Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 november 2007, 00:20
accelent communicatie accelent communicatie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 12
Standaard opdrachtgever ziet mij als werknemer

Ik ben op dit moment werkzoekend en twijfel over als freelancer beginnen.

En bedrijf wil mij als freelance communicatieadviseur inhuren voor een maand.

Dus tot 1/11/2007 heb ik in loondienst gewerkt, die maand december geef ik dan op als inkomsten overige werkzaamheden .
Dus ik concludeer na uren op internet, geen VAR aanvragen, maar moet ik met die organisatie opting/in constructie afspreken.

Nu moet ik gaan onderhandelen over het tarief. Ik wil toch een flink tarief aanhouden op grond van:
- spoedklus, moet een december beginnen
- vaste adviseur ontslagen oftewel ik ga opbouwwerk doen
- beleidsmatige karakter van de functie, plannen schrijven etc.
- een freelancer heeft nu eenmaal bepaalde risico's
- voordeel van de freelancer, geen ziekte, geen risico, motivatie, duidelijke klus opleveren.

Nu merk ik dat de opdrachtgever mijn tarief gaat vergelijken met de salarissen in hun onderneming. (Daarbij vergeten ze natuurlijk even dat daar 22% opslag bij komt)
Maar ook dat ze me eigenlijk als verkapte werknemer zien, dagen op kantoor, gezagsverhouding etc.

Omdat de materie voor mij ook nieuw is graag jullie advies.

Ik wil eigenlijk voorstellen:
- een freelance overeenkomst, op basis van een overeengekomen tarief en dat volgens opting in
- een dienstverband voor een maand, is dat mogelijk? Voor een hoger salaris dan gebruikelijk.

Bedrijf heeft volgens mij weinig kaas gegeten van freelancers. ZO hebben zij al een jaar een freelancer in dienst voor 18 euro per uur, is mbo niveau maar dan nog, dat kan toch niet???????

Alle tips zijn welkom.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 november 2007, 00:31
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: opdrachtgever ziet mij als werknemer

als deze opdrachtgever je enige opdrachtgever is dit jaar, loop je (of je opdrachtgever, beter gezegd) het risico dat de belastingdienst een fictief dienstverband ruikt (met als gevolg: naheffing van loonbelasting en premies). Aan de andere kant, omdat je net begint, zou het ook kunnen dat ze coelant zijn (heeft mij een BD-inspecteur aan mij verteld), maar garanties geven ze niet.

Vanuit je werkgever geredeneerd is het beter om jou in dienst te nemen. Voor jou maakt het niet uit, vooral als je een goede overeenkomst opstelt (waarin je gezagdverhouding enz. uitsluit) plus algemene voorwaarden, waarmee je de risico's voor het verhalen van naheffingen door de opdrachtgever afdekt.

Het is overigens niet zo dat alleen bedrijven die geen kaas van freelancers hebben gegeten, fouten maken. Ik doe nu een opdracht bij een groot beursgenoteerd bedrijf en hun voorstel voor een ZZP overeenkomst stond bol van mogelijke aanwijzingen voor een dienstverband en gezagsverhouding (daarom heb ik het tekenen ervan gewoon geweigerd).

Wat de tarieven betreft: ga ervan uit wat gebruikelijk is in je branche en wat je denkt dat je waard bent (wat had je zelf in gedachten?). Andersom de onderhandeling ingaan leidt tot jou verlies, er zijn vanuit de opdrachtgever duizenden argumenten te verzinnen waarom hijvminder zou willen betalen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 november 2007, 00:32
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: opdrachtgever ziet mij als werknemer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door accelent communicatie Bekijk bericht
ZO hebben zij al een jaar een freelancer in dienst voor 18 euro per uur, is mbo niveau maar dan nog, dat kan toch niet???????
kan ook niet. iemand in dienst is geen freelancer maar werknemer.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 november 2007, 00:38
accelent communicatie accelent communicatie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 12
Standaard Re: opdrachtgever ziet mij als werknemer

Wat de tarieven betreft: ga ervan uit wat gebruikelijk is in je branche en wat je denkt dat je waard bent (wat had je zelf in gedachten?). Andersom de onderhandeling ingaan leidt tot jou verlies, er zijn vanuit de opdrachtgever duizenden argumenten te verzinnen waarom hijvminder zou willen betalen.[/quote]

er zitten ook uitvoerende componenten in het werk plus het is een stichting voor het goede doel, functie is ook iets onder mijn niveau,maarja ze willen mij graag hebben, tsja, ik vroeg 60 en zij bood 30 euro per uur dus maar eens kijken waar we op uit komen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 november 2007, 00:43
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: opdrachtgever ziet mij als werknemer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door accelent communicatie Bekijk bericht
Nu moet ik gaan onderhandelen over het tarief. Ik wil toch een flink tarief aanhouden op grond van:
- spoedklus, moet een december beginnen
- vaste adviseur ontslagen oftewel ik ga opbouwwerk doen
- beleidsmatige karakter van de functie, plannen schrijven etc.
- een freelancer heeft nu eenmaal bepaalde risico's
- voordeel van de freelancer, geen ziekte, geen risico, motivatie, duidelijke klus opleveren.
Gezien bovenstaande (met name spoed karakter - het feit dat je in december begint is nog geen spoed volgens mij- en beleidsmatig werk) is een uurtarief van € 60 niet hoog, ook niet voor een stichting. Ik zou nooit accoord gaan met € 30. Het interne tarief van een beleidsmedewerker/communicatieadviseur incl. overhead is al boven de € 35. Houd je poot stijf: of jou tarief of niet.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 november 2007, 10:09
accelent communicatie accelent communicatie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 12
Standaard Re: opdrachtgever ziet mij als werknemer

Bedankt arend


je hebt me weer even op scherp gezet.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 22:34
Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering Hermina Omgaan met opdrachtgevers 7 6 oktober 2007 14:50
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36
Geldt een vrijwillige opdracht óók als opdrachtgever? arjan Belasting 4 9 april 2007 22:47
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon