Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 maart 2011, 14:05
Kersi Kersi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 4
Standaard Offerte of berekenen?

Ik ben bezig met mijn eerste offerte/voorstel voor de aanpak van een communicatieprobleem. Dit is op basis van een telefoongesprek van een half uur. Daarin heb ik toegezegd een voorstel op papier te zetten met mijn aanpak en mijn tijdsinvestering.

Ik merk nu dat ik te weinig informatie heb, en dat een half uur echt te kort is. Al heb ik wel een vrij goed beeld van wat ik denk dat er moet gebeuren (maar dat moet ik uiteraard nog wel bij hen toetsen en gaat uit van veel vooronderstellingen van mij), welke stappen gezet moeten worden en waarom. Dit heb ik in mijn pan uitgebreid benoemd. Vervolgens stel ik voor dat ik met de potentiële opdrachtgever bij elkaar kom om de communicatiedoelen en het gewenste imago te bepalen. Op basis daarvan ga ik dan een plan van aanpak maken.
De opdrachtgever wil graag weten wat het hem gaat kosten, uiteraard. Dat kan ik hem nog niet bij benadering zeggen. Ik kan wel mijn uurtarief doorgeven. Maar ik vraag me nu af of ik aan het voorstel dat ik nu doe ook al een kostenplaatje moet hangen.
Ik dacht eerst van wel. Maar nu denk ik dat het eigenlijk een uitgesteld acquisitiegesprek is. Het zou vreemd zijn daar geld voor te vragen.

Wat vinden jullie? Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik mijn volgende gesprek anders aan zou pakken.


Alvast bedankt voor de reacties,

Kersi
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 maart 2011, 00:33
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Als je nog enkele vragen hebt dan bel je de klant toch op en vraag je meer informatie? Het is voor jouw als voor hem prettiger als je een zo goed mogelijk voorstel op papier kunt zetten.

Ik vraag geen extra geld voor het maken van de offertes. De tijd die je daar aan besteed zit als het goed is al bij je uurtarief. Een offerte is een overzicht voor de klant wat jij gaat leveren en voor welke prijs. Wellicht zal een klant meerdere offertes aanvragen bij meerdere bedrijfen. Als die allemaal het maken van een offerte in rekening zouden brengen dan word dat voor een klant wel heel duur, en dan heeft hij nog niet eens wat .
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 maart 2011, 11:01
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Het ligt er een beetje aan hoe gedetailleerd je offerte is. Als je offerte een plan van aanpak bevat, dan vind ik dat je hiervoor best een bedrag in rekening mag brengen. Je bent dan immers echt bezig voor de klant. Dit zet ik dan op de eerste factuur erbij (als de opdracht doorgaat dus).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 maart 2011, 11:15
Kersi Kersi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 4
Standaard

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb blijkbaar last van koudwatervrees (ben nog een hele prille starter) en wil het graag heel goed doen. Wat ik nu ga doen is een voorstel sturen over hoe ik het proces globaal zou aanpakken. Met als eerste stap een uitgebreid gesprek waarin alle openstaande vragen aan bod komen. Hier reken ik niets voor, het is wat mij betreft onderdeel van de acquisitie.

Op basis van dat gesprek maak ik een gedetailleerd plan van aanpak en een extern communicatieplan. Dit zal een uitgebreid inhoudelijk stuk zijn. Ik ga dan echt voor hen aan de slag en daarom maak ik daar wel een offerte voor. De vervolgstappen (uitvoering en implementatie) kan ik pas begroten als het plan duidelijk en akkoord is.

Bedankt voor jullie input. Hoewel ik eigenlijk wel wist wat ik moet doen, zag ik even door de bomen het bos niet meer. Voor de eerste keer een financieel plaatje aan je diensten hangen vind ik best lastig.

Bedankt, Kersi
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 maart 2011, 12:02
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hej Kersi,
kijk uit met het maken/indienen van een uitgebreid plan vóórdat je een getekende overeenkomst hebt.

Ik heb namelijk al meerdere malen gehoord dat de (potentiële) opdrachtgever met dat plan in de hand een andere (goedkopere?) uitvoerder inhuurde.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
communicatie, offerte


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Offerte opgesteld, en klant laat werkzaamheden uitvoeren door 'maatje' vanzutphen Omgaan met opdrachtgevers 20 23 augustus 2010 09:13
Hantering spoedtarief in Voorwaarden Nouks Omgaan met opdrachtgevers 22 15 september 2009 15:30
Betalingsvoorwaarden in offerte? Essi Omgaan met opdrachtgevers 13 28 juni 2007 17:06
Offerte anke Omgaan met opdrachtgevers 16 23 juni 2007 16:09
Lange reistijd naar opdrachtgever: wat en hoe te berekenen? Black Knight Al die andere praktische dingen 9 21 juni 2007 16:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon