Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #31  
Oud 6 april 2006, 10:22
katsarchitecten's schermafbeelding
katsarchitecten katsarchitecten is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 31
Standaard Re: Betalingsherinnering

@ JP

Ik heb mij niet ingeschreven omdat dat voor mijn beropesgroep niet per se hoeft. Nadelen kan ik niet noemen, maar voordelen ook (nog) niet. Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de KvK voor mij kan betekenen. En vooral waarvoor het op dit moment voor mij n uttig kan zijn. J, moet ik gewoon even uitzoeken.....
Met citaat reageren
  #32  
Oud 20 juli 2006, 22:02
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Betalingsherinnering

Ik werk regelmatig samen met een trainer die trainingen telefonisch incasseren geeft (dit zijn trainingen voor de mensen die binnen grote bedrijven openstaande facturen nabellen).

Hij vertelde mij het volgende:
  • de gemiddelde betalingstermijn in Nederland is 42 dagen;
  • hoe zuidelijker het land, hoe langer de betalingstermijn (Spanjaarden doen er dus nog langer over om te betalen, de Denen betalen weer sneller dan Nederlanders).
  • van alle herinneringen en aanmaningen die verstuurd worden, wordt het merendeel ongeopend weggegooid. Slechts 10% (!) van de herinneringen en aanmaningen die verstuurd worden, worden betaald.
Zijn advies is daarom: altijd bellen! Geen herinneringen of aanmaningen versturen, maar bellen. Vraag naar de afdeling of persoon die erover gaat. Zeg wie je bent, dat je over een factuur belt (eventueel factuurnummer vermelden), zeg dat deze nog steeds openstaat en vraag wanneer die betaald gaat worden. En dan een stilte laten vallen.

Vaak zal men aangeven wanneer de factuur betaald wordt. De meeste mensen vinden het vervelend als ze hiervoor gebeld worden en zullen gaan betalen. Probeer in ieder geval een concrete afspraak te maken: dan en dan staat het op de rekening. Wanneer je algemene voorwaarden hebt, kun je daar tijdens je telefoongesprek ook op wijzen. Vandaar dat hij ook adviseert algemene voorwaarden te gebruiken.

De gemiddelde betalingstermijn van mijn opdrachtgevers is 19 dagen. Ben dus zeer tevreden (zeker als je het gemiddelde ziet). Op miin facturen heb ik 14 dagen staan. Een aantal opdrachtgevers betaalt altijd binnen een paar dagen en het merendeel betaalt nog dezelfde maand. Met 1 opdrachtgever heb ik een inkoopcontract afgesloten. We hanteren daardoor zijn betalingstermijn (30 dagen). Ik heb 1x een opdrachtgever gebeld toen er na anderhalve maand nog niet betaald was. Binnen een week stond het toen op mijn rekening. Kortom, ik heb goede ervaringen met het betalingsgedrag van mijn opdrachtgevers.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon