Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 mei 2011, 07:51
Wim Eshuis Wim Eshuis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2011
Berichten: 3
Standaard Tussenbureau betaalt slecht: kan ik om het relatiebeding heen?

Beste mede ondernemers,

Sinds 2008 werk ik via een tussenbureau voor en opdrachtgever. Nu is er een breuk ontstaan doordat het tussenbureau zich niet aan de betalingsverplichtingen heeft gehouden. In gewoon Nederlands: ze betaalde niet, te laat of slechts een deel. Voor het missende deel speel ik het nu (helaas) inmiddels hard.
De opdrachtgever huurt om de zoveel maanden mij en een andere man via dat tussenbureau in. Bij de volgende keer zal ik zeer waarschijnlijk niet meer via dat bureau kunnen werken terwijl de klant (opdrachtgever) specifiek mij wil. U kent de bekende er mag een jaar geen zaken gedaan worden clausule die ook hier in het contract staat. Mijn vraag is, wat kan en mag ik nu nog ondernemen richting deze klant?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 mei 2011, 08:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

In principe blijft het relatiebeding gewoon bestaan, het is niet zo dat dat automatisch vervalt omdat het tussenburo slecht betaalt.

Je zult daar afspraken over moeten maken met dat buro of via de rechter afdwingen dat het relatie beding komt te vervallen als onderdeel van de betalingsregeling van het resterende bedrag.

Een andere oplossing kan zijn dat je de volgende keer dat de klant je inhuurt. Dat jij rechtstreeks factureert aan de klant en dat je het provisie deel van het tussenburo dan zelf uitbetaald, dat moet je wel vooraf goed regelen. Als je het zo doet zorg dan dat je gelijk in die overeenkomst zet dat je dat alleen nog moet doen voor de periode om het jaar van het relatiebeding vol te maken.

Je kunt ook zelf als onderdeel van de betalingsregeling af te spreken dat het relatiebeding vervalt. Bijv door te zeggen ik laat de wettelijke rente waar ik recht op heb vervallen als jij (schriftelijk) afziet van je concurrentiebeding. En eventueel de klant ook het tussenburo onder druk laten zetten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 mei 2011, 10:07
Wim Eshuis Wim Eshuis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2011
Berichten: 3
Standaard

Beste Roel,

Bedankt voor de twee mogelijkheden. Ik zal ze eens gaan onderzoeken.

Wim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 mei 2011, 10:33
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Ik vraag me af: hoe sterk is een relatiebeding überhaupt?
Kijk, ik begrijp dat je geen acquisitie doet naar een relatie gedurende die periode, dat vind ik ook heel fair. Echter is het met veel freelancers vaak zo dat het de klant specifiek om een persoon gaat, en niet om het logo op het visitekaartje zeg maar. De klant heeft goede ervaringen met die persoon en wil dat graag continueren.

Als een klant nu op eigen initiatief contact met je opneemt, geldt het relatiebeding dan nog steeds? Is daar misschien iets van jurisprudentie over?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 mei 2011, 10:47
Wim Eshuis Wim Eshuis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 mei 2011
Berichten: 3
Standaard

Beste Gerb,

Helaas werken tussenbureau's met concurrentiebeding twee kanten op. Ook de opdrachtgever mag een jaar lang mij niet contacten of inhuren. Ik bof nog want ik mag wel andere soortgelijke bedrijven benaderen. Er zijn ook concurrentiebedingen die gelden voor de klant, alle andere bedrijven in dezelfde sector en de klanten van de klant. Dat is helemaal van de zotte.

Wim
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 mei 2011, 12:48
Jean-Paul Jean-Paul is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2007
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Eshuis Bekijk bericht
Ik bof nog want ik mag wel andere soortgelijke bedrijven benaderen. Er zijn ook concurrentiebedingen die gelden voor de klant, alle andere bedrijven in dezelfde sector en de klanten van de klant.
Dat soort relatiebedingen teken ik gewoon niet, dan maar geen opdracht en in de praktijk blijkt vaak dat het tussenbureau akkoord gaat met mijn aanpassingen.
Dus hooguit een relatiebeding dat zich uitstrekt tot een opdrachtgever en geen cm verder.
__________________
Didago IT Consultancy
www.didago.nl

"Connecting People and Systems using Microsoft Technology"
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is intuïtie (en kan je het trainen?) Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 35 21 november 2008 23:08


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon