Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 december 2007, 11:05
Singer Redactie's schermafbeelding
Singer Redactie Singer Redactie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 24
Standaard Twijfel over toepassing kleineondernemingsregeling

Beste Lancelotters,

Ik heb van de week mijn eerste opgaaf omzetbelasting verstuurd, maar achteraf twijfel ik of ik het juist heb gedaan.

Ik heb een VAR-ROW en kom in aanmerking voor de KOR. In kwartaal 4 (tevens voor mij het eerste kwartaal dat ik opgaaf doe) heb ik een negatief BTW-saldo. Ik heb dus meer BTW betaald dan dat ik in rekening heb gebracht, en dit bedrag krijg ik dus sowieso terug.

Maar mag ik nu evengoed de BTW die ik in rekening heb gebracht aan mijn klanten terugvragen aan de Belastingdienst d.m.v. de KOR? Ik heb dit namelijk niet in het formulier ingevuld.

Misschien stel ik wel een onnozele vraag, maar ik ben een beetje in de war geraakt!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Groeten, LSV.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 december 2007, 10:36
Matthe's schermafbeelding
Matthe Matthe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 december 2007
Berichten: 24
Standaard Re: Twijfel over toepassing kleineondernemingsregeling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LSV Bekijk bericht
Beste Lancelotters,

Ik heb van de week mijn eerste opgaaf omzetbelasting verstuurd, maar achteraf twijfel ik of ik het juist heb gedaan.

Ik heb een VAR-ROW en kom in aanmerking voor de KOR. In kwartaal 4 (tevens voor mij het eerste kwartaal dat ik opgaaf doe) heb ik een negatief BTW-saldo. Ik heb dus meer BTW betaald dan dat ik in rekening heb gebracht, en dit bedrag krijg ik dus sowieso terug.

Maar mag ik nu evengoed de BTW die ik in rekening heb gebracht aan mijn klanten terugvragen aan de Belastingdienst d.m.v. de KOR? Ik heb dit namelijk niet in het formulier ingevuld.

Misschien stel ik wel een onnozele vraag, maar ik ben een beetje in de war geraakt!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Groeten, LSV.
Het gaat om het netto bedrag (BTW - voorbelasting). Dat bedrag geeft aan of je moet betalen aan de BDienst of dat je kan terugvorderen.
Als je moet betalen dan is de KOR van toepassing volgens de door de BDienst opgegeven schalen (netto bedrag > 1883, 1883 > netto bedrag > 1345, netto bedrag < 1345).
Jouw netto bedrag is negatief. Je hoeft dus niet aan de belastingdienst te betalen. Je komt daarmee niet in aanmerking voor de KOR.
Dit is althans zoals ik het begrepen en altijd geinterpreteerd heb.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 december 2007, 09:36
Singer Redactie's schermafbeelding
Singer Redactie Singer Redactie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 24
Standaard Re: Twijfel over toepassing kleineondernemingsregeling

Beste Matthe,

Bedankt voor je reply. Dus als ik het goed heb begrepen kom je alleen in aanmerking voor de KOR als je tussen de €0,01 en €1883 aan de BD moet terugbetalen. Als je een negatief saldo hebt, krijg je de door jou afgedragen BTW (wat je in rekening hebt gebracht bij je klanten) niet terug.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 december 2007, 11:04
Matthe's schermafbeelding
Matthe Matthe is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 december 2007
Berichten: 24
Standaard Re: Twijfel over toepassing kleineondernemingsregeling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LSV Bekijk bericht
Beste Matthe,

Bedankt voor je reply. Dus als ik het goed heb begrepen kom je alleen in aanmerking voor de KOR als je tussen de €0,01 en €1883 aan de BD moet terugbetalen. Als je een negatief saldo hebt, krijg je de door jou afgedragen BTW (wat je in rekening hebt gebracht bij je klanten) niet terug.
Zo interpreteer ik het. Een belletje naar de belastingtelefoon om dit te bevestigen kan natuurlijk geen kwaad.
__________________
"Zes dagen in de week zult ge werken; de zevende dag zult ge de kleine karweitjes doen"
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 december 2007, 12:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Twijfel over toepassing kleineondernemingsregeling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LSV Bekijk bericht
Dus als ik het goed heb begrepen kom je alleen in aanmerking voor de KOR als je tussen de €0,01 en €1883 aan de BD moet terugbetalen. Als je een negatief saldo hebt, krijg je de door jou afgedragen BTW (wat je in rekening hebt gebracht bij je klanten) niet terug.
Dat klopt inderdaad, volgens de BTW Almanak van Elsevier.

Alleen het jargon is anders. Je betaalt geen BTW terug, je draagt het af, na aftrek van voorbelasting. Je krijgt geheven BTW niet terug, maar de af te dragen omzetbelasting wordt verminderd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 december 2007, 18:55
Singer Redactie's schermafbeelding
Singer Redactie Singer Redactie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 24
Standaard Re: Twijfel over toepassing kleineondernemingsregeling

Bedankt voor jullie reacties. Nu weet ik tenminste dat ik mijn BTW-opgaaf goed heb gedaan! MVG, LSV.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
kleine-ondernemersregeling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 00:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon