Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 september 2012, 10:03
Kameeri Kameeri is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 12
Question Reiskosten declareren bij opdrachtgever

Zit nu in een grote opdracht en ik krijg de reiskosten (trein) vergoed door de opdrachtgever. Nou moet ik daar een factuurtje voor sturen maar hoe doe ik dat precies?
Ik had hier op lancelots gevonden dat ik de treinkosten MIN 6%btw op moet tellen, dat op de factuur zetten en daar dan 19% over rekenen. Klopt dat nou? Ik snap niet helemaal waarom ik dan weer 19% erover moet rekenen, dus even checken bij jullie of ik het dan wel goed doe.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 september 2012, 10:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Dat klopt, je haalt er 6% uit (en dat mag bij treinkaartjes zonder factuur op naam) en je berekent het door tegen 19%

De reden hiervan is dat je jou treinreis niet als losstaande dienst kunt zien, jij bent geen leverancier van treinreizen.. maar de treinreis is slechts noodzakelijk om je hoofddienst te kunnen leveren. Om die reden volgt bij door belasting de treinreis het btw-tarief van de hoofddienst.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 september 2012, 10:30
Kameeri Kameeri is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 12
Standaard

Goh, nooit geweten! Dank voor de uitleg!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 september 2012, 13:49
boercorp boercorp is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 oktober 2011
Berichten: 4
Standaard

Dankje, hier heb ik ook wat aan!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 december 2012, 12:38
winnie winnie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2012
Berichten: 1
Standaard km declareren vanf huis naar klant of vanaf opdrachtgever?

Mag je km vanaf huis naar de klant declareren of moet dat vanaf adres opdrachtgever naar de klant ?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 december 2012, 13:21
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Al wil op kosten van je opdrachtgever omrijden via Parijs..

Voor freelancers / ondernemers geld géén beperking van het aantal kilometers OF het bedrag dat je in rekening mag brengen, alles wat je in rekening brengt hoort tot je omzet. Dus als jij 50 cent per kilometer wilt rekenen mag dat.

Er geld qua kilometer vergoeding alleen beperkingen voor de vergoeding aan privé bij gebruik van de privé auto. die is max 19 cent.

Voor de BTW is het zo dat als je als ondernemer een kantoor hebt dat dan de km van huis naar je eigen kantoor woon-werk en prive kilometers zijn. Als je je kantoor aan huis hebt zijn al je kilometers zakelijk.
Ook als je langere tijd bij 1 opdrachtgever zit word dat voor ondernemers niet tot woon werk km gerekend.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 december 2012, 13:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door winnie Bekijk bericht
opdrachtgever naar de klant ?
Opdrachtgever en klant zijn praktisch synoniemen. Bedoel je soms intermediair en eindklant?

In dat geval hangt het ervan af wat er tussen eindklant en intermediair is afgesproken over reiskosten, wat als het goed is hetzelfde is als er tussen jou en de intermediair is afgesproken.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
btw reiskosten declaratie


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meer dan 70% bij 1 opdrachtgever Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 12 28 december 2015 13:20
Overstap loondienst - ZZP bij dezelfde opdrachtgever Montifaud Freelancepraktijk starten 1 17 augustus 2012 22:56
Gevolg meer dan 70% omzet bij één opdrachtgever Marieke Jansen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 20 februari 2010 15:41
Hoeveel uren declareren bij reis naar het buitenland voor opdrachtgever? Rosoo Omgaan met opdrachtgevers 4 11 juli 2009 16:14
Onkosten declareren bij de opdrachtgever GerritHurkens Al die andere praktische dingen 0 4 november 2006 12:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon