Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 november 2012, 13:39
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 30
Standaard Verplicht om diverse 'boeken' bij te houden?

Hoe verplicht ben je als kleine zzper om alles in verschillende boeken te stoppen?

Lange leven Excel heb ik nu een A4 per maand waar de inkoop en verkoop op staat, de bedrag excl btw en het btw bedrag wat daarbij hoort. Dit rekent Excel allemaal keurig uit.

Daaronder wordt de verkoop - inkoop van elkaar geteld en weet ik mijn omzet

Kortom ik weet in een opslag wat eruit gaat en wat erin komt.

Uiteraard betaal ik een deel contant en een deel per bank, dit hou ik niet specifiek bij.

Een deel wat ik inkoop is materiaal om mijn werk uit te voeren, een deel wat ik inkoop is materiaal voor de klant en verkoop ik weer door.

Ook dit houd ik niet specifiek bij.

Kortom ben ik verplicht werkelijk alles apart gaan bijhouden?

Uiteraard weet ik ergens in mijn achterhoofd dat het verstandiger is om dingen te splitsen in verband met afschrijving....
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 november 2012, 08:46
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard boeken bijhouden

Je stelt op zich een eenvoudige vraag, maar daar zit eigenlijk heel veel achter. Het belangrijkste, vanuit de wet gezien, is dat je straks voor de belastingdienst moet kunnen aantonen dat je alle omzet en kosten met elkaar hebt verrekend zodat je een juiste winstbelasting betaald. Daarnaast willen ze zeker zijn dat alle BTW op de juiste manier is verrekend. Hoe je dit dan bijhoudt is eigenlijk je eigen zaak. Net zoals het feit dat je alle papieren 7 jaar moet bewaren.

Maar ik denk zelf dat het vooral voor jezelf belangrijk is om je cijfers te zien en vandaaruit ook in de hand te kunnen houden of je als ondernemer niet teveel geld uit je eigen bedrijf haalt voor de prive uitgaven. Daarom is het vooral belangrijk denk ik dat je het bijhoudt op een manier die je zelf begrijpt en dat kan in 1 overzicht in Excel zijn maar sommigen doen dat via een administratie met gescheiden dagboeken.

veel plezier met die boekhouding
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 november 2012, 18:24
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 30
Standaard

Oh plezier heb ik wel, daar is de zondag toch voor?

Wat nu het geval is zonder kas of bankboek is dat de geldstromen niet te traceren zijn. Er wordt nu veel contant betaald, dus eigenlijk privé ingebracht, dan er binnenkomt.

Dit komt omdat ik nogal wat aangeschaft heb om mijn werk te kunnen uitvoeren. Dit wordt meestal letterlijk betaald uit de schoenendoos onder het bed.

In mijn excel formulier staat dan ook voor de 2e maand dat er een 'verlies' / verschil is tussen inkoop en verkoop van zo'n -700 / -800 per maand.
Normaal poets je dit weg door aan de verkoop kant, ik zou het de beter de credit kant kunnen noemen, door daar inbreng privé neer te zetten

Maar ja hoe voer je een schoenendoos op als privé inbreng?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2012, 14:10
Transfelix Transfelix is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 oktober 2012
Berichten: 30
Standaard

Onlangs boekhouder bezocht: Neen het is niet verplicht om kas / bank boek bij te houden.

Maar als ik het niet doe, dan doet de boekhouder het wel voor mij einde van het jaar omdat hij wel een keurig overzicht wil in de jaarrekening....

Dus ja, ik ga er maar aan geloven...
Vandaag een wijze les uitgevoerd, alle bonnetjes voorzien van een opvolgend nummer
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meer dan 70% bij 1 opdrachtgever Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 12 28 december 2015 13:20
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 21:42
Inkomstenbelasting Jaarrekening verplicht voor zzp'er bij boekenonderzoek Belastingdienst? Denise Belasting 1 1 mei 2010 23:08
Inschrijven KvK vanaf 2008 verplicht Jos Nieuws - Voor en door freelancers 0 17 oktober 2007 20:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon