Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 november 2009, 17:34
Haan Haan is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2009
Berichten: 1
Standaard Fotografie rechten

Hopelijk dat iemand mij een beetje op weg kan helpen. Ik ga voor een reclame bureau een opdracht doen waarbij ik een aantal beelden moet aanleveren die gebruikt gaan worden in brochures. Alleen ik heb nog geen ervaring met dit soort opdrachtgevers. Ik heb een offerte opgesteld alleen ik blijf een beetje steken op de gebruiksrechten. Is het gewoonlijk om binnen je totaalprijs een eenmalige gebruiksrecht af te geven. Of moet je dit apart factureren naast de uren?

Alvast bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 november 2009, 20:17
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Fotografie rechten

Apart is duidelijker voor als ze een jaar later een 2e gebruiksrecht willen. Wel trouwens op 1 factuur met 1 factuurnummer en een totaalprijs, maar beide netjes apart noemen met de bijbehorende prijs.

Als het verder een brochure met niet al te grote oplage is wil ook wel eens 1e gebruiksrecht gratis geven en dat ze alleen betalen voor de uren. Een eerste gebruiksrecht is immers logisch omdat ze zonder het ergens voor te gebruiken niet eens gevraagd zouden hebben. Als het echter een grote oplage is of verschillende media reken ik wel gebruiksrecht. Dit ligt echter heel erg aan je tarief en visie over klantvriendelijkheid.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2009, 13:19
evertdoorn's schermafbeelding
evertdoorn evertdoorn is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 22 augustus 2008
Berichten: 77
Standaard Re: Fotografie rechten

Het is ook niet ongebruikelijk voor fotografen om bij werk voor reclamebureau's gewoon een vast dagtarief te berekenen, incl. rechten van gebruik dus. Vinden ze wel zo makkelijk. Werk je voor kleinere bureau's met kleinere klanten dan is het tarief vanzelfsprekend lager, ben je eenmaal doorgebroken tot de top en schiet je campagnes voor grote bureau's met internationale klanten, dan is je dagprijs skyhigh .
__________________
Http://www.evertdoorn.nl - voor professionele fotografie met mensen in de hoofdrol

Bekijk ook eens http://www.evertdoorn.nl/blog, www.weddingvision.nl en www.weddingvision.nl/blog
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 februari 2010, 11:41
baasje baasje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 januari 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Fotografie rechten

je maakt foto's voor een brochure. Dan zijn de rechten voor het gebruik in de brochure. Dit ga dan ook niet met een apart bedrag op de factuur zetten, dat zit erbij inbegrepen.

Als ze de foto's voor andere uitingen willen gebruiken, anders dan de eerste opdracht,moet daar opnieuw -voor hergebruik- voor gerekend worden.

Het auteursrecht is altijd van de fotograaf.

Als ze een buy out willen, dan moeten ze dokken. Dan willen ze een exclusief gebruiksrecht op jouw beeld. Het kan ook zijn dat ze een beperkte licentie willen. Dan moet je heel duidelijk omschrijving hoe en wat en hoe lang.

Let op: er wordt soms slordig omgegaan met foto's. Ook al maak jij die foto in opdracht, feit blijft dat hij alleen gebrukkt kan worden voor die opdracht. En daarna mag jij er mee doen wat je wilt. Hij is immers van jou.

Als je het niet goed afspraakt zie je na 10 jaar nog overal jouw beeld opduiken. En dat wil je niet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW Bijverdienste fotografie RB1 Belasting 2 26 juli 2009 18:19
Even voorstellen Johannes Vinke Fotografie Johannes Vinke Marktplaats 2 13 november 2008 11:53
Even voorstellen Evert Doorn Fotografie evertdoorn Marktplaats 6 23 augustus 2008 23:31
Even voorstellen Simone (Caes fotografie & design) simoon Marktplaats 8 11 april 2008 10:30
Bescherming vrouwelijke zelfstandigen moet worden verbeterd (Kennispunt Rechten, UU) NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 0 11 februari 2008 13:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon