Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 17 maart 2023, 12:14
spaardertje19 spaardertje19 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 maart 2023
Berichten: 2
Standaard Oudedagsreserve, sparen en rente

Dag,


Ik ben ZZP-er en heb de afgelopen 2 jaar oudedagsreserve (FOR) opgebouwd. Die bedraagt nu rond de 10.000 euro.


Tot nu toe heb ik mijn reserve altijd aangehouden op mijn zakelijke rekening. Nu de spaarrentes weer interessant zijn, zou ik deze graag op een spaarrekening zetten.


Wat mij echter niet duidelijk is, is het volgende:
-Als ik de reserve op een deposito- of spaarrekening zet en hierover rente krijg, moet ik deze rente dan jaarlijks bij mijn zakelijke winst optellen en hierover dus belasting betalen?

-Ben ik verplicht de reserve aan te houden op een zakelijke rekening? Dwz kan ik mijn reserve ook overhevelen naar privé zolang ik hierover nog geen belasting hoef te betalen? In dat laatste geval kan ik het geld namelijk privé sparen en zo winstbelasting over de rente vermijden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 maart 2023, 16:11
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard voortbordurend op deze vraag over oudedagsreserve

Daarnaast rijst de vraag, als je na 2 jaar al 10.000 oudedagsreserve hebt opgebouwd, dat is over 10 jaar dus 50.000,- euro. Dat is op zich al best veel geld op je zakelijke rekening als zelfstandige zzp'r. Tel daarbij ook nog het werkelijke geld op - op je zakelijke rekening, kom je toch snel boven de 100.000,-

En dus krijg je de vraag hoeveel mag je eigenlijk als zelfstandige op je zakelijke rekening hebben? Zoveel als dat je aan de belastingdienst kan verantwoorden hoor ik hier iemand al zeggen. Juist dus je mag gerust 3 ton op je zakelijke rekening hebben onder de noemer oudedagsreserve en vervolgens gewoon huurtoeslag vangen? Omdat het simpelweg onder zakelijk vermogen valt?

"Rekening houdend met de AOW, aanvullend pensioen, inkomen uit vermogen en overig aanvullend inkomen komt het gemiddeld netto pensioen in 2021/2022 uit op €1400,- en €1700,-. voor alleenstaanden.

De gemiddelde leeftijd is 83 jaar, vanaf je 65e dus elke maand 1500,- is 18x12=216 x 1500,- = 324.000,-

Mag ik dus gerust 324.000,- op mijn zakelijke rekening hebben als kleine zelfstandige zzp'r?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 maart 2023, 16:43
framejunky framejunky is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2011
Berichten: 19
Standaard

"Hoeveel liquiditeiten je op je zakelijke rekening mag houden hangt af van de aard en omvang van je bedrijf, een bedrijf met tien medewerkers heeft nu eenmaal meer cash nodig dan een éénpitter. Zolang het bedrag wat je achter de hand hebt redelijk is, dan is er weinig aan de hand. Zo niet dan grijpt de fiscus in. Dit gebeurde onlangs in een procedure voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 28.09.2018 (GHARL:2018:8253).

Wat speelde er?
Een advocaat bracht zijn eigen zaak voor de rechter, omdat de inspecteur € 389.000,- aan liquide middelen op de balans te veel vond. Omdat het een eenmanszaak betrof vond de inspecteur een bedrag van € 50.000,- voldoende om de lopende uitgaven en voorgenomen investeringen te financieren.
De rechter was het hier echter niet mee eens. Een zo geringe financiële buffer hield onvoldoende rekening met de risico’s van het bedrijf. Deze waren, gelet op het werkterrein en de gezondheid van de advocaat, zeker aanwezig. Genoeg reden voor het hof om een ondernemingsvermogen van € 175.000,- nog normaal te achten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoogste rente zakelijke spaarrekening René Al die andere praktische dingen 18 18 februari 2010 15:55
Rente op spaarrekening en de IB aangifte JHvNoord Administratie 6 14 maart 2009 13:13
Betalen in termijnen: rente? Freeinx Administratie 9 17 februari 2009 10:16
Hoe verreken ik de berekende rente door de belastingdienst? emeinema Belasting 2 28 januari 2009 15:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon