Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juli 2007, 13:55
Kauff IT Kauff IT is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 4
Angry Ervaring met Corso

Hallo,

Ik kom net kijken in Freelance land.
Ik heb een opdracht gekregen bij een bedrijf, die wil mij via Corso inhuren.
Nu probeert Corso in elk gesprek meer geld te krijgen.
Eerst om in aanmerking te komen voor werk na deze opdracht en nu weer voor uitbetalings termijnen.
Ik heb al E2,_ toegezegd. Nu om binnen 30 dagen betaald te krijgen na indienen factuur wil hij ,50ct extra, binnen 14 dagen 1,50 extra.

Elk gesprek probeerd hij maar meer en meer te krijgen, ik vind dit erg vervelend, op de site staat dat het standaard 30 dagen duurt. Nu zegt hij dat dit zojuist veranderd is. Ik vind de verhouding nu al scheef en ik werk nog niet eens via hun.
Wie heeft nog meer ervaringen met Corso?

Ook gaan zij mij een contract opsturen, incl concurrentiebeding. Maar daaar ben ik het ook niet mee eens. Waar kan ik heen voor advies voor contract inhoudelijke zaken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juli 2007, 14:52
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Ervaring met Corso

Hoi,

Mijn eerste gedachte is.. niet mee in zee gaan! Het gaat hen duidelijk om geld en niet om een prettige samenwerking.
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 juli 2007, 20:33
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ervaring met Corso

Ik heb even op de site van Corso gekeken. Werken als freelancer met onderneming is de enige mogelijkheid om als echte freelancer voor deze club te werken. In de rol als freelancer met onderneming moet je richting Corso 4x per jaar kunnen bewijzen dat je als ondernemer aangemerkt wordt door de belastingdienst. De andere vormen (zoals freelancers zonder onderneming) komen neer op arbeidsverhoudingen op basis van arbeidscontracten en detachering.

Zoals zo vaak op dit forum aangegeven: echte freelancers moeten zelf ondernemen: zelf reclame maken, acquisitie plegen, opdrachten binnenslepen, een boekhouder inhuren en een plan maken om te overleven.

Bij bemiddelingsbureaus of opdrachtgevers die meer willen dan alleen een opdracht bij je plaatsen (lees: met regels, voorwaarden, provisies, aanvullende diensten en afdrachten komen) staat de relatie klant-leverancier onder druk. Je besteed namelijk het belangrijkste element van freelancen uit (vrijheid, acquisitie, marketing). Iedereen die als freelancer een dergelijke constructie overweegt, zou zich achter de oren moeten krabben: ben ik wel een echte freelancer ?

Tot slot: Corso is gewoon een detacheerder en dus geen opdrachtgever. Als ze zo moeilijk doen over de centjes is het de vraag of ze werkelijk zo groot zijn als ze zeggen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 juli 2007, 21:16
Kauff IT Kauff IT is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Ervaring met Corso

Sofie en Erix,

Bedankt voor jullie reactie.
Zoals ik jullie reactie lees is dit geen normale gang van zaken.
Ik zal even moeten kijken wat ik hiermee doe en tot in hoeverre ik invloed kan hebben op het beleid van de uiteindelijke opdrachtgever die de klus voor mij heeft. Zoals ik het ook verder lees binnen dit forum is twee maanden wachten op geld niet ongewoon.
Wel wennen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 juli 2007, 10:31
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Ervaring met Corso

De klant heeft je gevraagd en Corso wordt er tussen geplaatst?

Ook Corso heeft hier het belang om iemand te plaatsen, zeker als de klant zelf met jou aan komt hebben zij 0 kosten aan acquisitie e.d.. Ik werk ook veel via detacheringsbureaus en mijn ervaring is dat ze inderdaad vaak proberen om hun marge te vergroten. Als je aangeeft het dan te willen laten schieten kan ineens veel meer.

Als je met deze opdrachtgever in zee wil zou ik mijn eisen neerleggen bij Corso en gewoon mijn poot stijf houden. Ze verdienen al geld met niets doen. Zoals ik het begrijp neem je zelfs je eigen klant mee.

Wat houd het concurrentiebeding in?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 juli 2007, 18:20
Kauff IT Kauff IT is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Ervaring met Corso

Het concurrentiebeding houd in dat ik niet binnen 6 maanden voor dezelfde werkgever mag werken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 juli 2007, 12:30
ma2712 ma2712 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 juni 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Ervaring met Corso

Zo een beding lijkt me wel redelijk als een bedrijf je plaatst bij een van haar "eigen" relaties.
Breng je zelf al een opdrachtgever mee dan zou ik niet weten waarom daar de beperking naar jou toe, van 6 maanden, opgelegd zou moeten worden ...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 september 2007, 21:44
freelanceIT freelanceIT is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 1
Standaard Re: Ervaring met Corso

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ma2712 Bekijk bericht
Zo een beding lijkt me wel redelijk als een bedrijf je plaatst bij een van haar "eigen" relaties.
Breng je zelf al een opdrachtgever mee dan zou ik niet weten waarom daar de beperking naar jou toe, van 6 maanden, opgelegd zou moeten worden ...
Hier ben ik helemaal mee eens. Ik heb ook slechte ervaringen met Corso.
Ze proberen op allerlei manieren meer geld te krijgen. Daarnaast proberen ze je
een concurrentiebeding te laten tekenen ook al heb je de klant zelf aangebracht. Je moet nooit zo'n beding ondertekenen, want ze proberen op allerlei manieren weer, je raadt het al geld uit te halen. Ze doen helemaal niets, het enige is hun hand ophouden.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 juli 2008, 15:36
Reggie Reggie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 3
Standaard Re: Ervaring met Corso

Even voor de duidelijkheid: ik ben ook een ontzettende newbe, moet nog veel leren en heb nog weinig ervaring als freelancer... Maar misschien dat jullie toch wat aan mijn post hebben...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Retulis Bekijk bericht
De klant heeft je gevraagd en Corso wordt er tussen geplaatst?
Ik heb hetzelfde. Grote bedrijven (1.000 en meer werknemers) werken niet graag met "eenlingen" en zetten er daarom een administratiekantoor tussen. Corso "verdient" in mijn geval 1 euro per uur (die ik mijn klant laat betalen, aangezien ZIJ willen dat alles via Corso loopt) en heeft wat administratieve taken te vervullen.

Wat ik wel raar vind is dat Corso mij ook vraagt (of zelfs "verplicht") om iedere 3 maanden bewijs (accountantsverklaring of kopie bankafschriften) af te geven om aan te tonen dat ik mijn belastingen (IB en OB) betaal. Dit terwijl ik een VAR-WUO heb overlegd... Ik maak er verder niet zo'n punt van, maar toch...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kauff IT Bekijk bericht
Het concurrentiebeding houd in dat ik niet binnen 6 maanden voor dezelfde werkgever mag werken.
Het concurrentiebeding in mijn contract met Corso is dat ik binnen 6 maanden na afloop van mijn contract niet met hun opdrachtgever "A" (die dus per se wil dat Corso tussen mij en hen in staat) en de klant van de opdrachtgever "B" (het bedrijf waar ik uiteindelijk de opdracht uitvoer is weer een DERDE partij... om 't simpel te houden ).

Dat is voor mij geen probleem, want als ik na deze opdracht weer voor "A" wil gaan werken, zullen zij toch Corso er weer tussen plaatsen en als ik met de opdracht bij "B" klaar ben, denk ik dat ik al snel 6mnd ergens anders werk voordat ik uberhaupt weer bij "B" terecht kom...

Al met al een "gemengd gevoel" dus over Corso (en de manier waarop de belastingdienst dit soort constructies bestempeld ivm de VAR). Verder is mijn contactpersoon bij Corso wel erg behulpzaam als ik vragen heb over de contracten, belastingen, etc etc...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 juli 2008, 14:17
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 117
Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse
Standaard Re: Ervaring met Corso

Ik zou het anders aanpakken.
Ik zou aan de opdrachtgever vragen hoeveel waarde zij hechten aan Corso. Mag het ook een ander zijn??
Indien zij aangeven dat zij er een groot bedrijf tussen willen hebben, dan moet je vragen of het ook een ander mag zijn.
Ik zou gewoon vertellen dat je graag voor hun werkt, maar dat jij er met Corso niet uitkomt omdat zij je een arm uitdraaien en dat jij je daarbij niet prettig voelt.
Indien de opdrachtgever aangeeft dat een andere bedrijf ook mogelijk is, dan is een belletje naar een accountmanager van een bekende detacheerder zo gemaakt. Wellicht dat je er daar wel makkelijk mee uitkomt.
Jij je opdracht, hij een ingang bij een mogelijk nieuwe opdrachtgever en in de tussentijd een bescheiden marge voor hem. Drie mensen blij, eentje minder blij (Corso).

Onthoud wel dat JIJ ondernemer bent en geen volgzame werknemer die overal ja en amen tegen moet zeggen.

Dennis
__________________
====================
www.civitec.nl
Adviseur binnen de Buitenruimte
====================
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding, intermediairs

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ervaring met Office 2007? René ICT 15 3 juli 2007 20:18
wie heeft ervaring met venture capitalists? erix Al die andere praktische dingen 2 9 mei 2007 00:33
Ervaring met intermediairs (AS) één Marketing en acquisitie 0 23 maart 2006 13:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon