Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 maart 2012, 22:44
roosmarij roosmarij is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2012
Berichten: 6
Standaard Ondernemersaangifte en aparte aangifte fiscale partner

Hallo,

Ik heb een soortgelijke vraag als VAB [mod edit: verplaatst van http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=12011]. Ik ben ondernemer, heb daarnaast nog inkomsten gehad uit loon en overige werkzaamheden. Ik heb een (fiscale) partner met eigen inkomsten. Ook nog een huis gekocht dit jaar.

Het is niet mogelijk om de inkomsten van mijn echtgenoot te verwerken in mijn zakelijke IB aangifte. Hij moet apart aangifte doen. Dat geeft het aangifteprogramma ook aan. We zijn wel fiscale partners, dus mijn gegevens moeten ook in zijn particuliere aangifte gestopt worden. Ik vraag me af in hoeverre ik mijn gegevens in beide aangiftes moet invullen.

Als ik het goed begrijp heb ik de opties om te schuiven met inkomsten, maar dit wil ik even controleren... De inkomsten (behalve de echte winst) kan ik volgens mij zowel bij mijn partners particuliere als mijn zakelijke aangifte opvoeren (maar niet dubbel). Op die manier zou ik kunnen schuiven om misschien in een van biede aangiftes in een lagere schijf te vallen. Geldt hetzelfde voor de aftrekposten voor onze eigen woning?

Alvast hartelijk dank voor een reactie!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 maart 2012, 18:24
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Helaas geen inhoudelijke reactie van mij. Jouw vraag is voor mij ook relevant, dus ik hou het antwoord in de gaten.

Wel een andere vraag: staat jouw IB aangifte al klaar in het beveiligde gedeelte? Bij mij nl niet, maar wil wel graag aangifte doen. Het zou half febr klaarstaan, maar helaas.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 maart 2012, 19:12
roosmarij roosmarij is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2012
Berichten: 6
Standaard

Hoi Liselot,

Ik heb mijn eigen vraag inmiddels wel beantwoord. mijn partner en ik moeiten apart aangifte doen: ik zet al mijn inkomsten in de zakelijke aangifte, hij zet alleen zijn inkomsten in zijn particuliere aangifte. Zorg dat je in een van de eerste schermen van partners particuliere aangifte aanvinkt dat je NIET samen aangifte wilt doen. Aftrekposten zoals eigen woning moet je bij beide aangiften (hetzelfde) invullen. Het programma vraagt dan later om een verdeling te maken voor de aftrekposten.

Het aangifteprogramma vind je in de inlogongeving van de belastingdienst. In het bericht dat je aangifte voor de inkomstenbelasting moet doen, staat volgens mij ook de download link.

Groetjes Roosmarij
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 maart 2012, 19:26
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

ik had het inmiddels ook al even uitgezocht (doe niet meer zo vaak ib aangiftes voor klanten en zelf alleenstaand dus de werkwijze kennis verouderd snel)

roosmarij je geeft het goed weer.. de dingen om op te letten zijn
1. De partner die particulier aangifte krijgt ook of je gezamenlijk aangifte doet en moet nee antwoorden.
2. Beide partners moeten in hun eigen aangifte wel een aantal gezamelijke inkomsten en aftrekposten toch vermelden. (en logischerwijs moet dat in beide aangiftes identiek zijn)


@liselot, als je aangifte nog niet klaarstaat dan moet je even contact opnemen met de belastingdienst om alsnog een ondernemersaangifte te krijgen. Dat zal meestal geen probleem zijn en word een nieuwe uitnodiging verstuurd en krijg je meestal ook gelijk uitstel.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 maart 2012, 20:59
Liselot Liselot is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2010
Berichten: 33
Standaard

Thanks allebei.

Het suffe is dat ik begin febr naar de BD had gebeld (ik wilde ook weten of ik wel of geen zakelijke aangifte moest doen, aangezien ik ook inkomsten uit loondienst heb) met de vraag wanneer ik aangifte kon doen en toen kreeg ik te horen dat hij half febr klaar zou staan. Nu check ik zowat elke 2 dagen of hij al klaar staat, maar nee. Morgen maar weer eens bellen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 maart 2012, 16:42
marko marko is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 maart 2012
Berichten: 1
Standaard

Hoi Roosmarij,

ook ik zit met dezelfde situatie en vraag mij af of alle bezittingen ook door beiden moeten worden ingevuld. Weet jij dat? Of Roel?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 maart 2012, 13:04
startadvies startadvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 10
Standaard alle bezittingen door beiden invullen.

Zodra er sprake is van een verdeelsleutel (o.a. bij eigen huis) word door beiden onder de noemer: het eigen huis met hypotheek ingevuld.
Daarna vult ieder het bedrag van zijn verdeelsleutel in (totaal = 100%)
Groetjes,

D.J. van Reede
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Getrouwd en VOF: samen of apart aangifte inkomstenbelasting doen kiwigold Belasting 11 5 juli 2011 16:31
Inkomstenbelasting Eerste jaar IB aangifte ondernemers Sam3284 Belasting 2 30 mei 2011 16:09
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte Tamara Belasting 3 15 april 2011 15:00
Freelance en fiscale partner loondienst mamav2 Belasting 1 27 februari 2011 18:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon