Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2010, 11:36
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Question BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW

Hoi allemaal,

Ik heb mij in oktober ingeschreven bij de KVK omdat ik af en toe wat opdrachten doe en ik hier graag verder mee ga. Ik val (zeker dit jaar) onder de kleine ondernemersregeling. In totaal zal ik dit jaar misschien max. 200 euro BTW in rekening brengen. Omdat ik dan val onder de kleine ondernemersregeling zal ik mijn BTW niet hoeven afstaan. Nu is mijn vraag: Hoe zit het met de laptop die ik ga aanschaffen? Ik wil de BTW die ik hierover betaal graag terugkrijgen (een bedrag van ongeveer 200 euro), ik schaf hem aan voor mijn bedrijf. Normaal gesproken wordt het natuurlijk verrekend met je BTW wat je aan je klanten in rekening hebt gebracht, maar hoe zit dat als blijkt dat je je BTW niet hoeft af te dragen? Krijg ik het BTW bedrag voor mijn zakelijk laptop dan gewoon terug? Of wordt het alsnog verrekend en kom ik nul uit?

Ik hoop snel wat van jullie te horen want ik sta op het punt om de laptop aan te schaffen.
Alvast bedankt!
Marlies
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2010, 11:59
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Aangifte doen, dan zal blijken dat je BTW terugkrijgt van die laptop en andere dingen. Dus dan heb je sowieso geen KOR want zou een beetje zonde zijn om een teruggave op 0 te zetten
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2010, 12:18
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

Beste Marlies,

Als je de laptop dit jaar aanschaft, dan gooi je de BTW die je kunt aftrekken in principe weg. Zonder die investering moet je 200 euro BTW afdragen, dit valt volledig onder de k/o-regeling, dus je draagt nihil af uiteindelijk.
De k/o-berekening vindt plaats over de af te dragen BTW, zijnde de te betalen BTW minus de aftrekbare BTW. Als je de laptop dit jaar koopt, dan bedraagt de af te dragen BTW ook nihil, want je hebt te betalen 200, je trekt 200 af, dus afdracht nihil. Je mist dus daardoor je aftrek van je voorbelasting.
Beter is het om de laptop begin 2011 te kopen, dan kun je de 200 euro aftrekken van de BTW die je over dat jaar moet afdragen.

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 november 2010, 19:09
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

dankjulliewel voor de snelle reacties! Ik ben zelf helaas niet zo snel geweest met reageren... sorry!
Ik heb de laptop inmiddels gekocht. Nou vroeg ik mij nog af hoe het zit als ik niet de 200 euro aan gefactureerde BTW haal dit jaar. Krijg ik dan mijn teveel afgedragen BTW (voor de laptop) toch terug? Of vervalt het dan ook?

Ik hoop nog even op jullie reactie.
Alvast bedankt weer!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 november 2010, 12:48
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 146
Smile

Je moet het zo zien:

Te betalen BTW (van je omzet) - te vorderen BTW (van je kosten) = BTW op aangifte.

Is dit bedrag groter dan 0, maar kleiner dan 1.345 dan hoef je volgens de KOR niks te betalen. Is dit bedrag kleiner dan 0, dus negatief, dan krijg je BTW terug.

Maar goed, je hebt sowieso een klein voordeel door het kopen van je laptop. Het bedrag dat volgens de KOR niet betaald hoeft te worden, moet wel bij je IB worden opgeteld. Door de 200 te vorderen BTW van je laptop is dit lager.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 november 2010, 12:52
marlies84 marlies84 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 november 2010
Berichten: 24
Standaard

Dankjewel! Dat is duidelijk
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, kleine-ondernemersregeling


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kleine ondernemersregeling: per kwartaal of per jaar? bartbh Belasting 12 5 augustus 2010 17:24
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 10:01
Kleine Ondernemersregeling ook in geval van VAR ROW? cestirene Belasting 10 29 juli 2009 12:08
Wat tedoen met negatief BTW saldo? nl04537 Belasting 26 31 oktober 2007 11:25
Kleine Ondernemersregeling M.Zandbergen Belasting 3 14 februari 2007 23:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon