Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 maart 2011, 19:00
Appelblauwzeegroen Appelblauwzeegroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 november 2006
Berichten: 5
Standaard Wat kan ik doen met schending van mijn auteursrecht?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik heb het internet al afgespeurd, maar niet een bevredigend antwoord kunnen vinden.

Ik heb in opdracht een magazine ontworpen naar stijl van een bestaand tv-programma en daar ongeveer om de 2-3 maanden een nummer voor opgemaakt. Het laatste nummer kon ik wegens omstandigheden niet maken en is in goed overleg opgemaakt door een ander bureau. Nu zag ik in de winkel weer een nieuw nummer liggen en blijkt dat er alweer twee nieuwe nummers zijn gemaakt buiten mijn weten om.

Ik heb toendertijd in goed overleg alle bestanden op een harde schijf gezet. Deze bestanden zijn nu gebruikt om de nieuwe nummers te maken, sommige pagina's zijn 1 op 1 gekopieëerd.

Mijn opdrachtgever heeft mijn naam niet in het colofon genoemd, mij niet op de hoogte gesteld dat de opdracht naar een ander is gegaan en heeft ook niet mijn toestemming gevraagd om mijn bestanden te mogen gebruiken.

Ik heb algemene voorwaarden, waarin ook staat dat alle bestanden mijn eigendom blijven.

Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik hem een factuur sturen voor het overdragen van mijn auteursrecht? Zo ja, wat kan ik berekenen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 maart 2011, 19:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als je in opdracht een magazine ontwerpt, dan is het toch normaal dat de opdrachtgever daarvan meerdere edities uitbrengt?

Welke gebruiksrecht heb je precies verleend?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 maart 2011, 20:21
Appelblauwzeegroen Appelblauwzeegroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 november 2006
Berichten: 5
Standaard

Uiteraard is dat normaal. Alleen was ik degene die de opmaak verzorgde. Oftewel, ik heb het eerste nummer ontworpen en daarna de volgende nummers opgemaakt. En ik kreeg per nummer betaald. Nu heeft mijn opdrachtgever al mijn bestanden aan een ander buro gegeven en die vanaf nu de opmaak laten doen. Dit zonder met mij te overleggen of zelfs maar mede te delen. Volgens mijn voorwaarden én de algemene auteurswet mag hij niet zomaar mijn ontwerp en bestanden gebruiken en aanpassen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 maart 2011, 21:12
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat kunnen we pas beoordelen nadat je hebt verteld welk gebruiksrecht je precies hebt verleend.

Want hij mag er iets mee, zoveel is duidelijk. Maar wat precies en waarom?
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 maart 2011, 21:23
Appelblauwzeegroen Appelblauwzeegroen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 november 2006
Berichten: 5
Standaard

Ah, ik begrijp nu pas je vraag, sorry. Ik heb geen gebruiksrecht verleend, ik heb de bestanden voor dat moment op zijn externe harde schijf gezet omdat ik met zwangerschapsverlof ging en er dus 1 nummer door iemand anders gemaakt zou gaan worden. Dit zijn we mondeling overeengekomen. Het was niet de bedoeling dat hij daarmee de complete opdracht bij een ander zou plaatsen. Er was trouwens verder nog geen planning voor het nieuwe (2011) jaar, dus daar hebben we het toen niet expliciet over gehad.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 maart 2011, 22:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Appelblauwzeegroen Bekijk bericht
Ik heb geen gebruiksrecht verleend
Als je niets over het gebruiksrecht hebt afgesproken, dan is dacht ik de gebruikelijke juridische uitleg dat de opdrachtgever er datgene mee mag doen wat hij redelijkerwijs mocht verwachten op basis van de situatie rond de opdrachtverlening en levering. Bij een tijdschrift lijkt het mij redelijk dat de opdrachtgever er meerdere edities van maakt.

Daarvoor is geen voorwaarde dat hij jou werk blijft verschaffen. Dat je het werk kwijt bent is heel vervelend, maar volgens mij kun je in dit geval auteursrechtelijk niet zoveel doen (maar IANAL).
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 maart 2011, 10:23
WalterBrokx WalterBrokx is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2010
Berichten: 71
Weblogartikelen: 1
Standaard

Heb je al gesproken met de opdrachtgever?
Dan kun je vragen hoe het zit: je had immers afgesproken dat 1 editie door een ander gedaan zou worden, maar nu blijkt dat er meerdere edities gemaakt zijn.
Dan weet je gelijk hoe de opdrachtgever er tegen aan kijkt.
__________________
BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo - Nog Beter Communiceren met Film
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 maart 2011, 08:46
Sabra's schermafbeelding
Sabra Sabra is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 23
Standaard

Ik hoop voor je dat je inmiddels al wat meer weet. Volgens mij moet jouw opdrachtgever in ieder geval jouw naam vermelden wanneer hij bestanden gebruikt die van jou zijn. Maar of dit wettelijk verplicht is weet ik niet. Persoonlijk denk ik dat je niet erg sterk staat met een mondelinge afspraak. Daarom zou ik zoals al eerder voorgesteld, ook even met de opdrachtgever bellen om te vragen waarom dit zo gaat.
__________________
Dots Connected .:. Digitaal Creatief
www.dotsconnected.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrechtschending


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verblijfs- en reiskosten voor cursussen/trainingen op te voeren als bedrijfskosten? Grover Belasting 17 11 november 2010 10:39
Inkomstenbelasting Wat te doen met 25% restant btw op brandstof? JosH Belasting 1 12 oktober 2009 02:05
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Twijfels over fiscale zaken: wat te doen met BTW en VAR? Sandra Schoppers Freelancepraktijk starten 4 19 juli 2007 09:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon