Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 17 maart 2011, 14:06
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kau Bekijk bericht
Je spreekt jezelf tegen
Misschien verwoord ik het niet goed genoeg?

Wat ik bedoel te zeggen is dat de waarde van het verlies niet met dat getal op de balans hoort te staan, zoals een onderdeel voorraad daar wel hoort te staan. Verlies heeft verband met het EV, maar die twee waarden hoeven niet gelijk te zijn.

Ook je stortingen of onttrekkingen horen volgens mij niet direct met die waarden op de balans te staan. Wel de liquidemiddelen op het moment waarop de balans wordt gemaakt. Ook die houden verband met elkaar, maar zijn doorgaans niet gelijk.

Maar ik zal me uit deze discussie houden, want ik ben inderdaad geen administrateur. Heb wel mijn eigen aangifte kunnen doen en die is goed gegaan ;-)
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 maart 2011, 15:06
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Omdat alle sluit wil nog niet zeggen dat het goed is he maar daar ga ik wel vanuit .

Sommige mensen gebruiken het EV als sluitpost. Dit is het in principe ook, maar als je een kleine administratie hebt is het ook heel makkelijk na te rekenen. Technisch gezien is het eigen vermogen het geld dat jij in de onderneming hebt gestopt en het geld dat er weer uit gaat (winst).

Je boekt dus eigenlijk maar 2 soorten dingen op het eigen vermogen. Dat is het resultaat (a.d.h.v. je winst & verliesrekening) en prive geld dat je in de onderneming stopt / van de onderneming onttrekt.

Je hebt gelijk dat het verlies niet gelijk is aan het EV, maar het is wel een post in het EV. Op zijn plaatje is het alleen opgesplitst naar prive stortingen en verlies, maar per saldo klopt dat gewoon. MAAR op het moment dat er iets in je eigen vermogen muteert, zal er ook iets moeten muteren op een andere rekening. Als je geld van prive stort op je zakelijk rekening dan stijgen je liquide middelen en stijgt daarbij het eigen vermogen. Als je kosten maakt / betaalt dan dalen je liquide middelen en daalt eigenlijk het eigen vermogen (lagere winst in de w&v).

Maar goed misschien gaan we er wat te diep op in. Zonder administratie kan ik ook niet zien wat er gebeurd is, maar er gaat wel wat fout.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 maart 2011, 18:08
Sokken Winkel Sokken Winkel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 11
Standaard

Volgens mij ben ik eruit (met behulp van de goede tips) en ik denk dat
ik het begrijp.

Eerst de boekhouding nog eens doorgelopen en nog wat fouten eruit gehaald.

Daarna heb ik mijn winst/verlies gecorrigeerd met de voorraad.
Dat betekend voor de winst/verliesrekening:
Netto omzet + voorraad - kosten
2125 + 4444 -6706 = -137 euro

Vervolgens in het belastingprogramma:

Winst- en verliesrekening
Opbrengsten (Netto omzet + voorraad) = 2144 +4444
Inkoopkosten = 6706
Winst verlies = -137

Activa:
Voorraad = 4444
Openstaande debiteuren = 57
Te ontvangen BTW = 297
Liquide middelen = 479
Totaal activa = 5277

Passiva:
Eigenvermogen (privestortingen - winst/verlies) = 4645
Openstaande Crediteuren = 769
Totaal passiva = 5277

Tot mijn verbazing en opluchting lijkt het nu te kloppen.
De oplossing zat hem in de voorraad die ik heb opgebouwd.

Groeten,
Robin
Met citaat reageren
  #14  
Oud 27 maart 2011, 19:15
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Het feit dat je het nu kennelijk 'kloppend' hebt, wil nog niet zeggen dat het correct is. Ik heb het gevoel dat dat nog niet zo is. Ik citeer jezelf van pagina 1:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokken Winkel Bekijk bericht
We hebben hiervoor eigen geld geinvesteerd en via prive stortingen in het bedrijf gebracht. Ongeveer 4500 euro. We hebben ongeveer voor 2000 euro verkocht (1000 euro inkoop waarde).
Verder hebben we voor ongeveer 5500 euro voorraaad ingekocht. Ook hebben we wat kosten gemaakt in de zin van reklamekosten, enveloppen en postzegels.
De verlies/winst rekening is daardoor negatief. We hebben meer kosten gemaakt (inkopen voorraad en kosten) dan we hebben verkocht. Kosten ongeveer 7000 euro - verkopen 2100 = verlies -4900.
De V&W moet aan de omzetkant ongeveer 2000 euro omzet tonen, aan de kosten kant van de V&W moeten de kosten komen die je hebt gemaakt om je voorraad aan te leggen. Die kosten samen met diverse kosten zitten kennelijk in de orde van de 7000 euro. Dan kom ik op een verlies hebben van ongeveer 5000 euro. Dat was ook jouw conclusie aan het begin.

Nu je met wat aanpassingen een 'kloppend'verhaal hebt, is het verlies 134 euro. Ik denk dat dit niet klopt. Je hebt toch 7000 uitgegeven en 2000 ontvangen? Maar ik laat het graag aan Kau of een anderen met een administratief beroep. Maar ik heb het gevoel dat je nu te 'creatief' bezig bent om het 'kloppend te krijgen en uit het oog verliest dat de aangifte de werkelijkheid moet beschrijven!

PS Ik weet niet of de belastingaangifte wordt geweigerd als je vanwege afrondingen 1 of 2 euro scheef loopt. Ik check voor aangifte (ook van de BTW) altijd even of de bedragen aan beide kanten en de verschillen ook samen 'matchen'. Soms moet ik om het kloppend te krijgen een bedrag dat eindigt op xx8,42 euro naar boven afronden dus naar xx9 euro. Mijn advies: check de V&W resultaat met je opnamen/stortingen en het EV en kijk of je niet gewoon 1 euro scheef loopt, wat je na afronding van een van die getallen niet hebt.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 27 maart 2011, 22:40
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Ja volgens mij gaat het nu ook niet goed, waarom zet je nou de voorraad onder opbrengsten?

Wat ik denk is: zit in die 6706 inkoopkosten niet toevallig ook de 4444 van de voorraad inbegrepen? Zoals ik al eerder heb gepost denk ik dat dit het geval is, daarom dat het nu ook sluit door die correctieboeking, maar dat laat je alleen niet helemaal juist zien denk ik.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 maart 2011, 13:29
Sokken Winkel Sokken Winkel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 11
Standaard

Inderdaad, in de inkoop zit ook de voorraad inbegrepen.
Vandaar de correctie op de winst/verlies rekening.

Hoe zou ik dat moeten laten zien dan?

Groeten,
Robin
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 maart 2011, 15:31
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard

Robin,

Je kunt niet verwachten dat iemand hier jouw jaarcijfers voor je gaat maken. Wat je kunt verwachten is dat als je er niet uit komt, dat iemand je op weg helpt. Ik denk dat die verwachting wel ingelost is, op bassi van jouw incomplete verhaal heb je meerdere reacties gekregen die je op weg hadden kunnen helpen. Als je het nu nog steeds niet ziet, dan lijkt het me beter om het toch uit te besteden.

Als beginnend ondernemer wil je natuurlijk zuinig zijn, maar een verkeerder aangifte is ook geen goed begin van je bedrijf. Ik denk dat je even het stapje moet maken van "helemaal zelf doen = gratis" naar "zo goed mogelijk aanleveren = betaalbaar". Als iemand op basis van jouw boekhouding (bijvoorbeeld in Excel?) de juiste jaarcijfers maakt, dan heb jij zekerheid en mogelijk is de aangifte dan toch door jezelf te doen!

Dus NU even snel uitbesteden, als het bevalt dan volgend jaar weer, als het te duur is naar jouw smaak, ga dan op zoek naar een cursus boekhouden om het zelf te blijven doen. Want is het wel belangrijk dat het goed gebeurt. Het gaat niet alleen om de aangifte, het is voor jou als ondernemer ook van groot belang hoeveel resultaat je behaalt. Het maakt nogal een verschil, -4900 of -123!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 28 maart 2011, 22:00
Sokken Winkel Sokken Winkel is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2011
Berichten: 11
Standaard

Marcelot,

Het is niet mijn bedoeling om iemand mijn jaarrekeningen te laten maken, maar ik wil het gewoon begrijpen. Misschien heb je wel gelijk dat ik beter iemand in de hand had kunnen nemen, ter controle. Nu heb ik te veel onzekerheid, terwijl ik het voor mijn gevoel niet slecht gedaan heb.

Ik had ook de tip van KAU beter moeten lezen, sorry.

Ik heb inderdaad alle voorraad in de inkoopkosten geboekt. Het enige wat ik niet gedaan had was het verschil in voorraad op de balans boeken.
Dus nu heb ik 4444 euro debet op de balans geboekt via memoriaal en heb ik een verlies van 183 euro.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg memoriaal.jpg‎ (7,2 KB, 10x gelezen)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Hoe IB 2010 invullen? bolletje Belasting 9 20 maart 2011 11:06
Wat in balans op aangifte IB voor ondernemers? annet2008 Belasting 4 15 april 2009 01:08
Vragen over invullen IB voor ondernemers mdt Belasting 0 30 maart 2009 20:18
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 23 maart 2008 00:17
Aangifte IB 2007: balans Matthe Belasting 2 23 februari 2008 13:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon