Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 december 2011, 21:00
Wassink Solutions's schermafbeelding
Wassink Solutions Wassink Solutions is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 6
Standaard Wat is een redelijk betalingstermijn?

Beste mede-ondernemers,

Ik ben een startende freelance ontwikkelaar en heb kans dat ik mijn eerste opdracht binnen ga halen. Nu staat er in de voorwaarden een betalingstermijn van 45 dagen. Is dat gebruikelijk? Kan ik hier nog over in discussie gaan? Ik zou zelf zeggen dat 30 dagen echt de max zou zijn.

Ik hoor graag van jullie!
__________________
Marthijn Wassink
(MCAD)Microsoft Certified Application Developer
(.NET / SharePoint)

Wassink Solutions
m 06-24563053
e info@wassinksolutions.nl
http://www.wassinksolutions.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 december 2011, 22:02
MargreethMedia MargreethMedia is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 juni 2010
Berichten: 83
Standaard

Mnouja, ik zou beginnen met te zeggen dat JIJ de betalingsvoorwaarden opstelt, niet zij. Daarnaast is 30 dagen de wettelijke betalingstermijn, die geldt tenzij anders overeengekomen. Bijvoorbeeld als je instemt met hun voorwaarden.

Ik zelf word graag binnen 14 dagen betaald, maar goed, ik ga er niet over liggen huilen als dat niet lukt. Het staat op mijn factuur als aanmoediging, pas na 30 dagen trek ik aan de bel.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 december 2011, 22:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Betalingstermijnen zijn een hoofdbreker voor een heleboel freelancers. Het enige wat je kunt doen is niet direct opgeven en in eerste instantie vasthouden aan je eigen betaaltermijn. Daarbij mag je best onder de aandacht brengen dat de financiering van een grote onderneming anders werkt als dat van een zzp-er, een andere goede vergelijking is uitzendbureau's die accepteren ook niet langer dan 2 weken betaaltermijn.

Persoonlijk hou ik standaard 14 dagen aan voor mijn diensten en moet af en toe inschikken naar 30 dagen. In de meeste gevallen is er begrip dat een langere termijn voor een zzp-er lastig is, eigenlijk heb ik nog niet meegemaakt dat het langer werd dan 30 dagen. Maar dat komt deels ook door de branches waarin ik werk.

Je kunt overwegen om verschillende tarieven aan te bieden. Dus bij een termijn langer dan 30 dagen 2,50 per uur extra vragen, vaak word er dan geprotesteerd voor het grote tariefsverschil (bij full time werk is het 100 euro per week extra..)

Het belangrijkste blijft het nadrukkelijk aan de orde stellen van je gewenste betaaltermijn in het gesprek en het niet alleen in de offerte vermelden.

En uiteindelijk is het gewoon het prettigst als je niet afhankelijk bent voor je levensonderhoud van de betaling van de factuur van deze maand.. Kortom bouw aan een buffer dan is het niet zo'n ramp als een klant pas na 45 dagen wil betalen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 december 2011, 23:30
Wassink Solutions's schermafbeelding
Wassink Solutions Wassink Solutions is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 6
Standaard

Dank voor jullie reacties! Hier heb ik echt wat aan. Ik ga voorstellen het termijn naar 30 dagen te zetten. Mocht hij daar niet mee eens zijn dan kan ik Roel zijn tip volgen door 2,50 per uur meer te vragen.
__________________
Marthijn Wassink
(MCAD)Microsoft Certified Application Developer
(.NET / SharePoint)

Wassink Solutions
m 06-24563053
e info@wassinksolutions.nl
http://www.wassinksolutions.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 december 2011, 14:52
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Veel succes!
In de branch waar jij (en ik) zit is 2,5 euro per uur iets waar de meeste tussenpartijen niet mee in stemmen.
En dan is de keuze wel of geen opdracht (of wie het beste bluft).
Als je ruimte hebt, kun je je die luxe veroorloven ander trek je aan het kortste eind.
Ik heb in mijn algemene voorwaarden staan dat de termijn 15 dagen is. De praktijk is dat die opgerekt wordt naar 30 dagen, dat is mijn onderhandelingsruimte.
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 december 2011, 13:19
Peter O. Peter O. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2007
Berichten: 11
Standaard

Onder het motto 'meer vliegen met stroop dan met azijn vangen' zou ik van 45 dagen geen probleem maken. Als je financieel echt omhoog zit, kun je je contactpersoon bij de opdrachtgever vriendelijk vragen of het mogelijk is dat ze (een deel) eerder betalen.

Ik heb gezorgd voor een buffer zodat ik het altijd wel even kan uitzingen. Sommige van mijn opdrachtgevers betalen pas na 60 dagen. Ik vind het prima. Als ze maar betalen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingstermijn

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een eigen service dienst beginnen. siemper Freelancepraktijk starten 13 25 maart 2010 20:01
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50
Huisstijl ontwikkeling voor een casestudy Dirk L Marktplaats 10 17 maart 2008 19:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon