Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 28 maart 2007, 19:43
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Jammer dat je er zo op reageert, Erik. Misschien lees ik er iets in dat je helemaal niet zo bedoelt, dat hoor ik dan heel graag!
Sorry, ik klonk in mijn betoog misschien wat fel. Dat is niet helemaal zo bedoeld, ik wilde eigenlijk vooral duidelijk maken dat het vragen van een tarief per woord naar mijn mening onzinnig is. Ik ben een voorstander van een projectprijs (prijs per artikel, waarbij niet de lengte in # woorden de prijs bepaalt). Wat mij betreft bepalen zaken als ervaring, complexiteit, waarde, investeringen, continuiteit of omvang van een opdracht etc. de prijs of honorarium van een artikel.

Of iets meer of minder wetenschappelijk getint is, is voor mij evenmin een afweging die de prijs zou moeten bepalen. Een voorbeeld:

Als ik een populair wetenschappelijk verhaal maak over bijvoorbeeld de kwaliteit van digitale geluidsopnamen (wat verder wetenschappelijk en feitelijk correct is, maar niet op nieuw empirisch onderzoek is gebaseerd en dus niet alszodanig in Nature komt te staan) vind ik dat niet meer waard dan een maandelijks artikel in een vakblad over callcenters waar ik het ook over het menselijk gehoor heb (maar dan over headsets in relatie tot acoustic shock).

Het eerste artikel verscheen een paar jaar geleden in Psychologie Magazine, leverde niet veel op (nog geen 400 euro), was erg leuk om te maken, nam veel tijd in beslag, was relatief kort (1 pagina) en bereikte een grote doelgroep. Het tweede artikel kende een kleine doelgroep, was snel klaar en werd goed betaald (600 euro), ookal had het een omvang van 4 pagina's.
Het korte artikel leverde per woord meer op, maar in tijdsbesteding absoluut niet. Er was veel research nodig, een interview, veel overleg met de redactie.
Het lange artikel schreef ik in een dag. Het zat goed in elkaar, maar de prijs per woord kwam net boven de 24 ct uit.

Tot slot: misschien zijn er honoraria die (teruggerekend) neerkomen op 70 cent per woord. Daar heb ik geen enkel probleem mee, maar ik vind het lastig te bepalen waarom voor een woord 40, 50 of 70 cent mag worden gerekend.

En er zijn ook situaties waarbij ik voor 12 cent per woord aan de slag ga (zoals bij een wekelijks editorial in een electronische nieuwsbrief, dat ik op zondagavond aanlever en dat op maandagochtend per mail wordt gedistribueerd).

No offense, ik hoop alleen stilletjes dat kenniswerkers niet alleen per 'tik' werken .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #12  
Oud 28 maart 2007, 20:59
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Nee, volgens mij is het het omgekeerde. Bij tijdschriften en kranten in ieder geval wel. Daar krijg je gewoon een vaststaande woordprijs, en kun je vrijwel nooit onderhandelen over de prijs. Ook niet als je er veel meer tijd hebt ingestoken dan normaal het geval is.
Je kunt vaker onderhandelen over de prijs dan veel freelancers denken, het is bij bijvoorbeeld de NVJ bekend dat freelancers te snel akkoord gaan met wat ze aangeboden krijgen en er worden op het prikbord van villamedia regelmatig cursussen onderhandelen aangeboden.

Binnen de dagbladpers kan ik het niet beoordelen, bij de vakbladpers loopt het uiteen van vaste honoraria van 0 euro en meer tot 1000 euro voor een artikel. Ik heb nog geen opdrachtgever uit de vakbladpers gehad die een honorarium per woord voorstelde. Wel een voorstel voor een prijs per artikel of artikelenserie. Bijvoorbeeld 2000 euro voor tien redactionele pagina's. Of 500 euro voor een artikel van 3-4 pagina's. Daar kan je dan over praten.
Ik heb een goede opdrachtgever die het herkent als ergens veel werk in is gestoken. Bijvoorbeeld een rondetafeldiscussie met 6 deelnemers die elk hun eigen quotes moeten kunnen inzien. Dat is naast het schrijven van het artikel zelf ook 8 uur lang een geluidsopname zo letterlijk mogelijk uittikken. Deze opdrachtgever verhoogt dan het honorarium met 25% en inmiddels voelen we goed aan wanneer er iets meer en iets minder gevraagd/geboden kan worden.

Is het een idee om ook andere freelancers te vragen naar hun ervaringen en voorbeelden?
Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig, ook naar de onderhandelingstactieken van mijn collega's.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #13  
Oud 29 maart 2007, 10:34
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Sorry, ik klonk in mijn betoog misschien wat fel. Dat is niet helemaal zo bedoeld, ik wilde eigenlijk vooral duidelijk maken dat het vragen van een tarief per woord naar mijn mening onzinnig is.
Helemaal met je eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Je kunt vaker onderhandelen over de prijs dan veel freelancers denken, ....

Is het een idee om ook andere freelancers te vragen naar hun ervaringen en voorbeelden?
Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig, ook naar de onderhandelingstactieken van mijn collega's.
Ik ben redelijk succesvol in het onderhandelen, al zeg ik het zelf. Dat begint overigens al in het eerste gesprek: ik kweek een ontspannen sfeer van professionaliteit en vertrouwen. Daarbij laat ik zien dat ik weet waarover ik praat en laat ik ook merken dat ik zijn of haar branche ken (en als dat daarvoor nog niet zo was zorg ik er voor dat ik dat op dat moment hoe dan ook wel weet). Het is verschrikkelijk belangrijk dat mensen niet het gevoel krijgen dat je die opdracht echt nodig hebt. Dat was voor mij vooral in het begin iets waar ik bewust mee wilde omgaan, ik weet zelf hoe vervelend het is als je het gevoel krijgt ergens in gedwongen te worden. Nu ben ik zover dat heel 2007 toch al vol zit, een klant moet met een heel interessant project komen wil ik nog een gaatje kunnen vinden..... Verder werkt humor natuurlijk goed, zolang je dat op een goede en ontspannen manier doet.

Dan het onderhandelen over de prijs. In eerste instantie kijk ik vooral naar zaken die het voor mijn klanten prettiger maken. Dus geen urendeclaraties, reisdecalaraties of telefoonkosten, maar een vaste prijs zonder het risico dat deze, binnen het gevraagde, meer zou kunnen worden. Binnen die vaste prijs omschrijf ik heel duidelijk wat het doel is en wat mijn klant daarvoor krijgt, zonder echter aan te geven hoeveel tijd werk, vergaderen of dergelijk geneuzel ik daarvoor zou rekenen. Ik doe in zo'n onderhandeling het liefst ook voorstellen waar de klant niet aan gedacht heeft, maar die het uiteindelijke product wel duidelijk meer waard maken voor hem. Daarna leg ik een vaste prijs neer en tot nu toe wordt deze negen van de tien keer zonder morren aanvaard. Ik merk dat deze strategie goed werkt, niet alleen bij mijn vaste klanten, maar vooral ook bij nieuwe. En aangezien ik na iets meer dan twee jaar zo werken heel goed weet wat ik per project zou willen verdienen is die vaste prijs ook gewoon goed en zeker niet te laag.


Maak het je klant makkelijk, dan is het voor jezelf ook tien keer makkelijker!
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #14  
Oud 29 maart 2007, 11:10
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
In eerste instantie kijk ik vooral naar zaken die het voor mijn klanten prettiger maken. Dus geen urendeclaraties, reisdecalaraties of telefoonkosten, maar een vaste prijs zonder het risico dat deze, binnen het gevraagde, meer zou kunnen worden.
Dat lijkt mij ook een goed vertrekpunt. Ik merk bijvoorbeeld dat klanten (of samenwerkingspartners zoals bij een interview) het erg prettig vinden om goed te weten waar ze aan toe zijn. Niet alleen qua prijs, maar ook qua werkwijze. In mijn geval bijvoorbeeld het kunnen accorderen van een tekst voordat deze gepubliceerd wordt of het kunnen meedenken over de uiteindelijke tekst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Binnen die vaste prijs omschrijf ik heel duidelijk wat het doel is en wat mijn klant daarvoor krijgt, zonder echter aan te geven hoeveel tijd werk, vergaderen of dergelijk geneuzel ik daarvoor zou rekenen.
Soms vragen klanten bij een offerte naderhand om een urenopgave, terwijl de opdracht nog niet gegeven is. Ik geef dan aan dat het een fixed price is en dat het aantal uren dat besteed moet worden, onder andere bepaald wordt door het moment waarop de klant tevreden is. M.a.w. het risico ligt bij bij, niet bij de klant. Dat heeft ook een risico: als je een (potentiele) klanten weinig inzage geeft (behalve in prijs en beoogd eindresultaat), is het voor hem/haar ook lastig vergelijken. Je kunt een mogelijke klus dan verliezen op prijs. Ik heb nog geen prospect gehad die na een offerte over de prijs wilde onderhandelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
Maak het je klant makkelijk, dan is het voor jezelf ook tien keer makkelijker!
Yep!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 29 maart 2007, 11:22
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Soms vragen klanten bij een offerte naderhand om een urenopgave, terwijl de opdracht nog niet gegeven is. Ik geef dan aan dat het een fixed price is en dat het aantal uren dat besteed moet worden, onder andere bepaald wordt door het moment waarop de klant tevreden is. M.a.w. het risico ligt bij bij, niet bij de klant. Dat heeft ook een risico: als je een (potentiele) klanten weinig inzage geeft (behalve in prijs en beoogd eindresultaat), is het voor hem/haar ook lastig vergelijken. Je kunt een mogelijke klus dan verliezen op prijs. Ik heb nog geen prospect gehad die na een offerte over de prijs wilde onderhandelen.
Tot nu toe heb ik dergelijke vragen niet gehad, maar ik denk ook dat mijn klanten daar niet naar zijn. Wat ik echter altijd wel doe is checkmomenten inbouwen en duidelijk een einddatum aangeven. Dat werkt goed. Soms komen klanten met een vraag hoe veel tijd ik met iets bezig ben, dan geef ik natuurlijk wel een doorlooptijd aan, iets dat zeker handig is met deelprojecten die eventueel parallel kunnen lopen en geeft mij de ruimte om projecten van meerdere klanten naast elkaar te draaien.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon