Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juli 2006, 17:01
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Smile ervaring met bemiddelingsbureaus?

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen met de talloze bemiddelingsbureaus die tegenwoordig ook voor freelancers klussen hebben.

Je schrijft je in... en dan? Heb je er als freelancer wat aan? Leveren ze goede opdrachten op? En houd je er nog wel genoeg geld aan over?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit

Laatst gewijzigd door René; 2 augustus 2006 om 00:56
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juli 2006, 22:01
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Mijn ervaring is dat ik leuke opdrachten kan krijgen, maar dat ik daar wel mijn best voor moet doen. Dus mijzelf goed promoten en regelmatig informeren of ze een opdracht hebben. Afspraken maken over geld is geen optie. Het bedrag ligt vast. Wel krijg ik mijn reiskosten helemaal vergoed.

Voordelen van een bemiddelingsbureau vind ik, dat ik geen aquisitie hoeft te doen en niet hoeft te onderhandelen over geld. Als ik trainingen geef dan ligt het lesmateriaal klaar. Dit hoef ik niet zelf te ontwikkelen. Wel heb ik de vrijheid om op mijn eigen manier de training te geven.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 juli 2006, 12:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Ik heb zelf twee keer via zo'n bureau meegedongen naar een overheidsaanbesteding van ICT-advies/projectmanagement, maar dat is nooit wat geworden. Toch zweren nogal wat ICT'ers bij die bureaus. Dat zijn vooral de mensen die tussen werknemerschap en zelfstandigheid in bungelen. Ze werken vaak 3, 6, 9 of 12 maanden fulltime op locatie. Niet mijn stiel, maar in de gunstige fasen van de conjunctuur verdienen ze goed.

Via Redactie & Co heb ik behalve een uitstekende uitzendkracht ook weleens een prima freelance copywriter gevonden. Hij was tevreden over dat bureau.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 juli 2006, 15:10
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Dag,

Ik sta al enige tijd ingeschreven bij Redactie & Co. Regelmatig krijg ik per e-mail allerlei vacatures toegestuurd. Meestal vind ik ze niet geschikt. Ik heb daarom tot nu toe dan ook nog niet via Redactie & Co gewerkt. Ook niet via een andere bemiddelingsbureau.

Groet,

Janine
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 juli 2006, 18:45
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Ook ik sta al sinds het begin van hun bestaan bij Redactie & Co ingeschreven. Aanbiedingen (noem het maar vacatures) komen vanzelf naar je toe en soms zit er iets leuks tussen. Maar voor een freelancer is het lastig - zeker als je lopende opdrachten hebt - om morgen in Zutphen-Oost aan de slag te gaan als bureauredacteur voor vier maanden fulltime.

Ik heb een paar keer een offerte uitgebracht voor de Virtuele Redactie (een soort klussendatabase). De VR is bij gebrek aan continuïteit en schaalgrootte opgeheven.

Mijn idee is, dat dit soort formules niet echt werkt. Wanneer je zelf acquisitie pleegt kan je veel beter inschatten of een opdracht bij je past (je zoekt dan opdrachtgevers waarvoor je graag wil werken). ik denk dat dat de kans op succes (en kwaliteit) vergroot.
Bovendien levert zelf acquisitie doen meerwaarde op (ook als je niet meteen succes hebt, bouw je toch een netwerk op); het netwerk van een bemiddelaar wordt nooit jouw netwerk.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 juli 2006, 01:03
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Ik sta ingeschreven bij zowel De Redactie als Redactie & Co, en Beet en Temployeenet hebben mij ook eens benaderd om te bekijken of ik misschien geschikt was voor een project.

Het eerste bureau heeft me al een aantal leuke klussen opgeleverd. Zoals Hetty al zei zijn het opdrachten waar je niets voor hoeft te doen, en vrijwel altijd gaat het om grote projecten. Ze bellen me regelmatig op om te vragen of ik tijd heb voor het een en ander. Soms zeg ik nee, maar een aantal keer heb ik ook al ja gezegd. Zo heb ik als startende freelancer gewerkt bij Janssen/Pers in Gennep. Een tijdje later vroegen ze me of ik Sail '05 wilde verslaan, voor hoofdsponsor Tiscali. Een leuk project, waarbij ik ook eens wat kon laten zien op het gebied van fotografie. En van oktober 2005 tot juli 2006 heb ik 2 dagen per week bij Politie Haaglanden gewerkt als redacteur interne communicatie.

Mijn ervaring is dat je er genoeg geld mee kunt verdienen. Natuurlijk is het uurloon wat lager dan het uurloon je normaal gesproken vraagt, maar daar krijg je wel veel uren voor terug. Bij de Politie Haaglanden bijvoorbeeld heb ik wel zo'n 650 uur gewerkt. Zulke grote projecten krijg je als jonge freelancer niet zo snel wanneer je zelf de acquisitie verzorgt.

Bovendien merk ik dat het enorm goede reclame voor me is. Zeker aangezien ik erg flexibel ben en bereid ben lang te reizen. Die bemiddelingsbureaus zijn daarom al snel bereid om meer uurloon te betalen. Bovendien wordt mijn cv aangevuld met grotere projecten. Altijd goed zou ik denken...

Afspraken maken over geld is zeker WEL een optie hoor Hetty. Onderhandelen is zeker mogelijk. Sterker nog: volgens mij verwachten ze niet anders. Je hebt zelf al snel in de gaten of ze wanhopig zijn en je snel willen inzetten, of dat ze meer dan voldoende kandidaten tot hun beschikking hebben.

Fulltime werken ben ik niet van plan. Dan moet ik teveel van mijn vrijheid opgeven en daar hecht ik nogal aan. Maar ook daarover kun je afspraken maken. Ze zochten pas bij De Redactie iemand voor een fulltime functie maar na enigszins aandringen waren ze bereid te onderhandelen. Uiteindelijk bleek dat er misschien ook plaats was om 2 freelancers de functie samen te laten vervullen...

Ik ben het niet helemaal met Erix eens dat het netwerk van een bemiddelaar nooit jouw netwerk kan worden. Ik denk dat dit aan de freelancer zelf ligt. Als de opdrachtgever tevreden over je is zal die jou vanzelf weer inhuren, en jou bovendien aanraden bij zijn connecties.

En wat betreft het zelf acquisitie doen ben ik ook een ietwat andere mening dan Erix toebedaan. Als je zelf acquisitie pleegt kun je inderdaad veel beter inschatten of een opdracht bij je past, maar dit is voor startende freelancers bijvoorbeeld niet het belangrijkste. Je kunt wachten op dat ene droomproject tot je een ons weegt, maar als je nooit de iets minder leuke projecten hebt gedaan om ervaring op te doen zullen opdrachtgevers je nooit inhuren. Een bemiddelingsbureau biedt startende freelancers als het ware een opstapje. Dit vergroot de kans op succes van de desbetreffende freelancer.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl

Laatst gewijzigd door Niels Arts; 8 juli 2006 om 01:10
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 juli 2006, 10:33
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Zijn er ook dergelijke buro's voor commerciële activiteiten?
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 juli 2006, 10:48
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Wat bedoel je met commerciële activiteiten, Erno?

Marketingklussen?
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 juli 2006, 12:52
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Marketing en/of verkoop klussen.
`Zorgen dat de klant groeit´, dat kan wat mij betreft met marketing, verkoop, en export bijvoorbeeld
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 juli 2006, 16:06
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: ervaring met bemiddelingsbureaus?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts
Een bemiddelingsbureau biedt startende freelancers als het ware een opstapje. Dit vergroot de kans op succes van de desbetreffende freelancer.
Niels, jij beweert dus dat bemiddelingsbureaus vooral van nut zijn voor starters. Ik ben zelf inderdaad ook een tijd geleden benaderd door het bureau De Redactie. Die opdracht heb ik destijds niet aangenomen vanwege tijdgebrek. Maar het was inderdaad een opdracht waarbij ik veel ervaring had kunnen opdoen.

Het nadeel van bemiddelingsbureaus vind ik dat je altijd zo snel op 'vacatures'/'oproepjes' moet reageren. Het beste kun je dezelfde dag nog je interesse dmv een brief kenbaar maken, want anders loop je de kans dat de opdracht al vergeven is. Dit is mij al 2 x overkomen nadat ik 2 dagen na plaatsing van de oproep/klus had gereageerd.

Groet,

Janine
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afspraken met jezelf Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 3 20 juli 2007 12:09
Briefpapier zelf 'drukken' met kleurenprinter? René Al die andere praktische dingen 18 13 juni 2006 19:06
Marktplaatsen met opdrachten voor freelancers René Marketing en acquisitie 18 21 mei 2006 23:34
Ervaring met intermediairs (AS) één Marketing en acquisitie 0 23 maart 2006 13:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon