Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 april 2011, 13:25
Gabrielle Gabrielle is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Berichten: 3
Standaard Wat reken je als tekstschrijver tot de declarabele uren?

Welke uren worden door een tekstschrijver als declarabel bestempeld en dus ook naar de klant doorberekend?

Zijn alleen de uren die je aan het schrijven besteedt declarabel of ook bijvoobeeld een briefing, onderzoek inzake het onderwerp waarover geschreven gaat worden?

Gabrielle
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 april 2011, 13:12
Kersi Kersi is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Berichten: 4
Standaard

Dag Gabrielle,

Ik ben zelf ook nog beginnend communicatieadviseur / redacteur en worstel met hetzelfde type vragen elke keer als ik een offerte uit ga brengen. Maar ik zou zeggen dat niet alleen het daadwerkelijke schrijven maar ook het uitzoeken, inlezen, verdiepen in het onderwerp tot de declarabele uren behoort. Je bent dan wel aan de slag voor de opdrachtgever. Ik zou dit in de berekening van de offerte meenemen.

Wat betreft de briefing twijfel ik een beetje of dat declarabel is. Een beetje afhankelijk van het type opdracht en de voorinformatie die je wel of niet hebt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, succes

Kersi
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 april 2011, 13:19
Gabrielle Gabrielle is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Berichten: 3
Standaard

Dank Kersi, ik hoop dat er nog mensen reageren zodat ik misschien een gulden middenweg kan kiezen. Je hoort ook vaak dat mensen kiezen voor een projectprijs en 'onderzoek-uren' e.d. daarin opnemen.

Succes met je bedrijf!!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 april 2011, 23:08
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Ik laat het ook van de omstandigheden afhangen. Sommige klanten werken graag met een uurtarief en anderen vragen hoeveel het in totaal gaat kosten. Voor journalistieke artikelen reken ik meestal een woordtarief. Voor brochures komt het vaak neer op een totaalbedrag. En er zijn ook klanten bij wie ik op uurbasis factureer. Het maakt mij niet zoveel uit, na een paar jaar weet ik inmiddels wel wat ik ongeveer voor een opdracht wil rekenen. Ik ga er dus flexibel mee om.
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 april 2011, 08:18
Gabrielle Gabrielle is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Berichten: 3
Standaard Al doende leert men

Dank je wel. Ik heb nu een indruk en het is dus een beetje afhankelijk van de opdracht. Het is een proces ...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Uren meerekenen als ik wacht terwijl de computer langdurig aan het werk is? MrMartinH Administratie 18 5 augustus 2011 12:35
VAR aanvragen of in loondienst blijven? Maria72 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 8 september 2010 22:45
Wat als ik onder een bus kom? Daniella Al die andere praktische dingen 4 3 maart 2010 23:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon