt inderdaad achteraf de winstverdeling bepalen. Maar degene die in loondienst blijft zal waarschijnlijk moeite hebben aan het urencriterium te voldoen en dus niet in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek.

En er komt natuurlijk ook een moment dat de andere partner zegt, alles leuk en aardig maar ik doe het meeste werk dus om de winst nu anders te gaan verdelen vanwege de belasting alleen vind ik niet reëel.
Ik kan me dat eigenlijk alleen voorstellen bij een man-vrouw firma. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een derde daar zomaar accoord mee gaat. het is tenslotte een definitieve verdeling/ toekenning aan de ander.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 februari 2011, 08:13
ErikN ErikN is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2011
Berichten: 21
Standaard

Beste Roel,
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik had er inderdaad geen rekening mee gehouden dat degene in loondienst waarschijnlijk niet aan het urencriterium voldoet.

Erik.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon