Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 december 2007, 14:52
newbie newbie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 december 2007
Berichten: 12
Standaard Investeringen nog dit jaar doen?

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en kom gelijk met een dik onderwerp!
Hopelijk kunnen jullie me wat duidelijkheid verschaffen.

Mijn boekhouder is hier erg tegenstrijdig over, had gisteren telefonisch contact, ziet van alle kanten voor en nadelen.

Waar gaat het over.

Ben dit jaar begonnen als ondernemer [DTP - Webdesign], heb daarnaast nog een vaste baan voor 4 dagen in de week.
Ik voldoe [net aan] aan het urencriteria, met daarin meegeteld de opbouwuren van de onderneming en alle hier op het forum aangegeven mogelijkheden.
Heb in totaal 4 opdrachtgevers gehad dit jaar, dus voldoe ook aan dat criteria.
Omzet excl. BTW voor dit jaar €11.000

Ik zit er al een tijd over te denken om in nieuwe spullen te investeren en, nu mijn PC gecrashed is afgelopen week, denk dat ik het in dit boekjaar maar gelijk goed ga doen.
Te weten in PC, Monitors, Laptop, Spiegelreflexcamera en software etc.
Te investeren bedrag +/- €6.000 excl. BTW

Is dit verstandig?

Zie beneden de specs.

Wie kan me hier advies over geven.

Heel erg bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 december 2007, 02:00
newbie newbie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 december 2007
Berichten: 12
Standaard Re: Investeringen

Alvast een antwoord.

Ondernemingsverliezen verrekenen
Citaat:
Als uw onderneming niet direct loopt zoals u het zou willen, bestaat de kans dat u verlies lijdt. Dat verlies is te verrekenen met de positieve andere inkomsten uit werk en woning uit box 1 in hetzelfde jaar, bijvoorbeeld met uw salaris uit een dienstbetrekking in deeltijd of ontvangen alimentatie voor uzelf.
Over het saldo van uw inkomsten uit werk en woning wordt de belasting berekend. Is het verlies zo hoog, dat uw belastbare inkomen (dus de optelsom van inkomsten en aftrekposten) uit werk en woning van dat jaar negatief is, dan mag u dat verrekenen met uw belastbare inkomens van de 3 voorgaande jaren. U krijgt dan een teruggaaf van belasting over de vorige jaren. Is 'terugwentelen' van het verlies niet of maar voor een deel mogelijk, dan mag u het verlies, onder bepaalde voorwaarden, verrekenen met de belastbare inkomens uit werk en woning van de komende 9 jaren.
Maar zit nog steeds met de vraag of het verstandig is om nog dit boekjaar zoveel te investeren.
Een bedrag boven de €2.100 is nodig om de 25% investeringsaftrek te krijen.
PC, monitors en software, is ongeveer een bedrag van €3300
Sommige zaken zijn gewoon nodig, ook om beter te kunnen functioneren.
Ik ben begonnen met een PC van 4 jaar oud en 2 oude CRT monitors, en oude softwarepakketten.
Dus in feite heb ik al een antwoord!
PC, monitors en software moet ik gewoon kopen.

Een laptop voor presentaties bij de klant staat ook veel beter dan A4'tjes met een lang verhaal.
Spiegelreflexcamera, krijg vaak slechte foto's aangeleverd of er zijn helemaal geen foto's.
Laat ze dan vaak maken door een fotograaf, maar kan dat ook zelf doen, dus dat kan weer een middel voor meer inkomsten worden.
Laptop + Camera zo'n €3.000

Is het fiscaal beter om nu alles te investeren of juist wachten tot volgend jaar met de rest?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 december 2007, 08:25
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Investeringen

Beste Newbie,

Goed in elk geval dat je even contact hebt gehad met de boekhouder, ik krijg hierover gelukkig ook regelmatig vragen en het is altijd maar alsof wij boekhouders dan het antwoord zo kunnen oplepepelen eigenlijk heb je dan de administratie nodig t/m nu om dat te beoordelen maar ik zal voor jou in dit geval toch even een advies geven.

A. om het helder te houden, investeren doe je t.b.v. het bedrijf dus vraag je in dit kader nooit af of je moet investeren maar idd alleen 'welk moment'

B. jou vraag is nu concreet investeer ik nu of na 1-1, mijn antwoord hierop in jouw geval als volgt: maak alvast een BTW aangifte t/m vandaag bekijk hoeveel BTW je voor dit jaar moet betalen aan de fiscus. Zit je onder de €1.883 af te dragen BTW (vergeet niet BTW op kosten) dan is het voor jou beter om volgend jaar te investeren. Zit je erboven zorg dan dat je zo investeerd dat je met je BTW onder de €1.883 komt en als je dan toch investeert doet dat dan voor minimaal €2.100 ex BTW aan spullen die per stuk minimaal €450 ex BTW kosten.

Als je een goeie boekhouder hebt kan hij jou het advies compleet maken want zoals gezegd eigenlijk heeft een adviseur volledige info nodig voor een advies.
Veel rekenplezier tijdens de feestdagen
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 december 2007, 17:42
newbie newbie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 december 2007
Berichten: 12
Standaard Re: Investeringen

Beste Alfred,

Bedankt voor je reactie.

Citaat:
A. om het helder te houden, investeren doe je t.b.v. het bedrijf dus vraag je in dit kader nooit af of je moet investeren maar idd alleen 'welk moment'
Precies, dat is dan ook de reden waarom ik op dit moment met deze vraag rondloop.
Alhoewel het behoorlijk kort dag is, de winkels zijn gelukkig nog een paar dagen open.

Citaat:
B. jou vraag is nu concreet investeer ik nu of na 1-1, mijn antwoord hierop in jouw geval als volgt: maak alvast een BTW aangifte t/m vandaag bekijk hoeveel BTW je voor dit jaar moet betalen aan de fiscus. Zit je onder de €1.883 af te dragen BTW (vergeet niet BTW op kosten) dan is het voor jou beter om volgend jaar te investeren. Zit je erboven zorg dan dat je zo investeerd dat je met je BTW onder de €1.883 komt en als je dan toch investeert doet dat dan voor minimaal €2.100 ex BTW aan spullen die per stuk minimaal €450 ex BTW kosten.
Ook daar had ik rekening mee gehouden ivm. met mijn vraag.
Ik zit nu op €1.661

Dat betekent [2,5 x [€1.883 - €1.661]= €555
te betalen omzetbelasting €1.661 - €555= €1.106

Koop ik nu nog een Laptop voor €1.334,38 excl. 19 BTW BTW= €253,53 dan wordt het als volgt:
[2,5 x [€1.883 - €1.407]= €1.190
te betalen omzetbelasting €1.407 - €1.190= €217

Een verschil van €889 minder te betalen.
25% investeringsaftrek is er niet [bedrag beneden €2.100]
afschrijving is er niet vanwege late aankoop [dus geen gebruik in dit boekjaar]


Als ik alles goed hebt gedaan kom ik tot de volgende conclusie:
Laat ik alles zo betaal ik €1.106 omzetbelasting
Koop ik nu nog een Laptop [investering €1.587,91 incl. BTW] betaal ik dus €217 omzetbelasting

Wordt misschien nog anders als ik willekeurig kan gaan afschrijven.
Ik weet niet of dat mag met aankopen op het einde van het jaar.


Ik ga dit allemaal nog even checken!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 december 2007, 11:59
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Investeringen nog dit jaar doen?

De BTW kwestie is een een goede, maar houdt vooral ook het volgende in de gaten.

Om in aanmerking te komen voor investeringsaftrek, moet je inderdaad MEER investeren dan de door jou genoemde grens.
Je geeft ook aan dat je in totaal € 3.300 moet investeren.

Als je nu alleen een laptop investeert en volgend jaar de rest, bestaat de kans dat je *EN* dit jaar *EN* volgend jaar NET NIET voldoet aan de grens voor investeringsaftrek.

Mijn gevoel (op basis van wat ik heb gelezen) is, dat je de investeringen in ieder geval BIJ ELKAAR moet houden en niet over twee jaren moet knippen (omwille van de investeringsaftrek).

Met deze wetenschap, moet je even verder rekenen hoe het op het gebied van de BTW uitpakt EN je moet globaal rekening houden met de verwachting van volgend jaar.....

Zorg er IN IEDER GEVAL voor dat er geen twijfel bestaat over je urencriterium.... ALS je al een baan hebt van 4 dagen EN je draait verlies EN je claimt investeringsaftrek EN zelfstandigenaftrek EN willekeurige afschrijving EN je gaat je verlies verrekenen, zullen ze extra scherp zijn op je urenverantwoording....

ALS je hier enige twijfel over hebt, zou ik het ZEKER naar volgend jaar doorschuiven.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 december 2007, 16:59
newbie newbie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 december 2007
Berichten: 12
Standaard Re: Investeringen nog dit jaar doen?

Peter, bedankt voor je reactie!

Om het te verduidelijken heb ik alles tot nu toe uitgerekend met een kleine marge voor rekeningen die nog moeten komen.

Omzet €11.000
Kosten €2.360
evt. te investeren, div. apparatuur met een totaalbedrag van €5.560
Het nog te betalen BTW bedrag tot nu is €1.610

######################################

A. Koop ik niets en laat ik alles zo:
te betalen BTW €1.610
Dat betekent [2,5 x [€1.883 - €1.610]= €683
te betalen omzetbelasting €1.610 - €683= €927
Geeft een besparing BTW van €683

Aangifte:

Omzet - kosten [€11.000 - 2.360] = €8.640
zelfstandigen/startersaftrek=€11.047
geeft een verlies van €2.407
Er is geen afschrijving

########################################

B. Koop ik nu alleen een Laptop voor €1.334,38 excl. 19 BTW BTW= €253,53
te betalen BTW wordt dan €1.356
[2,5 x [€1.883 - €1.356]= €1.318
te betalen omzetbelasting €1.356 - €1.318= €38
Geeft een besparing BTW van €1.318

Aangifte

Omzet - kosten [€11.000 - 2.360] = €8.680
zelfstandigen/startersaftrek=€11.047
geeft een verlies van €2.407
Er is geen afschrijving [geen recht op, geen gebruik dit boekjaar] en geen investeringsaftrek [investeringsbedrag minder dan €2.100]

#####################################

C. Koop ik nu alle spullen, totaal €5.560 excl. 19 BTW BTW= €1.056
€1.610 - €1.056= €554
te betalen omzetbelasting €554, is minder dan grens €1.345, [KOR regeling] dus hoeft niet betaald te worden maar bedrag gaat wel naar belastbaar inkomen

Aangifte:

Omzet - kosten [€11.000 - 2.360] = €8.680 + €550 BTW = €9.320
25% investerinfsaftrek van €5.560= €1.390
zelfstandigen/startersaftrek=€11.047
geeft een verlies van €3117
Er is geen afschrijving [geen recht op, geen gebruik dit boekjaar] wel investeringsaftrek [bedrag boven €2.100]

Aanvulling:

De bedragen die het voordeel geven met de BTW afrekening [voorbeeld A en B] moeten die ook bijgeteld worden bij het belastbaar inkomen zoals in de KOR regeling?
Ik kan daar niets over vinden.

Als je het niet hoeft bij te tellen is het waarschijnlijk wel duidelijk.

Wie heeft hier een oordeel over?

Bedankt alvast!

Allemaal fijne Kerstdagen toegewenst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 december 2007, 21:56
newbie newbie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 december 2007
Berichten: 12
Standaard Re: Investeringen nog dit jaar doen?

Het lijkt er op dat de KOR regeling ook incl. de benedengrens van €1.883 is.
Dus moet je ook het voordeel wat je hebt met die berekening opgeven bij je belastbaar inkomen.
Alhoewel ik dat bij de BD tot nu toe niet kan vinden.

Kleineondernemersregeling voor de omzetbelasting (BTW)

Citaat:
Voor een (klein) bedrijf in de I.B. (dus niet voor de BV, vereniging of stichting) met een klein saldo (2007: tot € 1.883) af te dragen BTW is de kleine ondernemersregeling voor de BTW in het leven geroepen. Deze biedt het voordeel dat u bij een gering af te dragen saldo BTW minder of zelfs geen BTW hoeft af te dragen. In onderstaande tabel kunt u de vermindering aflezen:

Vermindering af te dragen BTW (2007)

Jaarsaldo BTW -------------------------Af te dragen
BTWSaldo > € 1.883--------------------Saldo
€ 1.345 < Saldo < € 1.883--------------Saldo-2,5*(1.883-Saldo)
Saldo < € 1.345------------------------€ 0

LET OP De vermindering berekent u aan het einde van het jaar. Het genoten voordeel als gevolg van de kleine ondernemersregeling moet aan uw belastbare winst worden toegevoegd.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 december 2007, 12:48
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Investeringen nog dit jaar doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door newbie Bekijk bericht
Peter, bedankt voor je reactie!

Om het te verduidelijken heb ik alles tot nu toe uitgerekend met een kleine marge voor rekeningen die nog moeten komen.

Omzet €11.000
Kosten €2.360
OK... ik blijf mij zorgen maken om het urencriterium....
€ 11.000 omzet.
€ 50,= per uur ???
Dat is dan 220 uur !!

Waar heb je die andere 1.000 uur aan besteed !?!?!?
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 december 2007, 14:02
newbie newbie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 december 2007
Berichten: 12
Unhappy Re: Investeringen nog dit jaar doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Administratiekantoor Bekijk bericht
OK... ik blijf mij zorgen maken om het urencriterium....
€ 11.000 omzet.
€ 50,= per uur ???
Dat is dan 220 uur !!

Waar heb je die andere 1.000 uur aan besteed !?!?!?
Ik was daar al bang voor!

Dat is wat ik mezelf ook al voorstelde dat dat natuurlijk de vraag van de BD zou zijn.

Nu is € 50,- per uur het tarief van een "doorgewinterde" parttime ondernemer.
Een startende ondernemer is zoekende en besteedt meer uren aan een opdracht [ook al omdat hij/zij het goed wil doen en een goede eerste indruk wil achterlaten]

Maar inderdaad afgaande op de cijfers zal dat moeilijk te verdedigen zijn.

Dus kan je nu eigenlijk al de conclusie trekken dat het totaal geen zin heeft om een aangifte te doen als ondernemer en het dan maar op te geven als "overige werkzaamheden"?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 december 2007, 14:44
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Investeringen nog dit jaar doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door newbie Bekijk bericht
Ik was daar al bang voor!

Dat is wat ik mezelf ook al voorstelde dat dat natuurlijk de vraag van de BD zou zijn.

Nu is € 50,- per uur het tarief van een "doorgewinterde" parttime ondernemer.
Een startende ondernemer is zoekende en besteedt meer uren aan een opdracht [ook al omdat hij/zij het goed wil doen en een goede eerste indruk wil achterlaten]

Maar inderdaad afgaande op de cijfers zal dat moeilijk te verdedigen zijn.

Dus kan je nu eigenlijk al de conclusie trekken dat het totaal geen zin heeft om een aangifte te doen als ondernemer en het dan maar op te geven als "overige werkzaamheden"?
Je gaf in je oorspronkelijke post aan dat je het urencriterium "net" zou halen... Ik weet niet waar je je toen op baseerde, maar je moet er inderdaad even goed over nadenken.

Zelfs als je uurtarief de helft is, kom ik maar op +/- 450 uur en resteert een te verdedigen gaatje van +/- 800 uur...
Want zoals je weet mag je het urencriterium niet naar rato van het jaar hanteren.

En zoals ik al eerder aangaf.... het WEL halen van het urencriterium bij een baan voor 4 dagen in de week, zal al vragen oproepen en moet je goede beslagen ten ijs komen.

Succes !
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
investeringsaftrek, kleine-ondernemersregeling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
ROW maar eigenlijk WUO Kampioen Belasting 17 3 december 2007 16:11
Minimaal 3 opdrachtgevers per jaar sioux Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 15 25 oktober 2007 21:19
Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar mbrouwer Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 24 juli 2007 14:56
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 18:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon