Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2023, 12:14
spaardertje19 spaardertje19 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2023
Berichten: 2
Standaard Oudedagsreserve, sparen en rente

Dag,


Ik ben ZZP-er en heb de afgelopen 2 jaar oudedagsreserve (FOR) opgebouwd. Die bedraagt nu rond de 10.000 euro.


Tot nu toe heb ik mijn reserve altijd aangehouden op mijn zakelijke rekening. Nu de spaarrentes weer interessant zijn, zou ik deze graag op een spaarrekening zetten.


Wat mij echter niet duidelijk is, is het volgende:
-Als ik de reserve op een deposito- of spaarrekening zet en hierover rente krijg, moet ik deze rente dan jaarlijks bij mijn zakelijke winst optellen en hierover dus belasting betalen?

-Ben ik verplicht de reserve aan te houden op een zakelijke rekening? Dwz kan ik mijn reserve ook overhevelen naar privé zolang ik hierover nog geen belasting hoef te betalen? In dat laatste geval kan ik het geld namelijk privé sparen en zo winstbelasting over de rente vermijden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 maart 2023, 16:11
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard voortbordurend op deze vraag over oudedagsreserve

Daarnaast rijst de vraag, als je na 2 jaar al 10.000 oudedagsreserve hebt opgebouwd, dat is over 10 jaar dus 50.000,- euro. Dat is op zich al best veel geld op je zakelijke rekening als zelfstandige zzp'r. Tel daarbij ook nog het werkelijke geld op - op je zakelijke rekening, kom je toch snel boven de 100.000,-