Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 mei 2016, 09:07
carelfransen carelfransen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 mei 2016
Berichten: 1
Standaard Doorberekenen onkosten lunch

Hallo! Ik ben een zelfstandig ontwerper, en werk een aantal uren per week als assistent voor een andere ontwerper (ik wordt ingehuurd, en ik factureer die ontwerper als zelfstandige).

Nu lunch ik meestal ook een aantal keer per week op die studio, en ben ik degene die deze lunch vaak verzorgt. Omdat ik zelfstandige ben betaal ik mijn eigen lunch, en mijn opdrachtgever zijn lunch. Mijn probleem zit 'm in het doorberekenen van de lunchkosten die ik voor hem maak.

Volgens mij is de makkelijkste oplossing het bewaren van de bonnetjes van de supermarkt, en deze als voorschot mee te nemen in de facturen die ik stuur(geen BTW berekenen, en de bonnetjes meegeven met de factuur zodat hij deze zelf kan inboeken). Het probleem is alleen dat het maar over een deel van de producten op deze bonnen gaat.

Een andere mogelijkheid is volgens mij het meenemen van deze kosten in het hoofddeel van de factuur. Dan bereken ik wat de lunchkosten zijn geweest, en reken ik hier 21% BTW over. Vervolgens bewaar ik de bonnetjes in mijn eigen administratie, en trek ik deze kosten 100% af van mijn inkomsten (want: lunchkosten zijn níét aftrekbaar, horeca-kosten zijn dééls aftrekbaar, maar in dit geval zijn het alleen gemaakte kosten voor een ander die ik doorbereken, en dus volledig aftrekbaar, volgens mij, al verschillen hier de meningen over, afgaande op oudere discussies op dit forum en andere fora). Probleem hierbij is dat dit alsnog een flinke rompslomp oplevert in mijn eigen administratie (per bonnetje uitrekenen wat de kosten zijn voor mijn opdrachtgever). En als ik de gemaakte kosten niet aftrek, moet ik inkomstenbelasting betalen over deze inkomsten, terwijl dit eigenlijk geen inkomsten zijn. Dit wil ik dus voorkomen.

Nu heb ik al uitgebreid gezocht op verschillende fora naar discussies over vergelijkbare problemen, maar dit heeft nog niet tot een oplossing geleid.

Wat ik mij afvraag, is of er wellicht een andere regeling te bedenken is die administratief gezien minder tijd kost. Wellicht zie ik namelijk gewoon iets over het hoofd.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 mei 2016, 19:47
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Je kunt overwegen die lunchkosten helemaal niet zakelijk te beschouwen en gewoon persoonlijk te betalen en verrekenen. Dat scheelt een heleboel administratie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
admininistratie, doorberekenen, lunchkosten, onkosten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Btw lunch kantoor eenmanszaak framejunky Belasting 4 5 mei 2015 22:03
BTW Onkosten doorbelasten aan klant drbernhard Belasting 1 29 juni 2013 23:35
BTW over belastingvrije onkosten Frits Belasting 1 6 oktober 2009 17:55
Doorbelaste onkosten: aftrekbaar? Guus Belasting 2 26 juli 2008 12:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon