Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 april 2015, 19:57
ElineFotografie ElineFotografie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 3
Standaard Camera m.b.t. aangifte BTW + Inkomstenbelasting

Eind vorig jaar ben ik mijn eigen bedrijf begonnen. Begin dit jaar (5 januari) heb ik een camera gekocht voor 2059,17 (excl BTW) met extra verzekering van 3 jaar voor 198,00 (geen BTW vermeld).

Ik moet nu mijn BTW aangifte doen, maar kan iemand mij uitleggen hoe ik dat met mijn camera (en de verzekering daarvoor) moet aanpakken (m.b.t. mijn BTW aangifte van 1e kwartaal, en mijn aangifte inkomstenbelasting (moet dat dan voor 2014 of 2015 zijn??)?

Ik heb in eerste kwartaal niet veel verdiend (rond 1000 met rond 2000 uitgaven) en hoewel ik het graag anders zou willen zien, verwacht ik niet dat ik in een jaar tijd veel te verdienen. Het gaat allemaal wat moeilijker dan verwacht.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 april 2015, 12:13
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je geeft aan dat je de camera dit jaar gekocht hebt in januari. Daarmee zit je in het 1e kwartaal en de inkomstenbelastingaangifte van 2015.

De eerste vraag is of de kosten zakelijk zijn - http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...elijke_kosten/

Zijn de kosten zakelijk dan is de volgende stap het bepalen van de afschrijving - http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...drijfsmiddelen

Wat is precies je vraag over de btw aangifte?

Kijk ook eens naar het geldboek voor ondernemers: http://www.rijksoverheid.nl/document...dernemers.html
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 april 2015, 17:55
ElineFotografie ElineFotografie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 3
Standaard Reactie op Erik van Ficsus.nl

Beste Erik,

Bedankt voor je snelle reactie.

De kosten die ik heb gemaakt zijn zakelijk: ik werk nu als freelance fotograaf en had een nieuwe camera nodig. Hiervoor heb ik kosten gemaakt om de camera te kopen. Ook heb ik een extra verzekering moeten aanschaffen, maar volgens mij hoort dit bij de aanschafkosten.

Ik heb naar het Geldboek voor ondernemers gekeken (bedankt voor je tip). Mijn camera is een investering. Ik weet dat ik daarom niet de volledige kosten hiervoor in een jaar kan aftrekken. De aanschafkosten en investering worden over meerdere jaren verdeeld. 'Ieder jaar boekt u een deel (bijvoorbeeld 20%) als "kosten".'

Heel simpel gezegd begrijp ik niet wat ze hiermee bedoelen. Het verschil tussen een BTW aangifte en aangifte inkomstenbelasting is mij wel duidelijk, maar als ik ieder jaar een deel als 'kosten' kan boeken, waar doe ik dit? Is dat dan onderdeel van mijn BTW of hoort dat bij mijn inkomstenbelasting? Ik hoop dat ik dit duidelijk heb geformuleerd.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 april 2015, 09:27
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Afschrijven doe je in je boekhouding en heeft invloed op je aangifte inkomstenbelasting.

Een voorbeeld: je koopt via je bankrekening een bedrijfsmiddel voor 2000 euro (ex btw) dat je afschrijft in 5 jaar.

Op je balans wordt je banksaldo 2000 euro lager en staat er een bedrijfsmiddel op je balans voor 2000 euro. Elk jaar verlaag je de waarde van dit bedrijfsmiddel met 400 euro (1/5e) en boek je dat bedrag als kosten in je verlies en winstrekening.

Na 5 jaar is de waarde van het bedrijfsmiddel op je balans 0 en heb je 2000 euro als kosten in je verlies en winstrekening staan, verdeeld over 5 jaarlijkse posten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 april 2015, 23:53
ElineFotografie ElineFotografie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 3
Standaard Bedankt Erik

Bedankt voor je hulp Erik.
Ik heb zojuist mijn aangifte gedaan. Moet goed zijn gegaan.
Groeten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
btw aangifte, camera, inkomstenbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Benzinebonnen BTW boeken controller82 Administratie 2 18 juni 2013 18:22
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting / aangifte Tamara Belasting 3 15 april 2011 15:00
Wanneer aangifte inkomstenbelasting doen? Jens Administratie 1 27 januari 2010 08:55
Eerste keer BTW aangifte..wat vraagjes Allard88 Belasting 1 6 november 2008 21:13


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon