Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 24 september 2007, 17:58
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Overweeg de volgende keer eens een voorschot te factureren bij aanname van de klus. Heb ik in het begin ook gedaan toen ik krap zat en er is nooit moeilijk over gedaan. Men realiseerde zich wel dat je tijd reserveert (en dus niet aan andere opdrachtgevers besteedt) en dit komt anders over dan herinneringen en aanmaningen sturen als je krap bij kas zit.
Overigens: ik hanteer een betaaltermijn van 14 dagen maar de betalingen lopen uiteen van binnen 10 dagen tot wel drie maanden......
Met citaat reageren
  #12  
Oud 24 september 2007, 23:23
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Het blijft altijd een beetje laveren tussen redelijk en gewenst. Ik hanteer een betaaltermijn van 14 dagen en die wordt nog wel eens verdubbeld. Hoe vervelend ook, als een opdrachtgever vooraf aangeeft het niet te redden binnen die tijd dan maak ik ook daarover een schriftelijke afspraak (een mailtje heeft in dit verband ook juridisch voldoende waarde).

Ik compenseer dit dan weer door bij een andere klant van wie ik weet dat die ZEER tevreden is (beetje inschatten) geen termijn te vermelden. In alle gevallen stond het bedrag binnen een paar dagen op mijn rekening. Je kunt je daar niet echt een buil aan vallen, als je maar vooraf je AV hebt bekend gemaakt.

Maar ik ben het met je eens: als ik bij de bakker niet direct betaal, dan krijg ik het brood niet eens mee. Dat staat in schril contrast met vele (tientallen) uren werk leveren en vervolgens een maand op je centen moeten wachten.
Verschuilen achter een boekhoudprogramma is natuurlijk een goedkope smoes. Ik stuur een pakketje in drie dagen naar de andere kant van de wereld, en dan zal een boekhouder 30 dagen nodig hebben om een bedrag naar mijn rekening over te maken
Met citaat reageren
  #13  
Oud 25 september 2007, 15:04
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

in het begin had ik ook 14 dagen termijn, maar mijn ervaring is dat je net zo goed 30 dagen kan hanteren. Veel bedrijven hebben nu eenmaal 30 dagen nodig (ook al zie ik niet zo goed in waarom maar dat terzijde). Als je dan elke keer herinneringen moet sturen, dat is voor jou en voor je klant niet prettig.
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 25 september 2007, 15:06
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

voor bedrijven die al lekker op gang zijn kan 30 dagen ook prima, tenminste ik ga er wel op over als ik eenmaal op gang ben, maar op dit moment is het niet te doen

heb inmiddels reactie en als hij 'tijd' heeft gaat hij er misschien eind van deze week naar kijken
Met citaat reageren
  #15  
Oud 25 september 2007, 16:19
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bekijk bericht
Als je dan elke keer herinneringen moet sturen, dat is voor jou en voor je klant niet prettig.
Daar heb je wel een punt! Herinneringen sturen doe ik ook echt niet graag. Wel heb ik ontdekt dat je meer bereikt door een simpel e-mailtje of telefoontje dan een strenge herinneringsbrief (iets wat mij in het begin werd aangeraden door iemand). Soms vergeet men je factuur en als je dan met een kwade aanmaning afkomt, kan dat je relatie wel wat verzieken.

Dit alles gezegd zijnde, heb ik net nog een vriendelijke herinnering gestuurd en ze gingen er direct naar kijken.
__________________
Creative Concepts BVBA

Website

Laatst gewijzigd door Sofie; 25 september 2007 om 16:24 Reden: schrijffoutje :)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 25 september 2007, 17:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Wel heb ik ontdekt dat je meer bereikt door een simpel e-mailtje of telefoontje dan een strenge herinneringsbrief
Ik stuur soms een fotokopie van de factuur met een stempel "Herinnering" (jawel, met een 20e eeuws stempelkussen met inkt ).

Voor welke vorm je ook kiest, ik zou altijd een fotokopie van de factuur meesturen. Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 26 september 2007, 21:09
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
*knip*

Oplossing: val je opdrachtgevers hiermee niet lastig (stuur ze gewoon een herinnering of twee) en informeer naar een (ondernemers)limiet of starterskrediet bij je bank. Ik heb goede ervaringen met ABN AMRO. Maar opdrachtgevers kan je nooit belasten met jouw eigen financiele druk (tenzij die door de opdrachtgever zelf exclusief wordt veroorzaakt ).
Dat vind ik wel een belangrijk punt! Ik erger me zelf ook aan mensen die niet betalen binnen de betalingstermijn, maar je hebt er mee te maken en veelal gaat het om grotere bedrijven waarbij je contactpersoon ook niet degene is die het geld ook daadwerkelijk over moet maken. Als je jouw financiele druk dan op zo'n manier doorspeelt naar je klant, kan ik me voorstellen dat dat niet echt waardering oogst en dat het uiteindelijk nog op zo'n manier gerekt wordt dat je toch aan de 30 dagen zit. Dan heb jij echter je klant al wel bestookt met herinneringen, wat de relatie niet echt ten goede komt.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 september 2007, 22:27
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Voor welke vorm je ook kiest, ik zou altijd een fotokopie van de factuur meesturen. Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
Ik vraag het u af: Zijn er regels voor de samenstelling van herinneringen?

Ik stuur als herinnering de factuur (met in de header 'HERINNERING' in plaats van 'factuur' ). De rest van de herinnering is identiek aan de factuur, hij krijgt alleen een ander factuurnummer (nl met een toevoeging) en in de omschrijving komt een vermelding van het feit dat het bedrag nog niet is bijgeschreven op mijn rekening.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt . Mocht dat voorkomen, dan begint er gewoon een nieuwe termijn van 14 dagen. Voordeel van de twijfel. Hetzelfde pas ik toe als een factuur verlegd wordt naar een ander: nieuwe termijn. Jammer van de tijd, maar ooit komt het allemaal binnen, die pecunia.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #19  
Oud 27 september 2007, 14:25
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bekijk bericht
in het begin had ik ook 14 dagen termijn, maar mijn ervaring is dat je net zo goed 30 dagen kan hanteren.
Ik heb het precies omgekeerd. In het begin zette ik een termijn van 30 dagen op mijn facturen, maar toen ik merkte hoe vrij daarmee wordt omgegaan, heb ik er 14 dagen van gemaakt. Dan kan ik na 30 dagen tenminste aan de bel trekken met de mededeling dat de overschrijding al twee weken is!
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 oktober 2009, 13:08
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Geen idee of het wel of niet wenselijk is dat ik reageer in een oude thread. Kon er niets over vinden in de huisregels dus ik waag me er maar aan...

Zit momenteel in een soortgelijke situatie, klant beschuldigt me ervan te leven "in een droomwereld" en "zeer naïef" te zijn door te denken dat ík de termijnen stel, echter staat mijn betalingstermijn toch echt zeer duidelijk vermeld in de offerte en de voorwaarden waarmee ze akkoord zijn gegaan...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dan ben je gelijk van het "hebben we niet ontvangen"-gedoe af.
Valt heel simpel op te lossen door te vragen om een ontvangstbevestiging. Ik stuur m'n facturen standaard via de mail en in 't mailtje zet ik dan iets als "laat alsjeblieft even weten of de factuur zo akkoord is". Krijg altijd netjes een bevestiging en dan weet je direct dat de klant 'm ontvangen heeft.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon