Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 november 2011, 14:26
Perladevoogd Perladevoogd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 november 2011
Berichten: 2
Standaard Hoeveel uur besteden aan het schrijven van een webtekst?

De eerste opdracht aangeboden gekregen voor het schrijven van een webtekst. Het bedrijf wil vooraf weten hoeveel het gaat kosten. Ik heb echter nog geen idee hoeveel uur ik eraan moet besteden. Eerlijk gezegd had ik een uurtarief in mijn hoofd, maar hoeveel uur het uiteindelijk gaat worden is voor mij een vraag. Kan iemand mij hierover informeren?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 november 2011, 15:20
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ik ben geen tekstschrijver, maar worden teksten niet berekend per woord?
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 november 2011, 15:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Vertalingen ja, maar een "tekst" zover ik weet niet ..
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 november 2011, 16:56
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Het schrijven van teksten wordt meestal per uur berekend omdat er vaak (veel) research achter kan zitten.

Daarom kun je ook niet zomaar zeggen hoeveel uur het schrijven van een tekst kost. Hieronder een rijtje van zaken die een rol spelen bij het bepalen van de tijd die het kost om een effectieve tekst te schrijven:

- Is het een moeilijk of makkelijk onderwerp?
- Krijg je alle informatie aangeleverd door de opdrachtgever of moet je er zelf achteraan, bijvoorbeeld door interviews te houden of te zoeken naar achtergrondinformatie?
- Moet je een moeilijke materie in makkelijk Nederlands schrijven voor leken (bijvoorbeeld juridische teksten)?
- Voor een webtekst gelden andere regels dan voor een papieren tekst. Dus is de vraag bijvoorbeeld of je een bestaande tekst moet herschrijven voor het web.
- Herschrijven van een tekst is makkelijker - kost dus minder tijd- dan het schrijven van een geheel nieuwe tekst.
- Is het doel van de tekst bekend?
- Is de doelgroep van de tekst bekend?
- Is de functie van de tekst bekend?

Het lijkt me daarom onmogelijk om een indicatie van het aantal uren werk te geven met de minimale informatie die je geeft, perladevoogd.

Soms kost het schrijven van een half A4tje veel meer tijd dan het schrijven van vier A4tjes. Alles hangt af van de omstandigheden.

Het lijkt me overigens ook wel handig om dit soort dingen uit te vogelen voordat je voor het blok staat. Maar misschien was je daar niet toe in staat.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 november 2011, 18:13
Perladevoogd Perladevoogd is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 november 2011
Berichten: 2
Standaard

Marlies, hartelijk dank voor je uitgebreide informatie. Ik kan hier zeker verder mee aan de slag. Voor mij is het nu handig om dit op papier te zetten, zodat ik dit als houvast kan gebruiken.
Je begrijpt dat ik deze opdracht zomaar in mijn schoot geworpen kreeg en dus geen idee heb hoe ik dit moet aanpakken. Een prachtige kans en voor mij een manier om ervaring op te bouwen. De zakelijke kant is echter nog een groot wazig geheel voor mij. Fijn dat je mij van goed advies hebt kunnen voorzien.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 november 2011, 18:24
EvH EvH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 april 2011
Berichten: 39
Standaard

Je kunt gewoon via google uitzoeken welke tarieven andere tekstschrijvers daarvoor rekenen. Het kan per uur, per pagina, per woord, wat je maar wilt afspreken. Als je er uiteindelijk maar een redelijk uurtarief aan over houdt toch?

Soms heeft een opdrachtgever zelf al stukken tekst, soms moet je veel informatie doorlezen of nog mensen interviewen, dat speelt allemaal mee. Maar uiteindelijk heeft een opdrachtgever zelf ook meestal wel een bedrag in zijn hoofd, hebben ze daar niks over gezegd?

Succes!
__________________
www.finepoint.nl - freelance journalist en tekstschrijver
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Urencriterium en VAR Jefferson Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 5 juli 2010 22:20
Aanvullende tips en vragen voor het startersbezoek van de Belastingdienst? Sebastiaan... Belasting 0 15 oktober 2008 00:36
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon