Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 9 maart 2006, 15:48
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Betalingsherinnering

Ik laat geen aanbetalingen doen. Is ook wat lastig in een branche waar achteraf op basis van daadwerkelijk gemaakte uren gefactureerd wordt. Veel problemen heb ik om me heen trouwens nog niet gezien, mogelijk dat ik dan toch ook met een soort van (éénmalig) voorschot zou willen werken.

Als betalende partij merk ik dat ik graag op tijd betaal. Het geeft een professionele(re) indruk en het bespaart me ook tijd ... al die onnodige contactmomenten waar geen positieve energie in zit.
Dat lijkt me ook de les bij "wanbetalers", de juiste persoon gewoon lekker vaak telefonisch lastig vallen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 maart 2006, 17:47
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Betalingsherinnering

Wow, ik ga dit ook durven! Ik heb vandaag een factuur gestuurd aan een organisatie waar ik tussen 2 maanden geleden en eind april a.s. een heleboel kleine rommeltjes voor doe en gewoon meteen het hele bedrag in rekening gebracht. Gek genoeg voelde ik me daar een beetje 'schuldig' over. Nu ik dit zo lees, wordt dat gevoel al een stuk minder!

Isabelle
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 maart 2006, 18:35
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingsherinnering

Mmh, hangt toch wel sterk van je werkzaamheden af. Ik betaal niet eerder dan dat ik al het werk binnen heb. Een factuur sturen, zelfs eerder, is prima, maar betalen is weer wat anders want soms zit er iets tussen afleveren van een dienst en het finaal gereed komen van een dienst. Bij teksten bijvoorbeeld redactie, eindredactie, of zelfs plaatsing (of niet).

Ik factureer direct na aflevering - dus als mijn eindproduct daadwerkelijk gereed is. Maar vooruit factureren vind ik net te ver gaan, al klinkt het aantrekkelijk. Dan was ik nu rijk - en de rest van het jaar zonder cash flow.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 maart 2006, 12:23
katsarchitecten's schermafbeelding
katsarchitecten katsarchitecten is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 31
Standaard Re: Betalingsherinnering

in mijn offertes doe ik meteen een betalingsvoorstel, bij grotere opdrachten geef ik dit in percentages per onderdeel van de opdracht aan.
Mijn opdrachten gaan gepaard met een planning. Men kan dus eigenlijk vooraf al weten wanneer men een factuur kan verwachten.

Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar trouwe betalers.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 19 maart 2006, 22:13
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Betalingsherinnering

Klopt het dat anderen per opdracht bekijken welke betalingsafspraken er worden gemaakt? Dat verbaast mij eigenlijk.

Wij hebben Algemene Voorwaarden, waarin ook de betalingscondities staan. Deze zijn bij de KvK gedeponeerd (moet ook). En aan iedere offerte / contract zijn de Algemene Voorwaarden toegevoegd.

Daarmee willen we voor iedere klant duidelijk maken op basis van welke afspraken en dus ook betalingscondities wij werken.

Vraag aan anderen: Werken jullie met Alg.Voorw?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 19 maart 2006, 22:23
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Betalingsherinnering

Nou das mooi dan deze reactie krijg je binnen 5 minuten ; Ja ik hanteer voorwaarden. En tot nu toe heb ik ze op 1 uitzondering na nooit hoeven gebruiken. Ze zijn uitgebreid (4 pagina's) en iedereen die een offerte ontvangt krijgt ze. We gaan pas aan het werk na een getekende offerte dus wordt er meteen getekend voor de ontvangst van de voorwaarden.

Soms hoor ik dat je de voorwaarden ook telkens achter op je factuur moet hebben staan omdat het anders juridisch niet geldig is. Misschien voer voor een advocaat? Mijn factuurbedragen zijn meestal niet zo hoog...

Toevallig ben ik in 2005 een losse opdracht aangegaan zonder offerte traject. Dit in verband met haast die opdrachtgever had. Het betrof een complexe situatie bij een oprichting van een BV waar veel adviesuren in zijn gaan zitten. Van te voren heb ik mondeling aangegeven wat het tarief zou zijn en wat het aantal te besteden uren zou worden.

JE RAAD HET AL 'volgens ons heeft het een uurtje geduurd aldus opdrachtgever'. Inmiddels heb ik een ander op de "incasso"zaak gezet omdat het teveel negatieve energie kost en daar heb ik rust bij. Algemene voorwaarden???? in het vervolg doe ik 't nooit meer zonder m'n eigen offertetrajectje.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 20 maart 2006, 08:31
katsarchitecten's schermafbeelding
katsarchitecten katsarchitecten is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 31
Standaard Re: Betalingsherinnering

Ook ik maak gebruik van algemene voorwaarden. Deze zijn opgenomen in de DNR2005. Een regeling specifiek voor de architecten en constructie branche.
In mijn offertes verklaar ik deze regeling van toepassing op alle werkzaamheden.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 20 maart 2006, 08:50
Jaap's schermafbeelding
Jaap Jaap is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 maart 2006
Berichten: 22
Standaard Re: Betalingsherinnering

Ook ik gebruik algemene voorwaarden. Deze stuur ik altijd direct met de offerte mee. En in de offerte verwijs ik uiteraard naar de algemene voorwaarden. Bij een factuur hoef je geen algemene voorwaarden mee te sturen. Het is wel verstandig om in de factuur te verwijzen naar de offerte ("conform offerte d.d. ...").
__________________
Jaap van de Putte,
www.2useit.nl -- we make IT usable
Met citaat reageren
  #19  
Oud 20 maart 2006, 09:04
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Betalingsherinnering

In de wet staat het net iets anders, maar de rechter heeft bepaald dat de algemene voorwaarden voor of bij het aangaan van de overeenkomst ter hand moeten worden gesteld, ook bij overeenkomsten tussen bedrijven onderling, en degene die zich er op beroept moet kunnen bewijzen dat hij dat gedaan heeft. Dat gaat helaas vaak mis.
Alfred, jij doet het helemaal goed
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #20  
Oud 20 maart 2006, 22:48
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Betalingsherinnering

ik ben toch even op je profiel gaan kijken want iemand die zegt dat ik iets helemaal goed doe dat zijn aardige mensen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon