Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 december 2010, 22:28
mwitlox mwitlox is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 8
Standaard Kleine ondernemersregeling

In oktober ben ik gestart als freelance tekstschrijver/journalist, ik besteed hier 1 tot 2 dagen per week aan, verwacht dus ook voor 2011 weinig omzet. Hoef ook weinig investeringen te doen. Ik verwacht dus ook weinig BTW te hoeven betalen aan de belastingdienst. (schatting: minder dan 1000 euro per jaar)
Nu ben ik door iemand op de kleine ondernemersregeling van de belastingdienst geattendeerd. Diegene zei als ik het goed begreep dat je het wel mocht heffen, maar onder een bepaald bedrag de gedeeltelijke of gehele vrijstelling voor aangifte kon krijgen. Je hebt dan dus eigelijk 19 procent winst. Nu zag ik op de site van de belastingdienst staan dat je die vrijstelling inderdaad kon aanvragen bij je regiokantoor, maar dat je dat ook geen BTW mag heffen.!!!

Klopt dit. Hoe gaat dit in de praktijk, verwachten opdrachtgevers niet dat je het sowieso heft. En ik heb voor 2011 al 2 facturen verzonden, waar ik de BTW op heb geheven, Kom ik dan niet meer in aanmerking voor de regeling....
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 december 2010, 01:40
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Gewoon BTW heffen en aangifte doen.

Is je uiteindelijke te betalen btw in een jaar lager dan 1345 dan hoef je geen btw te betalen. Meer dan 1345 maar minder dan 1883 dan 2,5 x (€ 1.883 - (btw-bedrag)).

Het uiteindelijke bedrag moet je wel opgeven in je IB als winst, dus je hebt geen 19% winst

Zie verder: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...en_btw-07.html
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 december 2010, 08:26
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

In aanvulling op KAU..

De vrijstelling aanvragen is een heel anderverhaal, ik zou zeggen dat is de "hele kleine ondernemersregeling" de uit de hand gelopen hobby zegmaar. Dan vraag je aan de belastingdienst of je geen btw administratie bij te houden. Dat scheelt werk.

Ik denk dat het voor jou als tekstschrijver/journalist de kleine ondernemersregeling redelijk gunstig is dus ik zou geen vrijstelling aanvragen.

Weet je ook dat je te maken kan krijgen zowel btw belaste omzet als btw vrijgestelde omzet? Journalistieke artikelen zijn btw vrij. maar commerciele teksten moeten wel belast worden met btw. Het onderscheid kan soms lastig zijn. Ik ben zelf niet bekend met de branch dus ken niet precies de regels voor het onderscheid. Maar het is wel belangrijk om daar aandacht aan te besteden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 december 2010, 14:29
mwitlox mwitlox is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 8
Standaard

Bedankt van jullie antwoorden. Dat je bij journalistieke opdrachten geen BTW hoeft te heffen wist ik inderdaad, maar bij commerciele opdrachten (bv een handboek, brochure) weer wel.

Even een wedervraag op het antwoord van Kau: Je schrijft "Is je uiteindelijke te betalen btw in een jaar lager dan 1345 dan hoef je geen btw te betalen."

Maar er zat een acceptgiro bij, die ik per kwartaal moet betalen. Krijg ik de betaalde BTW van ieder kwartaal dan aan het einde van het jaar terug, als ik onder de 1345 kom?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 december 2010, 14:44
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Standaard

Je doet natuurlijk gewoon ieder kwartaal aangifte. Dan vul je bij 1 je omzet en daarover te betalen BTW in. Bij 5a vul je je te vorderen BTW over je inkopen in en bij 5d vul je dan de vermindering in van dit totale bedrag zodat je op 0 uitkomt. Je betaalt dus gewoon niks.

Hou er wel rekening mee dat die 1345 per jaar is, dus als je denkt dat je het niet gaat halen zou ik de KOR ook niet toepassen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 december 2010, 14:55
mwitlox mwitlox is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 december 2010
Berichten: 8
Standaard

Ha, het is me nu helemaal duidelijk, bedankt. Fijne jaarwisseling!!!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
omzetbelasting, kleine-ondernemersregeling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW marlies84 Belasting 5 17 november 2010 12:52
Kleine ondernemersregeling: per kwartaal of per jaar? bartbh Belasting 12 5 augustus 2010 17:24
Kleine ondernemersregeling Draaimolen Belasting 0 26 januari 2010 13:06
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 10:01
Kleine Ondernemersregeling M.Zandbergen Belasting 3 14 februari 2007 23:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon