Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 februari 2012, 15:41
Robin Appure Robin Appure is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 augustus 2011
Berichten: 2
Standaard Ondernemersaangifte inkomstenbelasting vof en bijbaan

Beste Lancelotters,

Ik zit hem al een maand lang te stressen, ik ben student heb in 2011 twee bijbanen gehad waarvan ik er nu nog steeds 1 uitoefen. Tevens heb ik in de zomer van 2011 een VOF opgericht samen met een mede student.. nu krijg ik een inkomstenbelasting brief voor ondernemers.. ik moet dus via die inlogpagina aangifte doen. Klopt dit dat dat nog niet kan? En kan ik in deze aangifte ook particuliere baantjes kwijt? Volgens mijn jaaropgaves van beide bijbanen kan ik totaal 340 euro terug krijgen.. met me VOF heb ik maar 2200 (totaal) verdient. Dit staat nog steeds op onze zakelijke rekening.. we moeten dit dus nog 50/50 delen etc. Omzetbelastingen zijn er al af..

Ik doe me boekhouding gewoon in excel, heb een tab met alle opdrachten en facturen.. en een tabje met te betalen omzetbelasting per kwartaal etc en alles netjes in een map.. is dit voldoende? Moet ik ook zo een ingewikkelde balans maken etc..

Schijnt dat die inkomstenbelasting voor ondernemers niet zo heeeel makkelijk is namelijk.. en heb ook nog een studielening van de IBgroep 250 euro per maand moet dit er ook in verwerkt worden?

alvast heel erg bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 februari 2012, 18:22
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robin Appure Bekijk bericht
Beste Lancelotters,

Ik zit hem al een maand lang te stressen, ik ben student heb in 2011 twee bijbanen gehad waarvan ik er nu nog steeds 1 uitoefen. Tevens heb ik in de zomer van 2011 een VOF opgericht samen met een mede student.. nu krijg ik een inkomstenbelasting brief voor ondernemers.. ik moet dus via die inlogpagina aangifte doen. Klopt dit dat dat nog niet kan?
Ja, dat klopt. De aangifte zal naar verwachting medio februari pas beschikbaar zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robin Appure Bekijk bericht
En kan ik in deze aangifte ook particuliere baantjes kwijt?
Ja, ook inkomsten uit loondienst kun je in de aangifte opnemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robin Appure Bekijk bericht
Ik doe me boekhouding gewoon in excel, heb een tab met alle opdrachten en facturen.. en een tabje met te betalen omzetbelasting per kwartaal etc en alles netjes in een map.. is dit voldoende? Moet ik ook zo een ingewikkelde balans maken etc..
Ja, voor de ondernemersaangifte moet je een balans en verlies&Winst rekening invullen in de aangifte.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robin Appure Bekijk bericht
Schijnt dat die inkomstenbelasting voor ondernemers niet zo heeeel makkelijk is namelijk.. en heb ook nog een studielening van de IBgroep 250 euro per maand moet dit er ook in verwerkt worden?
Dat valt wel mee, als je alle cijfers netjes op een rijtje hebt.
Studielening hoef je niet op te geven.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 februari 2012, 23:58
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als je maar zo'n kleine onderneming hebt is die zakelijke aangifte ook wel te doen hoor.

Even een aandachtspunten:
1. Je moet deze ondernemersaangifte invullen, anders heb je niet aan de aangifte plicht voldaan
2. Ook de bijbaantjes moeten meegenomen in deze aangfite, je kunt die niet alvast apart doen.
maar 3. Je bent NIET verplicht Winst uit onderneming aan te geven, hiervoor je de balans en winst en verliesrekening nodig.

Wat wil je met die VOF is dit een duurzame onderneming in de zin dat jullie dit na je studie willen laten groeien of is het een studenten onderneming die je instaat stelt wat bij te verdienen en gaan jullie na je studie ieder zijn eigen weg ofwel als ondernemer danwel carriere maken als werknemer..
Daarnaast is van belang hoeveel uur jullie de komende tijd in de onderneming gaan stoppen (haal je het urencriterium of niet) en wat zijn de winstverwachtingen voor de komende jaren.

dat zal helpen in de vraag beantwoorden of je nu winst uit onderneming moet gaan aangeven of kunnen volstaan (vrijwillig) er een Inkomsten uit overig werk aangifte van te maken omdat de onderneming puur dient voor bijverdiensten tijdens de studie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Getrouwd en VOF: samen of apart aangifte inkomstenbelasting doen kiwigold Belasting 11 5 juli 2011 16:31
Nieuwe VOF: wel of geen licentieovereenkomst? Susanna Al die andere praktische dingen 5 16 juni 2011 13:23
Muziekinstrument boeken op eenmanszaak, vof of aangifte inkomstenbelasting simondegrootpuntnl Administratie 6 25 april 2010 14:22
Studiefinanciering, bijbaan & eenmanszaak km88 Belasting 1 22 december 2009 00:12
BV's vormen VOF: VAR voor VOF of BV nodig? Richardw Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 29 februari 2008 18:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon